Με ρυθμούς “fast-track”, όπως χαρακτηριστικώς και ασφαλώς με κάποια δόση «ενθουσιασμού», μας είπε ανώτατη αεροπορική πηγή, προχωρά η εκπαίδευση πάνω στα νέα, υπερσύγχρονα, αεριωθούμενα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Leonardo M-346, που από τις 12 Μαΐου 2023, έφτασαν, εντάχθηκαν στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας και επιχειρούν από την 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος (120 ΠΕΑ) στην Αεροπορική Βάση της Καλαμάτας.
Τα αεροσκάφη αυτά και γενικότερα τα της εκπαιδεύσεως στην Καλαμάτα είδε από κοντά και ενημερώθηκε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κ.Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος επισκέφθηκε τη Μονάδα το απόγευμα της 3ης Αυγούστου, συνοδευόμενος από τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης κ.Νίκο Δένδια, πετώντας εκεί απευθείας από την Κύπρο, τους οποίους υποδέχτηκαν οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κώστας Φλώρος και ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς.
Σε ποιο σημείο βρίσκεται όμως η εκπαίδευση των πιλότων μας στα Μ-346;
Κατ’ αρχάς πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή την περίοδο στην Καλαμάτα βρίσκονται τα δύο πρώτα M-346, από τα 10 συνολικώς αεροσκάφη του ίδιου τύπου, που αναμένονται στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας των Υπουργείων Αμύνης Ελλάδος και Ισραήλ, με την ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems να έχει αναλάβει τη δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαιδεύσεως Πιλότων στην 120 ΠΕΑ, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Άλλα δύο Μ-346 αναμένονται να έχουν προσγειωθεί στην Καλαμάτα ως τα τέλη του τρέχοντος έτους 2023, ενώ άλλα δύο το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Ήδη, από την επομένη της αφίξεως των δύο πρώτων Μ-346 στην Καλαμάτα, στα μέσα Μαΐου τρέχοντος έτους, έχει ξεκινήσει η εκπαίδευση. Σε πρώτη φάση με τα δύο αεροσκάφη εκπαιδεύονται από τους Ιταλούς, έμπειροι Έλληνες πιλότοι, οι οποίοι υπηρετούν ήδη στην Καλαμάτα και είναι έμπειροι εκπαιδευτές. Αυτοί λοιπόν οι έμπειροι πιλότοι μας εκπαιδεύονται σε καθήκοντα εκπαιδευτές των εκπαιδευτών, ώστε στη συνέχεια να εκπαιδεύσουν στην Ελλάδα τους υπόλοιπους συναδέλφους τους ως εκπαιδευτές.
Επίσης την ίδια περίοδο εκπαιδεύονται στην Καλαμάτα έμπειροι πιλότοι προκειμένου να βγουν πιστοποιημένοι δοκιμαστές του αεροσκάφους.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι μετά από κάθε επιθεώρηση του αεροσκάφους (του ΚΑΘΕ αεροσκάφους) ή μετά από συντήρηση επισκευή των κινητήρων του, οι τεχνικοί παραδίδουν το υπό δοκιμή αεροσκάφος στους ειδικώς πιστοποιημένους πιλότους «δοκιμαστές αεροσκαφών» να το πετάξουν, να το τσεκάρουν εν πτήσει ότι είναι πλήρως επιχειρησιακό και αξιόπλοο, και στη συνέχεια να το παραδώσουν για να πετάξει με τους κανονικούς εκπαιδευτές της Μονάδος και τους νέους εκπαιδευόμενους πιλότους. Αυτοί λοιπόν οι εξαιρετικά έμπειροι εκπαιδευτές εκπαιδευτών και δοκιμαστές αεροσκάφους εκπαιδεύονται ΤΩΡΑ.
Πότε θα πετάξουν οι πρώτοι Ίκαροι και νέοι Ανθυποσμηναγοί;
Αν όλα πάνε συμφώνως με τον προγραμματισμό και δεν σημειωθεί κάποια απρογραμμάτιστη παρέκκλιση από αυτόν τότε η πρώτη σειρά Ικάρων αναμένεται να εκπαιδευτεί στο Μ-346 από τον Μάϊο του 2024, όταν πλέον θα βρίσκονται στην Καλαμάτα τα έξι, από τα 10, αεροσκάφη, αριθμός που θεωρείται ως απολύτως ικανός για την έναρξη της εκπαιδεύσεως των Ικάρων με ασφάλεια (πρωτίστως) αλλά και ικανοποιητική ταχύτητα (χρόνου). Ως τότε θα επιχειρούν οι «παλαίμαχοι» της αεροπορικής εκπαιδεύσεως, τα T-2 Buckeye, που τότε, τον Μάϊο του 2024 θα αρχίσουν να αποσύρονται σταδιακώς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέοι πιλότοι, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν στο νέο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό αεροσκάφος Μ-346, θα είναι αυτοί που ακολούθως θα στελεχώσουν τα Rafale, τα αναβαθμισμένα F-16Vκαι μελλοντικά – γιατί όχι – τα πέμπτης γενιάς υπερσύγχρονα F-35A, καθώς οι επιχειρησιακές τους δυνατότητες τους επιτρέπουν να «μεταπέσουν» ταχύτατα από το εκπαιδευτικό Μ-346 στο υπερσύγχρονα προαναφερθέντα μαχητικά, που σε λίγα χρόνια θα αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά και τη βάση της Πολεμικής Αεροπορίας.