Ανησυχία και προβληματισμό δημιουργεί η καθυστέρηση και τα σεναρία, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, ότι «παγώνει» το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16, σε μια κρίσιμη περίοδο για τα εθνικά θέματα, με την Τουρκία να γίνεται όλο και περισσότερο προκλητική.
Το πρόγραμμα, κόστους 1,5 δισεκ. δολαρίων, που αφορούσε την αναβάθμιση 83 μαχητικών αεροσκαφών F-16, πρέπει σύμφωνα με τη διακρατική συμφωνία με την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, να ολοκληρωθεί έως το 2027.
Όμως επειδή έχει καθυστερήσει σημαντικά η έναρξή του, σύμφωνα με νεώτερες εκτιμήσεις, η υλοποίησή του, τοποθετείται για μετά το 2030 και «βλέπουμε»…
Όμως, οι εξελίξεις στην αεροδιαστημική και στρατιωτική τεχνολογία, μετά από μια 15ετια, είναι πολύ πιθανόν, ακόμη και τα αναβαθμισμένα F-16, να είναι, ως μαχητικό αεροσκάφος τεχνολογικά ξεπερασμένο, άρα επιχειρησιακά περιορισμένης δράσης.
Ευλόγως, στην Πολεμική Αεροπορία, υπάρχει προβληματισμός και προωθούνται, για μελέτη και ενημέρωση στην πολιτική ηγεσία, διάφορες εναλλακτικές προτάσεις.
Που είναι το πρόβλημα και έχει «παγώσει» το πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των F-16, που μάλιστα έχει εγκριθεί από την Βουλή με ευρεία πλειοψηφία;
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα militaire.gr δεν είναι συμβατή η «συνεργασία» του νέου υπερσύγχρονου ραντάρ, που σχεδιάζεται να τοποθετηθεί στα εκσυγχρονισμένα F-16, με το σύστημα αυτοπροστασίας του αεροσκάφους. Ένα πρόβλημα, μάλλον άλυτο, αφού με τα μέχρι τούδε τεχνολογικά δεδομένα, είναι αδύνατον να συνεργαστούν, ένα ψηφιακό με ένα αναλογικό σύστημα.
Η τοποθέτηση νέου συστήματος αυτοπροστασίας, όπως προτείνει η κατασκευάστρια εταιρεία, θα κοστίσει επιπλέον περί τα 350 – 400 εκατομμύρια δολάρια, ανεβάζοντας το κόστος κοντά στα 2 δισεκ. δολάρια , δηλαδή όσο κοστίζει και η αγορά 25 ολοκαίνουργων , υπό την προϋπόθεση, ότι θα διορθωθούν και κάποια κατασκευαστικά «μικροπροβληματάκια» που έχουν εντοπιστεί σ' αυτά