Η απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών Belharra για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούνταν δεδομένη μέχρι τις αρχές Ιουλίου και το μόνο που απέμενε, όπως προέκυπτε τότε από το ρεπορτάζ, ήταν η επίσημη ανακοίνωση.
Το σκηνικό άλλαξε όμως και όπως φαίνεται τις τελευταίες μέρες προκρίνεται η αμερικανική λύση για την ανανέωση του ελληνικού στόλου, που περιλαμβάνει 4 με ναυπήγηση τους στην Ελλάδα, εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, 2 πλοία ενδιάμεση λύσης και συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών FFG του ναυτικού των ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά οι διαπραγματεύσεις με τους αμερικανούς είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο και αυτό φαίνεται ότι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι Γάλλοι που επανήλθαν στο Πολεμικό Ναυτικό με νέα προσφορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι Γάλλοι έχουν έτοιμή και συμφέρουσα λύση για τη χρηματοδότηση του εξοπλιστικού προγράμματος των φρεγατών.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η κατασκευάστρια εταιρεία των Belharra, η Naval Group, προσφέρει στο Πολεμικό Ναυτικό 4 φρεγάτες belharra, με κόστος περίπου 1δις ευρώ έκαστη, ενώ είναι ανοιχτή πλέον στο ενδεχόμενο κατασκευής τους σε ελληνικά ναυπηγεία. Στο κόστος φαίνεται ότι δεν συμπεριλαμβάνεται ο οπλισμός, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο και το τοπίο σχετικά με το χρονικό διάστημα της υποστήριξης εν συνεχεία (FOS) που θα λαμβάνουν τα πλοία.
Βέβαια η πρόταση της Naval Group αφορά την γαλλική έκδοση των Belharra (FDI) και όχι την διαμόρφωση που έχει επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό και ως εκ τούτου έχουν πάρει το παρατσούκλι Belharra Hellenique (ΗΝ).
Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στους δύο τύπους Belharra;
Οι Belharra ΗΝ διαφέρουν αρκετά από τις γαλλικές καθώς το ΓΕΝ προχώρησε σε μια σειρά παρεμβάσεων στο πλοίο προκειμένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του.
Οι FDI έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι καταλληλότερες για τις ανοικτές θάλασσες και έτσι ο οπλισμός που έχουν δεν ταιριάζει με τις απαιτήσεις του ΠΝ, που θέλει το πλοίο να έχει, όχι απλά χαρακτηριστικά αυτοπροστασίας αλλά αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Για το λόγο αυτό οι Belharra Hellenique σχεδιάστηκαν να έχουν 32 βλήματα έναντι 16 των FDI. Συγκεκριμένα θα έχουν 4 εκτοξευτές Sylver, τρεις Α50 και ο τέταρτος θα είναι το Α70, που σημαίνει ότι θα φέρουν 24 πυραύλους ASTER 30 συν 8 πυραύλους SCALP Naval ή εναλλακτικά 32 ASTER 30.
Παράλληλα σημαντική διαφορά των δύο εκδόσεων αποτελεί η απουσία των συστημάτων CIWS και ECM από τις FDI. Τα συστήματα αυτα θεωρούνται αναγκαία από τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και για το λόγο αυτό είχαν προστεθεί στις Belharra ΗΝ.
Όλες αυτές οι προσθήκες που είχαν σχεδιάσει οι άνθρωποί του ΠΝ στις Belharra ήταν αναγκαίες για να μπορεί το πλοίο να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες για τις οποίες προορίζεται. Φυσικά ακόμα και στην γαλλική εκδοχή οι Belharra αποτελούν ένα πλοίο με μεγάλες δυνατότητες που καλύπτουν ξεκάθαρα τις ανθυποβρυχιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις για αεράμυνα περιοχής. Στον αντίποδα βέβαια επειδή δεν θα γίνουν μετατροπές στο γαλλικό σχέδιο όπως είναι φυσικό μειώνεται και η τιμή τους.
Υπενθυμίζεται ότι το Πολεμικό Ναυτικό, πέρα από καινούργιες φρεγάτες, χρειάζεται και πλοία ενδιάμεσης λύσης για τα οποία υπάρχει οι Γάλλοι έχουν έτοιμη πρόταση η οποία θα παρουσιαστεί συνολικά με την προσφορά που θα καταθέσουν σύντομα. Τέλος υπάρχει και το ζήτημα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, όπου περιμένουμε να δούμε αν έχει και εκεί το Παρίσι κάποια πρόταση.
Όπως και να έχει το σήριαλ των φρεγατών δυστυχώς δεν φαίνεται να τελειώνει σύντομα.