Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Πατρών, του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή δεύτερου, πιο σύνθετου μη-επανδρωμένου αεροχήματος (Drone/UAV), με την επωνυμία «Γρύπας», πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών, παρουσία των συναρμόδιων υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας Χρήστου Σταϊκούρα και Νικόλαου Παναγιωτόπουλου αντίστοιχα.
Η υλοποίηση του νέου προγράμματος «Γρύπας», που θα είναι ένα εξοπλισμένο UAV (UCAV), βρίσκεται σε εξέλιξη και αξιοποιεί τη συνεπή πορεία εργασιών και την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από το πρόγραμμα «Αρχύτας» για την έρευνα, ανάπτυξη και βιομηχανική παραγωγή του πρώτου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Αυτά λέει το σημερινό ρεπορτάζ.
Όμως, εν έτει 2023, «πανηγυρίζουμε» για την υπογραφή ενός Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της ΕΑΒ και τεσσάρων πανεπιστημίων, υπό την εποπτεία δύο υπουργείων και την καθοριστική βοήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων για τη σχεδίαση, δοκιμή και τελικά παραγωγή του UCAV «Γρύπας», την ίδια ώρα που στην Ελλάδα από τα τέλη του 1979 ξεκίνησε η προσπάθεια με το UAV «ΠΗΓΑΣΟΣ Ι», αρχικά σε επίπεδο μελέτης και σχεδίασης του Κέντρου Έρευνας Τεχνολογίας Αεροπορίας (ΚΕΤΑ) και του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ), αμφότερα της Πολεμικής Αεροπορίας, και στη συνέχεια κατασκευαστικά και από πλευράς δοκιμών στην ΕΑΒ. Το UAV «Πήγασος Ι» πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1982 με πρωταρχικό του ρόλο την παρακολούθηση και η συλλογή πληροφοριών. Η πρώτη δημόσια παρουσίαση του UAV αυτού πραγματοποιήθηκε το 1992, ενώ το 2005 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση η εξελιγμένη του έκδοση, το UAV «Πήγασος ΙΙ», που επιχειρεί ως σήμερα στην ΠΑ από την 110 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση της Λάρισας.
Ενώ εμείς εδώ καρκινοβατούσαμε πάνω σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, που ξεκίνησε με σχεδόν μηδενικό κόστος από τα «σπλάχνα» της ΠΑ, εξ ου και σαμποταρίστηκε άγρια από το ΥΠΕΘΑ αλλά και τον ιδιωτικό τομέα γιατί – προφανώς – δεν υπήρχαν «υπόγεια κέρδη» για τα σαΐνια της εποχής και των δύο πλευρών, στην άλλη πλευρά του Αιγαίου υπήρξε πραγματική κοσμογονία στον ίδιο τομέα των UAV/UCAV, με τα γνωστά αποτελέσματα που δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε!
Πρέπει όμως να τονίσουμε για να είμαστε σωστοί και δίκαιοι, ότι μετά τις εκλογές του Ιουλίου 2019 και την ανάληψη του ΥΠΕΘΑ από τον Ν.Παναγιωτόπουλο, μία από τις πρώτες του ενέργειες ήταν να επισκεφθεί μερικούς μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 2019, στις εγκαταστάσεις του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη το πρωτόλειο του UAV «Αρχύτας».
Έξυπνα ποιών ο ΥΕΘΑ «άνοιξε το παιχνίδι» εμπλέκοντας τέσσερα πανεπιστήμια, το καθένα από τα οποία θα είναι υπεύθυνο για ένα τμήμα του UAV, υπό τον συντονισμό της ΕΑΒ, που έχει τεράστια εμπειρία και την «καθοδήγηση» των Ενόπλων Δυνάμεων που θα θέτουν τις επιχειρησιακές προδιαγραφές, θα κάνουν τις δοκιμές, τις αξιολογήσεις κλπ. Θεωρητικά μιλώντας, και επειδή το όλο σχέδιο της μετεξέλιξης του UAV «Αρχύτας», το UCAV «Γρύπας», θα χρηματοδοτείται από το υπουργείο Οικονομικών που θα χρηματοδοτεί την επόμενη φάση, μόλις ολοκληρωθεί η προηγούμενη, ελπίζεται ότι τα φιλόδοξα αυτά σχέδια θα υλοποιηθούν.
Αλλά όπως εμμέσως πλην σαφώς «προειδοποίησε» μιλώντας στη διάρκεια της τελετής ο Ν.Παναγιωτόπουλος, αν όλα πάνε καλά, τότε τα αποτελέσματα θα τα δούμε σε λιγότερο από μία δεκαετία που απαιτήθηκε για αντίστοιχα προγράμματα της Τουρκίας. Αυτό ας το έχουμε υπόψη και να μην πιστεύουμε λανθασμένα ότι την άλλη χρονιά θα γεμίσουμε το Αιγαίο με ελληνικής κατασκευής UAV/UCAV!
Αυτά για να ξέρουμε που βαδίζουμε!
Γιατί – επιτέλους – βαδίζουμε, αλλά ο δρόμος μας είναι ακόμη ανηφορικός και δύσβατος, με όμορφο όμως τέλος για ΟΛΟΥΣ!
«Ιχνηλάτης»