Σαν σήμερα 26 Απριλίου ο βομβαρδισμός της Guernica

 
Σαν σήμερα 26 Απριλίου ο βομβαρδισμός της Guernica

Ενημερώθηκε: 26/04/17 - 09:01

Του Ηρακλή Κακαβάνη

Στις 26 του Απρίλη 1937, το απόγευμα, Γερμανοί και Ιταλοί πιλότοι ισοπεδώνουν την κωμόπολη Guernica στη χώρα των Βάσκων της Ισπανίας (κόστισε τη ζωή σε 1,650 ανθρώπους και ισοπέδωσε το 70% της πόλης). «Κραυγές παιδιών, κραυγές γυναικών, κραυγές πουλιών», σημείωνε στο ημερολόγιό του ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο, λίγο πριν αποτυπώσει στον ομώνυμο πίνακά του την καταστροφή της Γκουέρνικα, κληροδοτώντας στην αιωνιότητα την αγριότητα του πολέμου.

Πάμπλο Πικάσο

Ήταν μια πράξη τρομοκρατίας και ανείπωτης βαρβαρότητας - και η πρώτη προσχεδιασμένη, μεγάλης κλίμακας επίθεση εναντίον ενός μη στρατιωτικού στόχου στη διεξαγωγή του σύγχρονου πολέμου - που εξόργισε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα έναν ζωγράφο. Ο , ένας εκπατρισμένος Ισπανός που ζούσε στο Παρίσι, αντέδρασε άμεσα σε αυτή τη βαρβαρότητα, δημιουργώντας τον πίνακα που έμελλε να χαρακτηριστεί ως το σπουδαιότερο έργο τέχνης του 20ού αιώνα - την Γκουέρνικα.

Από την αρχή του πολέμου ο Picasso είχε ταχθεί με τους δημοκρατικούς. Ήταν, εξάλλου, οπαδός της στρατευμένης τέχνης, πίστευε ότι «η ζωγραφική είναι ένα όπλο για την επίθεση και την άμυνα ενάντια στον εχθρό».

Όταν, λοιπόν, ο Πικάσο πληροφορήθηκε την καταστροφή κωμώπολης Guernica θέλησε να καταδικάσει το έγκλημα και να διαμαρτυρηθεί με το δικό του τρόπο, ζωγράφισε τον παγκοσμίως γνωστό πίνακα Guernica, ο οποίος περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και τη φρίκη του συγκεκριμένου πολέμου, αλλά και όλων των πολέμων.

Ο ταύρος αντιπροσωπεύει τη βία, τον φασισµό, τον πόλεµο, το σκοτάδι, ενώ το άλογο συμβολίζει τον λαό, που απεγνωσμένα φωνάζει ζητώντας βοήθεια (το άλογο παρουσιάζεται λογχισμένο). Το πιο φορτισμένο στοιχείο του πίνακα είναι η μορφή της γυναίκας, που βγαίνει από το παράθυρο, κρατώντας μια λάμπα πετρελαίου. Συμβολίζει το ρόλο της συνείδησης που έρχεται να φωτίσει αυτά που γίνονται τριγύρω.

Oλα τα υποκείμενα ενέχουν τη συμβολική του θύματος. Αν και οι δολοφόνοι δε «φαίνονται» στο έργο, «υπάρχουν» παντού.

Ο Πικάσο απέδωσε όλη την τραγικότητα του γεγονότος, χρησιμοποιώντας μαύρο, λευκό και γκρι.

Με την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το έργο φυγαδεύτηκε στις ΗΠΑ.

Οταν οι ναζί κατέλαβαν το Παρίσι στην προσπάθειά τους να βρουν καλλιτεχνικούς θησαυρούς και να τους κατασχέσουν, προσήγαγαν τον Πικάσο και ένας φασίστας αξιωματικός τού έδειξε μια φωτογραφία του πίνακα και τον ρώτησε:

– Αυτόν τον πίνακα εσείς τον κάνατε;

O Πικάσο απάντησε: Οχι, Εσείς!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μύθοι και αλήθειες για τους εμβολιασμούς

ΚΑΙΡΟΣ 26/4/2017: Αίθριος καιρός με μικρή άνοδο θερμοκρασίας

Κίνα: Καθέλκυση δεύτερου αεροπλανοφόρου