Air Defender 23: Ξεκινά σήμερα η μεγαλύτερη άσκηση στην ιστορία του ΝΑΤΟ

 
Air Defender 23

Ενημερώθηκε: 12/06/23 - 20:04

Ξεκινά σήμερα έως και τις 23 Ιούνη στον εναέριο χώρο της Γερμανίας η μεγαλύτερη νατοϊκή άσκηση όλων των εποχών με την ονομασία Air Defender.

Για δεκαπέντε ημέρες, 25 κράτη-μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, θα προχωρήσουν στην άσκηση με την ονομασία Air Defender 23. Πρόκειται για την ανάπτυξη περισσότερων από 250 στρατιωτικών αεροσκαφών πάνω από τον γερμανικό εναέριο χώρο και θα περιλαμβάνει από μεταγωγικά μέχρι μαχητικά αεροσκάφη και 10.000 άτομα.

Το βασικό σενάριο είναι η άμεση ανταπόκριση του ΝΑΤΟ σε περίπτωση κρίσης και ενεργοποίησης του άρθρου 5 για συλλογική αντίδραση σε περίπτωση επίθεσης εναντίον ΝΑΤΟικού εδάφους.

Στην άσκηση συμμετέχουν αεροπορικές δυνάμεις από το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Δανία, την Ελλάδα, την Εσθονία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Κροατία, τη Λετονία, το Λουξεμβούργο, τη Νορβηγία, την Ολλανδία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σουηδία, τη Σλοβενία, την Τουρκία, την Τσεχία και τη Φινλανδία.

Η γερμανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία θα λειτουργήσει ως οικοδεσπότης και ως τεχνικός κόμβος, βρίσκεται, όπως εκτιμούν στρατιωτικοί αναλυτές, ενώπιον της μεγαλύτερης πρόκλησης των τελευταίων δεκαετιών. Η προετοιμασία της άσκησης έχει διαρκέσει περίπου τέσσερα χρόνια και για τη διοργάνωση θα χρησιμοποιηθούν έξι αεροπορικές βάσεις. Μόνο οι ΗΠΑ στέλνουν στη Γερμανία 100 αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων το «αόρατο» F-35, το πλέον σύγχρονο μαχητικό της Συμμαχίας, αλλά και F-15, F-16, F-18, EA-18, Α-10, C-13 και C-17. Η Ελλάδα και η Τουρκία θα συμμετάσχουν με μαχητικά F-16.

Αν και επισήμως η άσκηση παρουσιάζεται ως «αμυντική», η πρέσβης των ΗΠΑ στο Βερολίνο, Έιμι Γκούτμαν, έσπευσε να δηλώσει ότι η άσκηση θα αποτελέσει «εντυπωσιακή επίδειξη δύναμης προς άλλες χώρες του κόσμου». Η άσκηση «θα δείξει πέρα από κάθε αμφιβολία την ετοιμότητα και την ταχύτητα των δυνάμεών μας στην άμεση αντίδραση. Θα μου έκανε μεγάλη έκπληξη εάν οποιοσδήποτε ηγέτης δεν αντιλαμβανόταν τι δείχνει η άσκηση, υπό την έννοια της δύναμης της Συμμαχίας. Και αυτό περιλαμβάνει και τον κ. Πούτιν», είπε χαρακτηριστικά η Γκούτμαν.

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν μέρος σε πολυάριθμες ασκήσεις, κάποιες εκ των οποίων θα γίνουν στο έδαφος, όπως η «εκκένωση από αεροδρόμιο», η οποία κρίθηκε αναγκαία μετά το χάος που προκλήθηκε το 2021 κατά την απομάκρυνση των ΝΑΤΟικών από το Αφγανιστάν. Σε άλλες ασκήσεις θα δοκιμαστεί η στήριξη χερσαίων δυνάμεων από αέρος, αλλά και η αντιμετώπιση πυραύλων μέσου βεληνεκούς με ΝΑΤΟικά βομβαρδιστικά. Θα εξεταστούν επίσης σενάρια επίθεσης με πλοία ή υποβρύχια στη Βόρεια Θάλασσα.

Θα χρησιμοποιηθούν ως κόμβοι βάσεις στο Σλέσβιγκ-Χολστάιν, στην Κάτω Σαξονία, στη Βαυαρία, στη Ρηνανία-Παλατινάτο, στην Ολλανδία και στην Τσεχία και οι ασκήσεις θα πραγματοποιηθούν στον εναέριο χώρο της Γερμανίας, αλλά και στη Βαλτική και στη Ρουμανία, με πτήσεις «out-and-back».

Οι επιχειρήσεις θα διαρκούν δύο έως τέσσερις ώρες την ημέρα, κατά τις οποίες, για λόγους ασφαλείας, δεν θα επιτρέπονται πολιτικές πτήσεις. «Ελπίζω ότι δεν θα υπάρξουν ακυρώσεις» πολιτικών πτήσεων, δήλωσε ο εκπρόσωπος της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας, αλλά δεν απέκλεισε καθυστερήσεις σε πτήσεις.

Μαζί με την άσκηση ξεκινούν και οι καλοκαιρινές διακοπές

Εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία γίνεται πάντως κατανοητή η αναγκαιότητα της άσκησης, διαβεβαιώνει εκπρόσωπος της γερμανικής ένωσης αεροπορικών μεταφορών. Ωστόσο οι αεροπορικές εταιρείες αλλά και οι επιβάτες θέλουν να γνωρίζουν εγκαίρως τι θα πρέπει κάνουν και πώς να προετοιμαστούν. Πρόκειται άλλωστε για τις πρώτες εβδομάδες του καλοκαιριού με ιδιαίτερα έντονη κινητικότητα στα αεροδρόμια.

Η Lufthansa για παράδειγμα, εξετάζει τις επιπτώσεις και προσπαθεί να διατηρήσει, σύμφωνα με εκπροσωπό της, τις υπηρεσίες της όσο το δυνατόν πιο σταθερές και αξιόπιστες. Οι εκπαιδευτικές πτήσεις θα πραγματοποιηθούν σε τρεις στενά καθορισμένους εναέριους χώρους, οι οποίοι θα χρησιμοποιούνται εναλλάξ τις καθημερινές.

Αναμένονται έως και 50.000 λεπτά καθυστέρησης ανά ημέρα άσκησης, σύμφωνα με σενάρια που έχει εκπονήσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια των Πτήσεων Eurocontrol. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι 100 αεροσκάφη θα μπορούσαν να να μην φτάσουν στον προορισμό τους σε πτήσεις που είναι προγραμματισμένες για νυχτερινές ώρες, με δυσάρεστες συνέπειες για τους επιβάτες και τις εταιρείες των οποίων τα αεροσκάφη δεν θα μπορούσαν να απογειωθούν εγκαίρως το πρωί. Πρόκειται πάντως για εκτιμήσεις.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ