Η πρόσφατη, προ μερικών ημερών, δημοσιοποίηση από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) της είδησης ότι ο Αρχηγός Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς μετέβη στην Ιταλία, στην έδρα της εταιρείας Leonardo, η οποία – ως γνωστόν – κατασκευάζει το νέο αεριωθούμενο εκπαιδευτικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), το Μ-346 έχει πιστεύουμε ξεχωριστή σημασίας.
Όχι βεβαίως γιατί ο πολύπειρος Αρχηγός, ο οποίος έχει περισσότερες από 2000 ώρες πτήσης στα θρυλικά A-7H Corsair και περισσότερες από 1000 ώρες πτήσης στα F-16, όπου ακόμα είναι διαθέσιμος και πετά «μόνος», πέταξε μία ακόμα ώρα πτήσης με ένα ακόμα νέο τύπο αεροσκάφους. Αυτό είναι το έλασσον.
Το μείζον και πιο ουσιαστικό είναι οι συνομιλίες που είχε ο Αρχηγός με τους κορυφαίους παράγοντες της εταιρείας αναφορικά με την παράδοση στην ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems των 10 νέων εκπαιδευτικών προηγμένης επιχειρησιακής εκπαίδευσης Μ-346, ταοποία και αυτή με τη σειρά της, όπως υποχρεούται από τη σύμβαση, θα τα μεταφέρει στην Καλαμάτα στο πλαίσιο της εκεί λειτουργίας του νέου Αεροπορικού Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων.
Με βάση τους όρους της σύμβασης αυτής, το πρώτο από τα δέκα Μ-346 αναμένεται να προσγειωθεί στην Καλαμάτα προς τα τέλη της άνοιξης του 2023. Η ΠΑ θέλει αυτή η ημερομηνία να μειωθεί όσο είναι εφικτό και συνακόλουθα η επιχειρησιακή αεροπορική εκπαίδευση των νέων Ανθυποσμηναγών να ξεκινήσει το δυνατό γρηγορότερα.
Τις επιθυμίες της αυτές, που έχουν ουσιαστικό και επιχειρησιακό λόγο, που θα δούμε στη συνέχεια, τις έχει μεταφέρει και στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, ώστε και αυτό με τη σειρά του και στο δικό του επίπεδο να ασκήσει τις όποιες «πιέσεις» μπορούν να ασκηθούν. Ενδεικτικά σημειώνουμε ότι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία της περασμένης Τρίτης 8 Νοεμβρίου, του ΥΕΘΑ με τον νέο Ιταλό ομόλογό Γκουίντο Κροσέτι, ο πρώτος εκτός βεβαίως των όσων είπαν για το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, όπου οι Ιταλοί είναι και αυτοί υποψήφιοι, ο Έλληνας υπουργός του έθεσε «διερευνητικά» και το θέμα της συντομεύσεως της παραδόσεως των 10 εκπαιδευτικών M-346. Και βέβαια μετά από δύο μέρες ο Πτέραρχος Μπουρολιάς πήγε στις εγκαταστάσεις της Leonardo, πέταξε, και είχε και αυτός τις δικές του επαφές.
Γιατί όμως η ελληνική πλευρά επιθυμεί να επιταχυνθούν οι παραδόσεις των νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών;
Κατ’ αρχάς πρέπει να διευκρινισθεί, για όσους δεν γνωρίζουν, ότι το σκέλος της επιχειρησιακής εκπαίδευσής του οι νέοι πιλότοι της ΠΑ, το λαμβάνουν ΜΕΤΑ την ορκωμοσία τους και την ονομασία τους ως Ανθυποσμηναγών Ιπταμένων και είναι διάρκειας περίπου 8 μηνών. Ουσιαστικά δηλαδή η εκπαίδευση των νέων πιλότων μας διαρκεί πέραν των τεσσάρων ετών στη Σχολή Ικάρων και ένα πέμπτο χρόνο μετά, όταν είναι νέοι ανθυποσμηναγοί.
Ως τώρα, αυτός ο πέμπτος χρόνος της πτητικής εκπαίδευσή τους, που ήταν αφιερωμένος στην επιχειρησιακή εκπαίδευση, πραγματοποιείτο στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρα (120 ΠΕΑ) στην Καλαμάτα, με τα απαρχαιωμένα T-2E Buckeye, τα οποία παραγγέλθηκαν από τη Δικτατορία και άρχισαν να παραλαμβάνονται από την ΠΑ από το 1974. Δηλαδή υπηρετούν στις τάξεις τhς για 48 χρόνια και δεν μπορούν πλέον να προσφέρουν ομαλά τις υπηρεσίες τους, γιατί η κατασκευάστρια εταιρεία έχει σταματήσει να κατασκευάζει το αεροσκάφος με τα ανταλλακτικά του και η ΠΑ είναι ο τελευταίος χρήστης του παγκοσμίως!
Τώρα λοιπόν, που η ΠΑ βρίσκεται σε φάση κοσμογονίας, με την παραλαβή των υπερσύγχρονων μαχητικών Rafale με ταχύτατους ρυθμούς, των οποίων η σύμβαση ακολούθησε την αντίστοιχη για το Εκπαιδευτικό Κέντρο της Καλαμάτας και τα Μ-346, υπάρχει το ενδεχόμενο οι νέοι Ανθυποσμηναγοί που αποφοίτησαν από τη Σχολή φέτος το καλοκαίρι, να «χάσουν» ουσιαστικά τη χρονιά τους, εκπαιδευόμενοι με όποια από τα παλαιά αεροσκάφη T-2E πετούν ακόμα και στη συνέχεια να «πέσουν» οι περισσότεροι από αυτούς στα Rafale και στα F-16V, αντί να προλάβουν να βγάλουν τη μισή έστω εκπαίδευσή τους πάνω στο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό για να μεταπέσουν μετά πιο εύκολα στα υπερσύγχρονα μαχητικά!
Αυτός είναι ο λόγος, που η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και του ΓΕΑ, πιέζουν με κάθε τρόπο, και στα αντίστοιχα επίπεδα, ώστε να μη «χαθεί» ουσιαστικά μία ολόκληρη τάξη ιπταμένων της ΠΑ αλλά αντίθετα αυτοί να πάρουν μία πρώτη γεύση ενός σύγχρονου αεροσκάφους του 21ου αιώνα, προτού πέσουν στα βαθιά με τα μαχητικά του 21ου αιώνα.
Συμφώνως δε με τις πληροφορίες υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι μπορεί να δούμε τα πρώτα Μ-346 να προσγειώνονται τελικά στην Καλαμάτα όχι στα τέλη της άνοιξης αλλά στις αρχές της, γεγονός που θα επιτρέψει σε μία ολόκληρη τάξη ιπταμένων της ΠΑ να προσαρμοστεί γρηγορότερα στα σύγχρονα μαχητικά, αποδεικνύοντας έτσι ότι υπάρχει λόγος, υπάρχει και τρόπος!
«Ιχνηλάτης»