Οι πάντες μπορούν να διδάξουν τα πάντα;

 
Οι πάντες μπορούν να διδάξουν τα πάντα;

Ενημερώθηκε: 20/04/16 - 12:34

Την έκπληξη και έντονη αντίδραση φυσικών και μαθηματικών έχει προκαλέσει πρόσφατη τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, σε ημερίδα για την τεχνική εκπαίδευση, όπου πρότεινε να ανατεθεί και σε άλλες ειδικότητες η διδασκαλία Φυσικής και Μαθηματικών στα σχολεία. Του αποδίδουν έλλειψη σεβασμού σε όσους σπούδασαν και του επισημαίνουν ότι η λογική του «ότι οι πάντες μπορούν να διδάξουν τα πάντα» δείχνει προθέσεις υποβάθμισης της Παιδείας.

Είπε συγκεκριμένα ο κ. Φίλης: «Από τη δική μου μαθητική και φοιτητική εμπειρία οι καλύτεροι και οι καλύτερες του θετικού τμήματος στο σχολείο μου συνέχιζαν τις σπουδές τους στα πολυτεχνεία» είπε συγκεκριμένα ο υπουργός Παιδείας, για να συμπληρώσει ότι «ήξεραν πολύ καλή Φυσική και πολύ καλά Μαθηματικά αλλά δεν μπορούσαν να διδάξουν Μαθηματικά και Φυσική στη Τεχνική Εκπαίδευση. Προκύπτει ένα ερώτημα, γιατί περιχαρακώνουμε τα αντικείμενα; Χρειάζεται κάποια διδακτική μόρφωση νωρίτερα; Το ίδιο ισχύει και για τους άλλους, φυσικούς και μαθηματικούς. Τότε να το κάνουμε»...

Αντίδραση των φυσικών

Ανάξιες σχολιασμού, ένδειξη ασέβειας προς φυσικούς την ώρα που χιλιάδες φυσικοί και μαθηματικοί παραμένουν αδιόριστοι θεωρεί την τοποθέτηση η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σε ανακοίνωσή της που τιτλοφορείται «Όχι πια Φυσική...μόνο Parking!»:

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών διαμαρτύρεται έντονα για τις δηλώσεις Φίλη και τονίζει ότι «με έκπληξη διαβάσαμε μέσω του Τύπου τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ υποστήριξε ότι οι πάντες μπορούν να διδάξουν τα πάντα».

Η Ε.Ε.Φ. θεωρεί εξαιρετικά προσβλητικές τις απόψεις του κυρίου Φίλη για την ποιότητα και τις δυνατότητες όσων έχουν σπουδάσει στις Φυσικομαθηματικές σχολές και τις αντιπαρέρχεται ως ανάξιες σχολιασμού. Αρκεί να δει μόνο κάποιος ότι πέρυσι ο πρώτος των πρώτων εισήχθη στο Φυσικό της Αθήνας! Εκτιμούμε ότι τέτοιες ιδέες και προτάσεις για το "ποιος μπορεί να διδάξει Φυσική" είναι καθαρά προσωπικές, περιορίζονται στην ικανοποίηση του ακροατηρίου μιας ημερίδας και δεν εκφράζουν την κυβέρνηση.

Η Ε.Ε.Φ. θα εναντιωθεί με κάθε δυνατό μέσο στις πρωτοφανείς προθέσεις του υπουργείου να υποβαθμίσει περαιτέρω την Παιδεία, αναθέτοντας τη διδασκαλία της Φυσικής σε όποιον...ήταν καλός μαθητής στο Λύκειο. Η εκτίμηση του "ό,τι δηλώσεις είσαι", άρα διδάσκεις όποιο μάθημα δεν έχει εκπαιδευτικό στην αίθουσα, είναι απαράδεκτη από επιστημονική και παιδαγωγική άποψη. Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε την άποψη του κ. Υπουργού μετά τον διορισμό και του τελευταίου αδιόριστου Φυσικού. Την ώρα που συνάδελφοι μας παραμένουν αδιόριστοι ή γυρίζουν κάθε χρόνο την Ελλάδα για να καλύψουν τα κενά στα σχολεία μας, τέτοιες δηλώσεις δείχνουν ασέβεια προς αυτούς».

Στις κοινωνίες που βρίσκονται εν μέσω κρίσης, η Παιδεία είναι η μέγιστη επένδυση και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με κοντόφθαλμα και λογιστικά κριτήρια, που θα στερήσουν από τα παιδιά της τις προοπτικές τους. Ας σεβαστούμε όλοι μας τον πολύπαθο χώρο της Εκπαίδευσης. Ας σταματήσει το υπουργείο την απορρύθμιση της Εκπαίδευσης, ας σεβαστεί τους ανθρώπους που σπούδασαν και υπηρετούν την Εκπαίδευση. Είναι κρίμα να μεταφέρεται το κλίμα ανασφάλειας, που η κοινωνία βιώνει, μέσα στο σχολικό περιβάλλον.

Το μάθημα της Φυσικής έχει υποβαθμιστεί το τελευταίο διάστημα, καλό είναι να είμαστε όλοι ψύχραιμοι και προσεκτικοί. Η πρακτική που εφαρμόζει το υπουργείο, με τις αναθέσεις μαθημάτων σε άσχετες ειδικότητες, έχει ήδη τα αρνητικότατα αποτελέσματά της, με τους γονείς και τους μαθητές να διαμαρτύρονται για την κατάσταση στα σχολεία.

Η διαμαρτυρία των μαθηματικών

Ανακοίνωση διαμαρτυρίας εξέδωσαν και οι μαθηματικοί:

Σχετικά με την αναφορά στα μαθηματικά και τη διδασκαλία τους, σε δηλώσεις που αποδίδονται στον Υπουργό Παιδείας σε ομιλία για το ολιστικό τεχνικό λύκειο και ιδιαίτερα για τη σύνδεση του πτυχίου των εκπαιδευτικών με το γνωστικό αντικείμενο που καλούνται να διδάξουν, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει να επισημάνει τα εξής:

Θα πρέπει να αποφεύγεται από το δημόσιο λόγο η επανάληψη στερεότυπων αντιλήψεων, είτε ελιτιστικής κατεύθυνσης (οι "καλύτεροι" πηγαίνουν στα Πολυτεχνεία), είτε ισοπεδωτικής κατεύθυνσης ("και ο μηχανικός ξέρει μαθηματικά, άρα θα μπορούσε και να διδάσκει στο σχολείο"). Ιδιαίτερα στις παραμονές των εξετάσεων, όπου τα μαθηματικά έχουν κεντρικό ρόλο και βαρύτητα στις επιλογές των υποψηφίων».

Η διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών δεν μπορεί να είναι ούτε προϊόν τεχνικής μαθητείας, ούτε διεκπεραίωση μια ασκησιολογίας. Είναι ένα πολύπλοκο έργο σε όλες τις ηλικίες και συνθήκες εκπαίδευσης, με διακριτούς στόχους και μεθοδολογικές ιδιαιτερότητες ανάμεσα στην προσχολική, στην πρωτοβάθμια, στη δευτεροβάθμια και στην τεχνική εκπαίδευση» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

Σε όλες όμως τις περιπτώσεις χρειάζεται ο/η εκπαιδευτικός να διαθέτει βαθιά μαθηματική καλλιέργεια και γνώση των διεργασιών της μάθησης και της παιδαγωγικής επιστήμης. Είναι ένα ζήτημα που ορθά τίθεται και απασχολεί τα πανεπιστημιακά τμήματα και τις επιστημονικές εταιρείες.