Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Τετάρτη (12 Ιουνίου) ότι η ΕΕ θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς από 17,4% έως 38,1% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα, προκαλώντα την έντονη αντίδραση της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία απείλησε να «λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα» για να υπερασπιστεί τις εταιρείες της.
Ανακοινώνοντας τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνας κατά των επιδοτήσεων που επιβεβαίωσε ότι οι τιμές στρεβλώνονται από την κινεζική κρατική στήριξη, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς δήλωσε την Τετάρτη ότι η αλυσίδα αξίας των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων «επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες προκαλούν απειλή οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία της ΕΕ».
«Όταν οι εταίροι μας παραβιάζουν τους κανόνες, θα διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας», δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος Βάλντις Ντομπρόβσκις.
«Σήμερα φτάσαμε σε ένα ορόσημο στην έρευνά μας κατά των επιδοτήσεων», είπε, προσθέτοντας ότι «αυτό βασίζεται σε σαφή στοιχεία της εκτεταμένης έρευνάς μας και σε πλήρη σεβασμό των κανόνων του ΠΟΕ».
Οι δασμοί θα διαφέρουν ανά αυτοκινητοβιομηχανία, με τον κινεζικό κρατικό κατασκευαστή SAIC να αντιμετωπίζει τον υψηλότερο δασμό 38,1%, την κινεζική Geely να αντιμετωπίζει 20% και την BYD 17,4%.
Οι δυτικές μάρκες που παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα – συμπεριλαμβανομένων των Tesla, Dacia και BMW – θα αντιμετωπίσουν δασμό 21%.
Αν και επισήμως οι δασμοί της ΕΕ θα επιβληθούν από τις 4 Ιουλίου 2024, η ανακοίνωση από τη μονάδα εμπορίου της Κομισιόν – με επικεφαλής τον Επίτροπο Βάλντις Ντομπρόβσκις – είναι προκαταρκτική.
«Θα συνεργαστούμε τώρα με τις κινεζικές αρχές και όλα τα μέρη με σκοπό την ολοκλήρωση αυτής της έρευνας», δήλωσε ο Ντομπρόβσκις.
Πηγές που παρακολουθούν το θέμα εκτιμούν ότι η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην έναρξη των διαπραγματεύσεων με την Κίνα και ενδεχομένως στην αλλαγή του τελικού συντελεστή, αν όχι στην κατάργησή του συνολικά, στην τελική απόφαση, η οποία πρέπει να γίνει μέχρι τον Νοέμβριο του 2024.
Ο τελικός συντελεστής των αντισταθμιστικών δασμών θα τεθεί στη συνέχεια σε ψηφοφορία από το Συμβούλιο – όπου μόνο μια «ειδική» πλειοψηφία των κρατών μελών, δηλαδή τουλάχιστον 15 χώρες που εκπροσωπούν το 65% του συνολικού πληθυσμού, θα μπορεί να τον εμποδίσει.
Η κινεζική αντίδραση προαναγγέλλει ακανθώδεις διαπραγματεύσεις
Οι Κινέζοι αξιωματούχοι, όπως ήταν αναμενόμενο, αντέδρασαν γρήγορα στην είδηση, με το Υπουργείο Εμπορίου να αναρτά εξαιρετικά οργισμένες δηλώσεις στον ιστότοπό του στις 12:24 ώρα Κεντρικής Ευρώπης (18:28 τοπική ώρα).
«Η Κίνα ανησυχεί ιδιαίτερα και είναι έντονα δυσαρεστημένη με το γεγονός ότι η πλευρά της ΕΕ αγνόησε την επανειλημμένη έντονη αντίθεση της Κίνας και αγνόησε τις εκκλήσεις και τις αποτροπές των κυβερνήσεων και των βιομηχανιών πολλών κρατών μελών της ΕΕ».
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρατάει ψηλά το λάβαρο της πράσινης ανάπτυξης με το ένα χέρι και με το άλλο κουνάει το μεγάλο ραβδί του «προστατευτισμού» για να πολιτικοποιήσει και να εργαλειοποιήσει τα οικονομικά και εμπορικά ζητήματα», δήλωσε το υπουργείο, προσθέτοντας ότι αυτό «δεν συνάδει με το πνεύμα της συναίνεσης των ηγετών της Κίνας και της ΕΕ για την ενίσχυση της συνεργασίας».
«[Η κίνηση αυτή] θα επηρεάσει την ατμόσφαιρα της διμερούς οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ», προειδοποίησαν στη συνέχεια οι Κινέζοι αξιωματούχοι – προσθέτοντας ότι «θα παρακολουθούν στενά την πρόοδο της παρακολούθησης της ΕΕ και θα λάβουν αποφασιστικά όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφασιστική υπεράσπιση των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων» των κινεζικών εταιρειών.
Κάλεσαν επίσης τους ομολόγους τους στην ΕΕ να «διορθώσουν […] τις λανθασμένες πρακτικές» και να εφαρμόσουν γρήγορα όσα συμφωνήθηκαν πρόσφατα στην «τριμερή συνάντηση μεταξύ Κίνας, Γαλλίας και ΕΕ».
Τέλος, κάλεσαν την Επιτροπή να «χειριστεί σωστά τις οικονομικές και εμπορικές προστριβές μέσω διαλόγου και διαβούλευσης».
Πριν από την απόφαση, η Επιτροπή είχε δεχθεί έντονες πιέσεις, με την κινεζική κυβέρνηση να απειλεί να προβεί σε αντίποινα κατά της ΕΕ με μέτρα κατά του γεωργικού ή του αεροπορικού τομέα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, επίσης, ενέτειναν τις προειδοποιήσεις κατά της κίνησης, καθώς φοβούνται ότι θα μπορούσαν να γίνουν στόχος των αντίμετρων που λαμβάνει η κινεζική κυβέρνηση.
Το 2023, το 19,5% των ηλεκτρικών οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη θα κατασκευάζονται στην Κίνα, σύμφωνα με τη ΜΚΟ Transport & Environment, πολλά από τα οποία ήταν αυτοκίνητα εμπορικών σημάτων δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Tesla, η Dacia ή η BMW.
Κινεζικές μάρκες όπως η BYD και η MG, εν τω μεταξύ, θα μπορούσαν να φτάσουν σε μερίδιο αγοράς 11% φέτος, εκτιμά η οργάνωση.
Πηγή: euractiv.gr