Εορτολόγιο - Βίοι Αγίων: Σήμερα 9 Ιουλίου η Εκκλησία τιμά την μνήμη των ιερομαρτύρων Παγκρατίου επισκόπου Ταυρομενίου και Μεθοδίου επισκόπου Λάμπης . Μαρτύρων Ανδρέου και Πρόβου. Πατερμουθίου, Κόπριος και Αλεξάνδρου, των ασκητών. Νεομάρτυρος Μιχαήλ (Πακνανά), του εν Αθήναις . Οσίων Φωτίου κτίτορος της εν Θεσ/νίκη ιεράς Μονής Ακαπνίου, Διονυσίου του ρήτορος και Μητροφάνους, των εν Άθω.
Γιορτάζουν οι: Παγκράτιος και Παγκρατία
Ο Όσιος Φώτιος ο Θεσσαλός
Ο όσιος Φώτιος υπήρξε μια ξεχωριστή μοναστική φυσιογνωμία στο πνευματικό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης κατά τον 11ο αιώνα.
Καταγόταν από τη Θεσσαλία και σε νεανική ηλικία ασπάστηκε το μοναχικό βίο, επιδιδόμενος σε αυστηρότατη άσκηση, παρά το γεγονός ότι η οικογενειά του ήταν από τις πλέον εύπορες.
Φθάνοντας στη Θεσσαλονίκη, εγκαταβίωσε σε μία μικρή μονή στην περιοχή της Ακροπόλεως, τιμώμενη στο όνομα των αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού.
᾿Εκεί γνώρισε τον μεγάλο ασκητή και περίφημο για τις αρετές του και τα πλούσια πνευματικά χαρίσματα, τον Βλάσιο, γέροντα και ηγούμενο της μονής, του οποίου κατέστη υποτακτικός και από εκείνον εμυήθη στα βαθύτερα μυστικά της μοναχικής ζωής λαμβάνοντας το σχήμα του μοναχού .
Ο Βλάσιος κλήθηκε από τον αυτοκράτορα και μετέβη, συνοδευόμενος από το Φώτιο, στην Κωνσταντινούπολη, όπου κατέστη και πνευματικός πατέρας του Ρωμανού Β’. Τέλεσε ο ίδιος τη βάπτιση του γιου του δίνοντάς του προορατικά το όνομα Βασίλειος.
Στη βάπτιση παρευρισκόταν και ο όσιος Φώτιος, τον οποίο ο Βλάσιος υπέδειξε ως το κατάλληλο πρόσωπο για την περιφορά του βρέφους ως τον κοιτώνα του, με τη συνοδεία ψαλμωδιών.
Ο Φώτιος επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη και μετέβη στις υπώρειες του Χορταίτη (Χορτιάτη), όπου έκτισε μία καλύβα με πέτρες και έμενε σε αυτή.
Ο Αυτοκράτορας Βασίλειος για να αντιμετωπίσει τη βουλγαρική επιδρομή κατευθύνθηκε προς τη Θεσσαλονίκη, όπου αναζήτησε τον ασκητή Βλάσιο και, όταν πληροφορήθηκε το θάνατό του, ζήτησε να μάθει για το μαθητή του, που τον είχε κρατήσει στα χέρια του κατά τη βάπτισή του.
Τελικά πληροφορήθηκε ότι ο όσιος Φώτιος ασκήτευε κάπου εκτός της πόλεως και τον κάλεσε να σπεύσει να τον συναντήσει· έκτοτε ο Βασίλειος κράτησε κοντά του τον όσιο γέροντα, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και κατά τις εκστρατείες του.
Τη μεγάλη προσφορά του οσίου Φωτίου στον αστικό μοναχισμό της Θεσσαλονίκης υπογραμμίζει ο βιογράφος του με εγκωμιαστικό τρόπο.Οπως έγινε γνωστό άγνωστος βιογράφος είχε υπόψη του και μία διαθήκη που είχε συντάξει ο όσιος Φώτιος προ του θανάτου του .
Η διαθήκη όριζε τον απόλυτο εγκλεισμό των μοναστριών κάποιας γυναικείας μονής που είχε συστήσει ο Όσιος εντός του χώρου της μονής, ρύθμιζε τα της φροντίδος των ναών που είχε ανεγείρει ο ίδιος, τη διαδοχή του στην πνευματική καθοδήγηση των μοναχών που αποτελούσαν τη συνοδεία του, καθώς και μία σειρά κανόνων σχετικά με διάφορες πτυχές του μοναχικού βίου: νηστεία, ανάπαυση, λειτουργικό τυπικό, μέριμνα υπέρ των πτωχών.
Η κοίμηση του οσίου Φωτίου να τοποθετηθεί με βεβαιότητα μετά το έτος 1017, κατά το οποίο, όπως προαναφέρθηκε, ο αυτοκράτορας Βασίλειος Β’ κατατρόπωσε οριστικά τους Βουλγάρους.