Στο επίκεντρο του 2024 θα βρεθεί Εκκλησία με αφορμή το γάμο ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία. Ο Αρχιεπίσκοπος προσπαθεί να κρατήσει χαμηλούς τόνους αλλά είναι ο εμπνευστής της σκληρής ανακοίνωσης, που εξέδωσε η Σύνοδος ενώ πολλοί μητροπολίτης, όπως για παράδειγμα ο Πειραιώς Σεραφείμ εξέφρασε και συνεχίζει να εκφράσει την οργή του για όσα συμβαίνουν.
Ανεξάρτητα από τον γάμο και την τεκνοθεσία η Εκκλησία θα μείνει αδιάφορη στο θέμα των νέων ταυτοτήτων για το οποίο αναγνωρίζει το δικαίωμα της κυβέρνησης να νομοθετεί. Άλλωστε, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο αρχιεπίσκοπος και ο ίδιος έχει παραλάβει τη νέα ταυτότητα, στέλνοντας το δικό του μήνυμα στο εσωτερικό της Εκκλησίας.
Σε ό,τι αφορά την περιουσία η Σύνοδος θα βρεθεί μετέωρη ως προς την αξιοποίηση της η οποία έχει βαλτώσει. Σε ο,τι αφορά το εσωτερικό της Εκκλησίας ο κ.Ιερώνυμος δεν φαίνεται να αμφισβητηθεί από κανέναν αν και οι "δελφίνοι" για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο οργανώνονται "για κάθε ενδεχόμενο".
Αν και το θέμα των του πατρός Αντωνίου της "Κιβωτού του Κόσμου" είναι πλέον στη Δικαιοσύνη δεν παύει να απασχολεί τον κ.Ιερώνυμο και τη Σύνοδο αν και δεν θέλουν να έχουν καμία (άμεση ή έμμεση) εμπλοκή στις όποιες εξελίξεις. Ωστόσο, δεν μπορούν να αγνοήσουν οτι το 2024 θα είναι η χρονιά στην οποία θα ξεκαθαριστεί το τοπίο. Σε περίπτωση που υπάρχει αθωωτική απόφαση για τον π.Αντώνιο η επίσημη Εκκλησία θα πρέπει να πάρει πίσω όλα όσα έχει πει και παράλληλα να αποκαταστήσει τον επικεφαλής της "Κιβωτού" ως προς τις δράσεις του.
Εκκλησία και ομόφυλα ζευγάρια
Η Εκκλησία ό,τι και να γίνει δεν πρόκειται να υποχωρήσει στο θέμα της τεκνοθεσίας. Και αυτό διεμήνυσε προς όλους με την εγκύκλιο την οποία εξέδωσε για το θέμα χρησιμοποιώντας σκληρότατες εκφράσεις: "Η Ιερά Σύνοδος προτάσσει την έμφυτη ανάγκη των παιδιών και κατ’επέκταση, το δικαίωμά τους να μεγαλώνουν με άνδρα πατέρα και γυναίκα μητέρα αντί υποκατάστατων λύσεων, όπως του γονέα Α και του γονέα Β (δύο μητέρες, δύο πατέρες). Τονίζεται πως τα δεν πρέπει τα παιδιά να χρησιμοποιούνται ως ‘εργαλείο ακτιβιστικής πίεσης’, ενώ θεωρεί πως η ομόφυλη γονεϊκότητα θα ευνοούσε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης γυναικών ως παρένθετων μητέρων".
Παρά τις αντιδράσεις ο κ.Ιερώνυμος δεν πρόκειται να ξεσηκώσει τους πιστούς κατά της τεκνοθεσίας ούτε θα καλέσει σε "αντάρτικο". 'Ομως, υπάρχουν μητροπολίτες οι οποίοι αρνούνται να βάλουν νερό στο κρασί τους.Ο μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ υποστήριξε οτι δεν υπάρχει πραγματική ομοφυλοφιλία αλλά ηθοποιία. Μάλιστα, όπως είπε «για εμάς η ομοφυλοφιλία είναι μία μεγάλη αμαρτία. Είναι μία παράχρηση του ανθρώπινου σώματος που εμπεριέχει τρομακτικές ασθένειες, όπως καρκίνο και θάνατο».
Ασυνήθιστα σκληρός ήταν ο μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών ο οποίος δήλωσε "συντηρητικός" και υπερασπιστής της "κανονικής οικογένειας" : «Αυτήν την οικογένεια στηρίζουμε κι αν κάποιος μας θεωρεί συντηρητικούς, ε ναι, τέτοια συντήρηση τη θέλουμε. Ναι, είμαστε συντηρητικοί ρε, τι θέλεις;», ανέφερε οργισμένος.
Τη σκυτάλη πήραν οι περισσότεροι μητροπολίτες μεταξύ των οποίων ο Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος ,ο Πατρών Χρυσόστομος 'η ο Καλαβρύτων Ιερώνυμος. Κοινός παρανομαστής η αντίδραση της Εκκλησίας κατά του νομοσχεδίου, αν και όταν αυτό κατατεθεί προς ψήφιση.
Το στοίχημα του Ιερώνυμου
Η μεγαλύτερη προσπάθεια αξιοποίησης της περιουσίας αφορούσε έκταση της Εκκλησίας στο Σχιστό. Είχαν σχεδιαστεί έργα τα οποία θύμιζαν Ελληνικό και τα οποία θα εξασφάλιζαν 10.000 θέσεις εργασίας. Το σχέδιο ανάπτυξης στο χώρο του Σχιστού εγκαταλείφθηκε οριστικά.
Μετά την αποτυχία στο Σχιστό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή,αλλά υπάρχει αισιοδοξία οτι θα δρομολογηθούν και λύσεις για τα περιβόητα «ιερά φιλέτα στα νότια προάστια». Προσωπική επιλογή για τον κ.Ιερώνυμο αποτελεί η αξιοποίηση ακινήτου 80 στρεμμάτων του ορφανοτροφείου θηλέων απέναντι από τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Υπάρχουν, όμως, και άλλες περιοχές (Φασκομηλιά, Βουλιαγμένη, Λεωφόρος Αλεξάνδρας κ.ά.), για τις οποίες έχει αποφασιστεί η αξιοποίηση με τη μέθοδο των δημόσιων πλειοδοτικών διαγωνισμών, οι οποίοι θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια και την προσέλκυση «σοβαρών επενδυτών".
Παράλληλα, η Εκκλησία προσπαθεί με κάθε τρόπο να ξεκαθαρίσει το τοπίο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των οικοπέδων στη Βουλιαγμένη, για τα οποία υπάρχει δικαστική διαμάχη με τον δήμο. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει με τα αρμόδια υπουργεία τη δημιουργία «εκκλησιαστικού Κτηματολογίου», που θα λύσει σημαντικά προβλήματα. Η κυβέρνηση δεν είναι αρνητική στην αξιοποίηση της περιουσίας, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα γίνει, εάν αυτή δεν αποτυπωθεί μέσω του Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών.
Εκκλησία και κυβέρνηση
Αν και οι σχέσεις του με τον πρωθυπουργού είναι τυπικές ο κ.Ιερώνυμος επιθυμεί ειρήνη με την κυβέρνηση. 'Αλλωστε επί Κυριάκου Μητσοτάκη πέτυχε να λύσει το θέμα με τις μόνιμες θέσεις των κληρικών το οποίο εκκρεμούσε εδώ και δεκαετίες.
Στα θετικά της Εκκλησίας η συνεργασία της στο θέμα της αντιμετώπισης του covid-19 και αυτό η κυβέρνηση δεν το έχει ξεχάσει.'Οπως δεν έχει ξεχάσει και τη στάση της στο θέμα του κόμματος της "Νίκης" όταν ο Σύνοδος επισήμως ζήτησε από τους πιστούς να μη ταυτίζουν την Εκκλησία με την πολιτική και από τους πολιτικούς να μην προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την Εκκλησία.
'Ενα άλλο πεδίο συνεργασίας Εκκλησίας και κυβέρνησης, το οποίο αναμένεται να απασχολήσει μέσα το 2024 είναι η βία των ανηλίκων αλλά και η οπαδική βία. Ειδικά για τη βία των ανηλίκων οι κατά τόπους μητροπόλεις αναμένεται να αναλάβουν πρωτοβουλίες εστιάζοντας στις οικογένειας αλλά και στην επικοινωνία με τα παιδιά μέσω των social media , με τα οποία έχουν αναπτύξει μια "κοινή γλώσσα" η οποία έχει αποτελέσματα. Η κυβέρνηση αναγνωρίζει την δυναμική της Εκκλησίας να παρεμβαίνει σε τέτοια θέματα καθώς είναι κοντά "τα μυστικά των ενοριτών" και ως εκ τούτου μπορεί να συνεργαστεί με τις κοινωνικές υπηρεσίες κάθε περιοχής …