Την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου, στις 11.00, πραγματοποιείται η τελετή των εγκαινίων και της έναρξης της λειτουργίας του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα, παρουσία των υπουργών Εθνικής Άμυνας της Ελλάδος Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Ισραηλινού ομολόγου του και Αναπληρωτή Πρωθυπουργού της χώρας του, Μπένι Γκαντζ, ανοίγοντας έτσι μία νέα – και πολύ σημαντική – σελίδα στην ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).
Πρόκειται για μία τελετή εξ αναβολής, καθώς η τέλεσή της επρόκειτο αρχικά να πραγματοποιηθεί στις 10 Φεβρουαρίου 2022, παρουσία των ίδιων επισήμων, αλλά τότε είχε αναβληθεί την τελευταία στιγμή, λόγω της έξαρσης του κορονοϊού και των μέτρων που είχαν ληφθεί από την Πολιτεία για την αντιμετώπισή του.
Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων θα λειτουργεί εντός του χώρου των εγκαταστάσεων και του αεροδρομίου της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρα (120 ΠΕΑ) που εδώ και δεκαετίες εδρεύει στον ίδιο χώρο και έχει εκπαιδεύσει όλες τις γενιές των Αεροπόρων μας, που υπηρετούν αυτή την εποχή στην ΠΑ, από τον Αρχηγό της, μέχρι τους νέους Ίκαρους, που φοιτούν τώρα στη Σχολή Ικάρων! Επομένως, όλοι μας μπορούμε να καταλάβουμε όχι μόνο τι σημαίνει για την ΠΑ η λειτουργία του Κέντρου, αλλά και τι αυτό αντιπροσωπεύει για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και για τη χώρα γενικότερα!
Βάσει της συμφωνίας που έχει υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ και διάρκειας 22 ετών, η κορυφαία ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems Ltd έχει θα προμηθεύσει το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πιλότων με τα εξής:
--10 νέα σύγχρονα αεριωθούμενα εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346 της ιταλικής εταιρείας Leonardo.
--Παροχή πλήρους συστήματος εξομοιωτών Ενσωματωμένων Εικονικών Ηλεκτρονικών Πτήσης (Embedded Virtual Avionics/EVA) στο εκπαιδευτικό αεροσκάφος.
--Παροχή πλήρους συστήματος εκπαίδευσης εξομοιωτών συστημάτων εδάφους (Ground Based Training System/GBTS).
--Παροχή ενός πλήρους Συστήματος Εντολών και Ελέγχου (Command & Control System/CCS), που θα επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση της εκπαίδευσης των πτήσεων.
--Την επαναφορά σε πλήρη αεροπλοϊκή κατάσταση τουλάχιστον 15 σε πρώτη φάση από 25 συνολικώς, από τα 45 μονοκινητήρια, turboprop, εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6A Texan, που διαθέτει συνολικώς η ΠΑ από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Τώρα, για τα εγκαίνια του Κέντρου έχουν περατωθεί οι επίγειες εγκαταστάσεις για τους εξομοιωτές πτήσης και εδάφους, ενώ έχουν επανέλθει σε κατάσταση πτήσης 15 εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6A Texan. Συμφώνως με τις ως τώρα πληροφορίες τα πρώτα νέα αεριωθούμενα εκπαιδευτικά Μ-346 αναμένονται να προσγειωθούν στην Καλαμάτα στα τέλη του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του επόμενου, οπότε θα μπορεί να ξεκινήσει σε πλήρεις ρυθμούς το Κέντρο τη λειτουργία του.
Το πρόβλημα της εκπαίδευσης των Ικάρων της ΠΑ ήταν πάντα έντονο αλλά τα τελευταία χρόνια είχε φτάσει σε απελπιστικό σημείο εξ αιτίας της σχεδόν πλήρους καθήλωσης των 45 εκπαιδευτικών T-6A, που αποτελούσαν τη δύναμη δύο Μοιρών Αεροπορικής Εκπαίδευσης, λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών τους!
Το πρόβλημα αυτό είχε εντοπιστεί έγκαιρα από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν υπουργός Εθνικής Άμυνας ήταν ο (Αεροπόρος και «Φαντοιμάς») Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος, Υφυπουργός ο Καλαματιανός Γιάννης Λαμπρόπουλος και Αρχηγός ΓΕΑ ο Πτέραρχος (Ι) ε.α. Γιώργος Αυλωνίτης με τεράστια εμπειρία σε θέματα αεροπορικής εκπαίδευσης, καθώς είχε διατελέσει επί 3,5 χρόνια εκπαιδευτής στο Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης νέων πιλότων του ΝΑΤΟ στο Τέξας των ΗΠΑ! Τότε είχαν ξεκινήσει οι πρώτες ενέργειες που όμως για διάφορους λόγους δεν ευοδώθηκαν. Αργότερα, επί Α/ΓΕΑ του Πτεράρχου (Ι) ε.α. Χρ.Χριστοδούλου η κατάσταση είχε φτάσει στο απροχώρητο καθώς τότε πετούσαν μόλις 3-4 T-6A και άρχισαν με ΥΕΘΑ τον Π.Καμμένο οι πρώτες ενέργειες που δεν προχώρησαν επίσης!
To 2019, με την αλλαγή της κυβέρνησης, η κατάσταση άλλαξε άρδην με Α/ΓΕΑ τον Πτέραρχο (Ι) ε..α. Γ.Μπλιούμη και στη συνέχεια τον νυν Αντιπτέραρχο (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά, με την πλήρη υποστήριξη της πολιτικής ηγεσίας του Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κώστα Φλώρου, το όλο πρόγραμμα προχώρησε με φρενήρης ρυθμούς. Είχε προηγηθεί η επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, συνοδευόμενου και από τον Ν.Παναγιωτόπουλο, όπου επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της Elbit Systems και το όλο ζήτημα είχε «τελειώσει» σε επίπεδο κορυφής.
Αξίζει και πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελληνική ΠΑ, που αγόρασε και πετά σε χρόνο ρεκόρ τα μαχητικά Rafale, που ενέταξε και πετά τα αναβαθμισμένα F-16V και σε λίγο καιρό θα εντάξει και θα χρησιμοποιεί (καλώς εχόντων των πραγμάτων) τα τεχνολογίας stealth, πέμπτης γενιάς, F-35A, είχε καταντήσει να διαθέτει για την αρχική και προκεχωρημένη εκπαίδευση των Ικάρων της και των νέων ανθυποσμηναγών που στη συνέχεια θα πέταγαν τα προαναφερθέντα αεροσκάφη, ΜΟΛΙΣ 3-4 ελικοφόρα εκπαιδευτικά T-6A και μερικά ηλικίας 50 ετών (!) αεριωθούμενα εκπαιδευτικά T-2E Buckeye, των οποίων η γραμμή των ανταλλακτικών θα κλείσει το 2023, με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την εύρυθμη επιχειρησιακή λειτουργία της ΠΑ.
Τώρα όλα αυτά αποτελούν παρελθόν και το νέο Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων της Καλαμάτας θα εκπαιδεύει τους νέους Έλληνες πιλότους των Rafale, των F-16V και των F-35A, καθώς και ξένους πιλότους φίλων Αεροποριών, που αναμένεται να φτάσουν στο Κέντρο βάσει διμερών συμφωνιών για την πτητική τους εκπαίδευση!
Με ό,τι αυτό σημαίνει βέβαια για τη γενικότερη ζωή της Καλαμάτας και της Μεσσηνίας, αλλά αυτό δεν είναι προς ώρα, του παρόντος!
«Ιχνηλάτης»