Χτύπημα κάτω από τη ζώνη κατάφεραν οι μητροπολίτες Κύκκου Νικηφόρος και Ταμασού Ησαϊας στον Οικουμενικό Πατριάρχη από τη Μόσχα.
Οι δύο μητροπολίτες παρά το γεγονός οτι η ρωσική Εκκλησία έχει διακόψει την κοινωνία με την Εκκλησία της Κύπρου οι δύο ιεράρχες κλήθηκαν στη Μόσχα όπου πήραν μέρος στο συνέδριο με θέμα «Παγκόσμια Ορθοδοξία: πρωτείο και συνοδικότητα υπό το φως της ορθοδόξου διδασκαλίας», όπου επιτέθηκαν στον κ.Βαρθολομαίο γιατο ουκρανικό: "Η Ορθόδοξη Καθολική Εκκλησία βρίσκεται σήμερα σε κατάσταση διχαστικής κρίσεως, εξαιτίας τού Ουκρανικού Εκκλησιαστικού Ζητήματος, πού δημιουργήθηκε με την αυθαίρετη καίαντικανονική παραχώρηση από τό Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως «Αυτοκεφαλίας» σε σχισματικές δομές της Ουκρανικής Εκκλησίας, και εν αγνοία τού Ορθοδόξου Ρωσικού Πατριαρχείου, πού είναι η μητέρα Εκκλησία της κατά Ουκρανία, Ορθοδόξου Εκκλησιαστικής Επαρχίας", τόνισαν.
Αν και αναγνώρισαν τα πρωτεία του Θρόνου επιτέθηκαν στον πατριάρχη για την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας: "Χωρίς καμία αμφιβολία, η μονομερής απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου να χορηγήσει καθεστώς «Αυτοκεφάλου Εκκλησίας» σε μία σχισματική δομή αμετανοήτωνκαθηρημένων, αναθεματισμένων και αχειροτονήτων ψευδο- κληρικών, περιφρονώντας ταυτόχρονα την υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο Κανονική Εκκλησία της Ουκρανίας, δημιουργεί σοβαρότατο εκκλησιαστικό πρόβλημα, που απειλεί την πανορθόδοξη ενότητα με σχίσμα τεραστίων διαστάσεων.
Όλες, λοιπόν, οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, χωρίς καμία ένσταση η επιφύλαξη, για 330 και πλέον χρόνια θέλουν την Εκκλησία της Ουκρανίας να υπάγεται εκκλησιαστικά στο Πατριαρχείο Μόσχας και όχι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Πέραν, όμως, τούτων, αυτός ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος σε λόγο του προς τον ουκρανικό λαό, που απηύθυνε στις 26 Ιουλίου 2008, εξέφρασε αυτή την ίδια εκκλησιαστική βεβαιότητα, ότι, δηλαδή, η Ουκρανία έχει παραχω- ρηθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και υπάγεται πλέον στην Εκκλησία της Ρωσίας.
Επιπροσθέτως αυτών, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος στις δύο απαντητικές επιστολές του προς τον Πατριάρχη Μόσχας αναγνωρίζει, τόσο την καθαίρεση (1992) όσο και τον αναθεματισμό (1997), που επέβαλε το Πατριαρχείο Μόσχας στον πρώην Μητροπολίτη Κιέβου Φιλάρετο.
Αναγνωρίζει, δηλαδή, στο Πατριαρχείο Μόσχας τα δύο θεμελιώδη δικαιώματα της εκκλησιαστικής υπαγωγής, το δίκαιο του «χειροτονείν» και το δίκαιο του «κρίνειν» τους Επισκόπους.
Τα δύο αυτά θεμελιώδη δικαιώματα της εκκλησιαστικής υπαγωγής τα αναγνωρίζει και ο εκ των υστέρων εναρμονισθείς με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αναφορικά με τον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος".
Οι Κύπριοι μητροπολίτες μίλησαν για κακοποίησηση του Αυτοκεφάλου: «Ειλικρινά, αδυνατεί κάποιος να καταλάβει πως ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.. Βαρθολομαίος, αντίθετα με όσα προηγουμένως σε ανύποπτο χρόνο διακήρυττε, έρχεται σήμερα και από μόνος του, χωρίς την προηγούμενη έγκριση-συγκατάθεση των λοιπών Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, και δη της Μητρός Εκκλησίας της Ρωσίας, από την οποία θα αποσπαζόταν η Εκκλησία της Ουκρανίας, χορηγεί την Αυτοκεφαλία και μάλιστα όχι στην κανονική υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο Εκκλησία της Ουκρανίας, αλλά στις δύο σχισματικές ομάδες, του καθαιρεθέντος Φιλαρέτου και του μη έχοντος Αποστολική Διαδοχή αχειροτόνητου Μακαρίου;Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτή η κακοποίηση του ιερού θεσμού του Αυτοκεφάλου, που έγινε στην περίπτωση της Ουκρανίας, όχι μόνο δεν οδήγησε στην ποθούμενη εκκλησιαστική ειρήνευση και ενότητα, αλλά, αντιθέτως, επέφερε ακόμα μεγαλύτερη αναταραχή και διαίρεση στη ζωή του τόσο σκληρά δοκιμαζόμενου ουκρανικού λαού και δημιούργησε βαθιά κρίση, τόσο στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, όσο και στην Οικουμενική Ορθοδοξία».
Να θυμίσουμε οτι από την ίδια έδρα ο Πατριάρχης Μόσχας επιτέθηκε με δριμύτητα κατά του κ.Βαρθολομαίου τον οποίοκατηγόρησε οτι εισέβαλε στην Ουκρανία και οτι οδηγεί την ορθοδοξία σε σχίσμα.