Η τελευταία πρόταση που κατατέθηκε για την αγιοκατάταξη του μακαριστού μητροπολίτη Λαρίσης Θεολόγου τον οποίο είχε διορίσει η χούντα έφερε "γκρίνια" στις τάξεις της Ιεράς Συνόδου.
Η απόφαση προκάλεσε δημόσια αντιπαράθεση με τον μητροπολίτη Γουμενίσσης Δημήτριο να ζητά με επιστολή του στη Σύνοδο να είναι προσεκτική: «η αγιωσύνη των Αγίων είναι χάρισμα του Θεού και μέθεξη των αγιαζομένων ανθρώπων δεν είναι επιτήδευμα των ανθρώπων προσθετικό στα του Θεού»,αναφέρει.
Αν στην περίπτωση του Θεολόγου εκδηλώθηκαν αμέσως αντιδράσεις αίσθηση έχει προκαλέσει το γεγονός οτι αναγορεύτηκε άγιος ο μακαριστός μητροπολίτης Εδέσσης Καλλίνικος (1919-1984) με δυναμική παρέμβαση του Ναυπάκτου Ιερόθεου. Ο Καλλίνικος την περίοδο 1946-1949 είχε υπηρετήσει στον εθνικό στρατό ως καταδρομέας.
Πέραν αυτών των περιπτώσεων τα δύο τελευταία χρόνια έχουμε μια βιομηχανία αγιοκατατάξεων μοναχών αλλά κληρικών που έχουν συνδεθεί με την επανάσταση του 1981 αλλά και την περίοδο της Τουρκοκρατίας.
Τον Φεβρουάριο του 2020 το Οικουμενικό Πατριαρχείο υπέγραψε την πράξη αγιοκατάταξης των Μάρκου Πέτρου Μαρκούλη εκ Κλεισούρας, Ιωάννη – Νούλτζου εκ Καστορίας, και των συν αυτώ αθλησάντων, Γεωργίου του εκ Καστορίας, ιερέως Βασιλείου Καλαπαλίκη, εφημερίου Χιλιοδέντρου Καστορίας ,και Αρχιμανδρίτου Πλάτωνος Αϊβαζίδη.
Με την συμπλήρωση των 200 χρόνων από την Επανάσταση το Φανάρι προχώρησε στην αγιοκατάταξη και των επτά αρχιερέων που μαρτύρησαν μαζί με τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’.
Ακόμη, στις "αγιολογικές δέλτους" ανεγράφησαν ο μακαριστός μητροπολίτης Χίου Πλάτων και όσοι μαρτύρησαν κατά τη σφαγή καθώς και ο λόγιος δάσκαλος Αναστάσιος Γόρδιος.
Οι επτά αρχιερείς είναι :Αγχιάλου Ευγένιος, Θεσσαλονίκης Ιωσήφ, Δέρκων Γρηγόριος, Εφέσου Διονύσιος , Αδριανουπόλεως Δωρόθεος, Νικομηδείας Αθανάσιος και Τυρνόβου Ιωαννικίος. Και οι επτά φυλακίσθηκαν μαζί με τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε’ την ίδια ημέρα και στην συνέχεια απηγχονίσθησαν δίδοντας την μαρτυρία και την ομολογία της πίστεως. Επίσης αγιοκατατάχτηκε και ο δάσκαλος Αναστασίου Γορδίου .
Την ίδια περίοδο η Εκκλησία της Κύπρου προχώρησε στην αγιοκτάταξη του αρχιεπισκόπου Κυρπιανού τον οποίο κρέμασαν οι Τούρκοι όταν ξέσπασε η επανάσταση.
Ωστόσο η ηρωική στάση δεν αποτελούσε πάντα κριτήριο.Γι αυτό και το 2003 είχε απορριφθεί πρόταση να αγιοκαταταχθεί ο Αθανάσιος Διάκος.
Την ίδια χρονιά όμως έγινε άγιος και ο Όσιος Μελέτιος ο Ρόδιος, που έζησε επί Τουρκοκρατίας. Ενώ ,το 2009 αποφασίστηκαν οι αγιοκατατάξεις των μελών της οικογένειας του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ύστερα από αίτημα του Μητροπολίτη Βέροιας Παντελεήμονα να αγιοκαταταχθούν οι γονείς και τα τέσσερα αδέλφια του, η Ιερά Σύνοδος υπέβαλε σχετικό φάκελο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο τον ενέκρινε και ξεκίνησε τις διαδικασίες
Στις 20 Οκτωβρίου 2019, αγιοκατατάχτηκαν οι Αγιορείτες, Εφραίμ Κατουνακιώτης, Δανιήλ Κατουνακιώτης και ο Ιωσήφ Ησυχαστής.
Ενα χρόνο πριν είχε γίνει άγιος ο Γέροντας της Πάτμου Αμφιλόχιος Μακρής.
Πριν είχαν ανακηρυχτεί άγιοι οι γνωστοί στο ευρύτερο κοινό οι Παΐσιος , Πορφύριος και ο Ιάκωβος Τσαλίκης και ο Γεώργιος Καρσλίδης. Η περίπτωση Καρσλίδη είχε προκαλέσει. Ο μοναχός είχε υποστεί διώξεις κατά την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Γεωργία, ίδρυσε το μοναστήρι της Αναλήψεως και πέθανε το 1959, ωστόσο, σύμφωνα με τις αρνητικές εισηγήσεις που υπήρξαν, δεν πληρούσε τα κριτήρια ώστε να ενταχθεί στο αγιολόγιο. Η μνήμη του εορτάζεται στις 4 Νοεμβρίου, μαζί με την αδελφή του, η οποία είχε προηγηθεί στην αγιοκατάταξη, αφού είχε πεθάνει σε ηλικία 14 ετών, το 1910.
Σε εκκρεμότητα παρεμένει η πρόταση της μητρόπολης Πατρών για την αγιοκατάταξη του Γέροντος Γερβάσιου Παρασκευόπουλου , φίλου του Αγίου Νεκταρίου.
Τα βασικά κριτήρια για την αγιοκατάταξη είναι τα εξής:
α) να έχει περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα από τη ζωή και τον θάνατό του,
β) να υπάρχουν αποδείξεις για τα θαύματα που έχει κάνει κατά τη διάρκεια της ζωής του,
γ) το λείψανό του να παραμένει άφθαρτο ή να ευωδιάζει και δ) να υπάρχουν μαρτυρίες για την αγιότητά του.
Παράλληλα, ο τοπικός μητροπολίτης συγκεντρώνει στοιχεία σχετικά με τον βίο του προσώπου και, έπειτα, με έκθεσή του προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, εισηγείται την αγιοκατάταξη ενός προσώπου.