Διευκρινίσεις από τον πρόεδρο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τη Σύμβαση 717

 
σσσ

Πηγή Φωτογραφίας: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 03/03/25 - 15:58

Με προσωπική του δήλωση ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ προχωρά σε διευκρινίσεις σχετικά με την έρευνα για τη Σύμβαση 717.

Η ανακοίνωση του προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Συγκεκριμένα, ο Χρήστος Παπαδημητρίου υπογραμμίζει ότι η σύμβαση δεν εξετάστηκε από την επιτροπή, σημειώνοντας ότι οι αναφορές αποτελούν προσωπικές απόψεις που παρερμηνεύτηκαν.

«Δεδομένης της συναισθηματικής φόρτισης της διαδικασίας παρουσίασης του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της διαδικασίας αλλεπάλληλων ερωτήσεων διευκρινίζω τα ακόλουθα:

Η εξέλιξη και μη έγκαιρη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 όπως αναγράφεται ρητά στο πόρισμα της Επιτροπής δεν αποτέλεσε αντικείμενο εξέτασης από την Επιτροπή.

Οι επίσημες θέσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναγράφονται στο πόρισμα της Επιτροπής.

Προσωπικές απόψεις που εκφράστηκαν κατά την παρουσίαση του πορίσματος παρερμηνεύτηκαν και σε κάθε περίπτωση δεν αποτελούν παρά προσωπική άποψη που δεν πρέπει να εκληφθεί παρά μόνο ως τέτοια.

Η επίσημη θέση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνεται στο πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης.

Παρομοίως οι ενέργειες που (δεν) έγιναν στον τόπο του τραγικού δυστυχήματος περιγράφονται επακριβώς στο πόρισμα και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δηλώνει ότι εμμένει στην ακριβή διατύπωση του πορίσματος, η ακριβής μετάφραση του οποίου θα ολοκληρωθεί το συντομότερο ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια παρερμηνειών και γενικών αναλογικών κρίσεων που ενέχουν πάντοτε τον κίνδυνο παρερμηνείας».

Τα όσα είχε αναφέρει ο Χρήστος Παπαδημητρίου στην παρουσίαση του πορίσματος

«Εμείς απασχοληθήκαμε και με τη σύμβαση 717, μία σύμβαση που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2016 και αν είχε ολοκληρωθεί θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο που πιθανότατα δεν θα επέτρεπαν το συγκεκριμένο φρικτό δυστύχημα να έχει συμβεί, αλλά δεν αποτέλεσαν κύριο αντικείμενο της διερεύνησης.

Η παραδοχή ότι η 717 έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016 και η καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή της συνεισέφερε αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτό είναι δεδομένη. Στο δυστύχημα όμως αυτό συνεισέφεραν και άλλοι δύο καθοριστικοί παράγοντες. Πρώτον, η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μη επενδύοντας τα χρήματα που πρέπει, όπως θα δείτε σε κομμάτια της έκθεσής μας. Είμαστε ουραγοί στην ΕΕ στην επένδυση στον σιδηρόδρομο. Δεύτερον, τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό, το οποίο ήταν κρίσιμο για την ασφάλεια. Όλα αυτά και με τρόπο που θα αναδειχθεί στο πόρισμά μας συνεισέφεραν αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτό.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι σκοπός της διερεύνησης αυτής είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφαλείας που πρέπει, ώστε τα βήματα που ξεκίνησαν δυστυχώς κατόπιν της τραγωδίας των Τεμπών, και ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου που ξεκίνησε με τραγική καθυστέρηση και συνεχίστηκε έκτοτε να γίνει ακόμα πιο γρήγορα, να διορθωθούν πράγματα που ακόμα λειτουργούν εσφαλμένα και δεν έχουν φτάσει ακόμα στο επιθυμητό επίπεδο, ώστε να μην ξανασυμβεί πότε αυτό το τραγικό δυστύχημα ή να μην υπάρχει κανένας νεκρός στον ελληνικό σιδηρόδρομο».

Οι επισημάνσεις του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τη Σύμβαση 717

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πόρισμα που παρουσίασε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπάρχουν τέσσερα σημεία με αναφορές στη Σύμβαση 717.

2.3. Πεδίο εφαρμογής και όρια

Εξετάστηκαν και άλλα στοιχεία που σίγουρα επηρέασαν το πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσε να λάβει χώρα αυτό το ατύχημα (π.χ. η εξέλιξη της σύμβασης 717, η χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων, οι εθνικοί και ενωσιακοί μηχανισμοί ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων,…), αλλά μετά από αρχική αξιολόγηση αποφασίστηκε να μην αναλυθούν περαιτέρω στην παρούσα έρευνα, διότι είναι λιγότερο σημαντικά για την άμεση βελτίωση του σιδηροδρομικού συστήματος αυτού καθεαυτού, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.

3.8. Άλλες σχετικές πληροφορίες

3.8.1. Σχετικές με το τοπικό επιχειρησιακό πλαίσιο

91 Η σηματοδότηση στην έξοδο του σταθμού Λάρισας προς Θεσσαλονίκη δεν ήταν λειτουργική, επειδή οι εργασίες ανανέωσης (που καλύπτονται από τη σύμβαση 717) πραγματοποιήθηκαν μόνο εν μέρει. Ως αποτέλεσμα, το σήμα LAR11 για την έξοδο του σταθμού Λάρισας προς βορρά έδειχνε συνεχώς στάση. Κατά συνέπεια, οι σταθμάρχες που εργάζονταν στη Λάρισα έπρεπε να δώσουν προσωπικά την εντολή στον μηχανοδηγό του τρένου (γραπτό έντυπο 1001 ή τηλεγράφημα 3 μέσω VHF-Radio) να περάσει την κόκκινη σηματοδότηση για να συνεχίσει προς τον επόμενο επανδρωμένο σταθμό Νέοι Πόροι.

4.2.11. Διαχείριση τεχνικών εγκαταστάσεων (περιουσιακών στοιχείων)

336 Ενώ ολοκληρώνεται σταδιακά, ο ΟΣΕ θέτει σε λειτουργία τμήματα μεγαλύτερου έργου ανανέωσης. Ωστόσο, για τις συμβάσεις που συνάπτονται για μεγάλα έργα ανανέωσης (όπως η σύμβαση 717), δεν υπάρχει πρόβλεψη για (προληπτική) συντήρηση, διότι συμβατικά η κυριότητα από τον ΟΣΕ μπορεί να αρχίσει μόνο όταν ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου. Σε περίπτωση βλάβης για τέτοιου είδους υποδομές, πρέπει να ακολουθηθεί μια τυπική και δυσκίνητη διαδικασία, όπως ορίζει ο ελληνικός νόμος που διέπει τα δημόσια έργα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις για την επισκευή (ο νόμος 3669/08 άρθρο 58, που ίσχυε την εποχή της σύμβασης 717, έχει πλέον αντικατασταθεί από τον νόμο 4412/2016 άρθρο 157).

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ