Την ίδρυση νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου, με τμήματα σε έξι πόλεις της Β. Ελλάδας, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός

 
Την ίδρυση νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός

Ενημερώθηκε: 29/12/18 - 14:15

Την ίδρυση του νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και Τμήματα σε 6 πόλεις της Βόρειας Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα, Κιλκίς, Δράμα, Κατερίνη) ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, στο γραφείο του στη Θεσσαλονίκη.

Το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο θα προκύψει από τη συνέργεια τριών ΤΕΙ (Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης) και του μέχρι τώρα Διεθνούς Πανεπιστημίου, και όπως είπε ο πρωθυπουργός, «θα είναι κατ΄εξοχήν εξωστρεφές Πανεπιστημιακό Ίδρυμα με ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που, βασιζόμενο στο σημαντικό έργο που έχει ήδη παραχθεί από το ανθρώπινο δυναμικό του στα τέσσερα Ιδρύματα τα οποία το συγκροτούν, θα καλύπτει μια πληθώρα γνωστικών αντικειμένων, συνδεδεμένων τόσο με το διεθνές γίγνεσθαι όσο όμως και με τις τοπικές αλλά και περιφερειακές εξειδικεύσεις».

«Ένα νέο μεγάλο Πανεπιστήμιο με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον», δήλωσε ο πρωθυπουργός και σημείωσε ότι θα πλαισιωθεί από ερευνητικά Ινστιτούτα βασικής έρευνας στις επιστήμες όπου δοκιμάζονται στην πράξη καινοτόμες παραγωγικές τεχνικές. Είναι ένα εγχείρημα που δίνει μια ακόμα ευκαιρία στη Βόρεια Ελλάδα και τη βοηθάει να ενταχθεί στη νέα εποχή που χαράσσει η κυβέρνηση για τα ελληνικά Πανεπιστήμια προκειμένου να γίνουν ένας αξιόλογος εκπαιδευτικός κόμβος στο εκπαιδευτικό χάρτη της Ευρώπης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Κατερίνα Νοτοπούλου, ο επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη Γιώργος Αγγελόπουλος και εκπρόσωποι των διοικήσεων των τεσσάρων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που θα συμπράξουν για την ίδρυση του νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου.

Στην αρχή της εισήγησης του ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι η κυβέρνηση τα τελευταία δύο χρόνια έχει ξεκινήσει μια ριζοσπαστική προσπάθεια αναβάθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. «Μετά από πολλές δεκαετίες, συζητάμε για το μέλλον της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και για τη νέα αρχιτεκτονική των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μας», τόνισε και συνέχισε:

«Με βάση τον νόμο που ψηφίσαμε το 2017, ανάμεσα σε άλλα, αναβαθμίσαμε τις μεταπτυχιακές σπουδές, αυξάνοντας τα δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα και δίνοντας τη δυνατότητα σε φοιτητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να μπορούν να εγγράφονται σε όλα τα μεταπτυχιακά χωρίς να πληρώνουν τέλη εγγραφής. Στη συνέχεια προχωρήσαμε στη συγκρότηση ομάδων εργασίας που μελέτησαν και πρότειναν συγκεκριμένες στρατηγικές συνεργειών ανάμεσα στους δύο τομείς Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μετά από 40 χρόνια πορείας, προχωρούν σε ουσιαστικές συνέργειες, που θα οδηγήσουν στην υλοποίηση του οράματος της ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία θα παρέχει το υψηλότερο δυνατό επίπεδο σπουδών σε όλους όσοι εισάγονται στα ΑΕΙ. Οι ομάδες εργασίας συγκροτήθηκαν μετά από προτάσεις των ίδιων των Ιδρυμάτων και το υπουργείο ολοκλήρωσε τις ρυθμίσεις του με βάση τα πορίσματα των ομάδων εργασίας».

Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι «για πρώτη φορά υπήρξαν διαδικασίες "από τα κάτω" και τις οποίες σεβαστήκαμε» και σημείωσε: «Έτσι, λοιπόν, διαμορφώσαμε τη νέα αρχιτεκτονική των Ιδρυμάτων και τον νέο χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με συνέργειες όμορων ιδρυμάτων, με στοχευμένες αναδιαμορφώσεις Τμημάτων, με ίδρυση νέων Τμημάτων που θεραπεύουν διεθνώς αναγνωρισμένα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και με γνώμονα την ακαδημαϊκή παράδοση, τις ανάγκες της χώρας και τους συντελούμενους διεθνώς μετασχηματισμούς. Πρόκειται για συνέργειες που στοχεύουν στην ισχυροποίηση των Ιδρυμάτων. Προωθούμε πρωτοβουλίες σε ένα πλαίσιο διαλόγου και κοινού οράματος για την ενδυνάμωση των ΑΕΙ, ώστε να ανταποκριθούν στις οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες σε τοπικό και εθνικό επίπεδο».

Υπογράμμισε ότι στην Ευρώπη σήμερα το μέλλον των πανεπιστημίων βρίσκεται στο νέο θεσμό των "Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων", συμπράξεων πανεπιστημίων από πολλές χώρες που θα οδηγούν στην λήψη κοινών πτυχίων μέσα από κοινά προγράμματα σπουδών και παρατήρησε: «Δεν θα πρέπει τα ελληνικά πανεπιστήμια να μείνουν έξω από αυτό το νέο εγχείρημα, και θα μπορούν να συμμετέχουν με αξιώσεις ως ισότιμοι εταίροι μόνο αν ισχυροποιηθούν και αναδειχθούν σε περιφερειακούς πόλους εκπαίδευσης και έρευνας. Η διαδικασία των αναβαθμίσεων που έχουμε ξεκινήσει θα αποτελέσει το καλύτερο εφαλτήριο για την συμμετοχή των ελληνικών πανεπιστημίων στο νέο αυτό τοπίο».

Η κυβέρνηση προχωράει στις απαραίτητες θεσμικές μεταρρυθμίσεις των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα :

1. Την ανάπτυξη ισχυρών πόλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε περιφερειακό επίπεδο με επενδύσεις δημοσίων πόρων σε ένα εγχείρημα ενίσχυσης των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής περιφέρειας, αλλά και την άρση τελικά του εκπαιδευτικού και ερευνητικού δίπολου μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Στόχος μας η απεδαφοποίηση και περιφερειακή εκπαιδευτική ανάπτυξη ενταγμένη στο διεθνές δίκτυο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

2. Την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ μέσα από πρωτοβουλίες θεσμικής στήριξης διεθνών συνεργασιών με ιδρύματα υψηλού κύρους, διεθνών μεταπτυχιακών, αλλά και δομές στήριξης της διασύνδεσης και κοινωνικής διάχυσης των ερευνητικών και εκπαιδευτικών πόρων.

3. Την αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης μέσω της άρσης του διχασμού μεταξύ τεχνολογικής/εφαρμοσμένης και θεωρητικής γνώσης και άρα θεραπεία ενός αναχρονιστικού χαρακτηριστικού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Επενδύουμε πολιτικά, κοινωνικά και δημοσιονομικά στα διετή προγράμματα σπουδών ελεύθερης πρόσβασης και στην ακαδημαϊκή πιστοποίηση της επαγγελματικής και τεχνικής κατάρτισης των νέων, διασφαλίζοντας την πρόσβαση των νέων σε διετή προγράμματα που θα παρέχονται σε περιφερειακό επίπεδο.

Με γνώμονα τις προτάσεις των ομάδων εργασίας αλλά και το παραπάνω πλαίσιο προχώρησε στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Μετά την νομοθετική πρωτοβουλία η συνέργεια του Ιονίου Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων έχει οδηγήσει στην ίδρυση Πανεπιστημιακών Τμημάτων σε όλα σχεδόν τα Ιόνια νησιά.

Ψηφίστηκε η νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το οποίο μαζί με το ΤΕΙ Ηπείρου αποτελούν μία νέα ισχυρή ακαδημαϊκή και ερευνητική παρουσία στην Ήπειρο με νέες Σχολές και τον νέο θεσμό του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου και των διαφόρων Ινστιτούτων του.

Σε λίγες μέρες θα ψηφιστεί η νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και των συνεργειών του με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας. Θα ψηφιστούν τα νέα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αθηνών όπως και τα νέα Τμήματα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου.

«Σε αυτή την προοπτική, ανακοινώνουμε σήμερα τη νέα δομή και λειτουργία του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, που με επίκεντρο την Μακεδονία, θα αποτελέσει τον νέο πόλο πανεπιστημιακής ζωής στην Βόρειο Ελλάδα, με κόμβους σε 6 πόλεις της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, την Καβάλα, την Δράμα, την Κατερίνη, το Κιλκίς και θα έχει 10 Σχολές και 31 Τμήματα εκ των οποίων 8 είναι νέα», είπε ο κ. Τσίπρας και συνέχισε:

«Όπως και στα εγχειρήματα που προηγήθηκαν, υπήρξαν πολύμηνες συζητήσεις στην ομάδα εργασίας που συστήθηκε, ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και στις πρυτανικές αρχές του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, του ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας, και της Διοικούσας Επιτροπής του Διεθνούς Πανεπιστημίου οι οποίες κατέληξαν σε ομόφωνο πόρισμα για την ίδρυση ενός μεγάλου Πανεπιστημίου.

Αυτή η μεθοδολογία σχεδιασμού των συνεργειών που ακολουθούμε σε όλη την Ελλάδα χαρακτηρίζεται από την προσήλωση στις δημοκρατικές και συμμετοχικές διαδικασίες, από τον σεβασμό στα όργανα της ακαδημαϊκής κοινότητας και στην πίστη ότι αυτά τα τόσο σημαντικά εγχειρήματα πρέπει να έχουν την μεγαλύτερη δυνατή αποδοχή από την κοινότητα ανθρώπων των ΑΕΙ που καλούνται να τα υλοποιήσουν και να τους δώσουν ζωή».

Όπως είπε ο πρωθυπουργός, το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο θα πλαισιωθεί από ερευνητικά ινστιτούτα βασικής έρευνας στις επιστήμες όπου θα δοκιμάζονται στην πράξη καινοτόμες παραγωγικές τεχνικές αλλά και διδακτικές μέθοδοι, από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Ανάπτυξης (Κ.Ε.Ε.Α.) για την εφαρμογή νέων παιδαγωγικών μεθόδων στα γνωστικά πεδία σπουδών του πανεπιστημίου, αλλά και γενικότερα για την έρευνα καινοτόμων μεθόδων ηλεκτρονικής μάθησης, και από το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τα Διετή Προγράμματα Σπουδών.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η ίδρυση του νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου σηματοδοτεί, σε αρμονία μαζί με την συνολικότερη αναδιαμόρφωση της εκπαίδευσης, το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, ένα αποφασιστικό βήμα στους σχεδιασμούς μας για την Ελλάδα μετά την εποχή των μνημονίων, για ισχυρή δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση στο υψηλότερο επίπεδο και για όλους τους πολίτες.