Η ελβετική Neue Zürcher Zeitung κάνει λόγο για αποτυχία των ΜΜΕ στην κάλυψη της δολοφονίας στα Γλυκά Νερά.
«Ο δολοφόνος ήταν Έλληνας, όχι Γεωργιανός» είναι ο τίτλος σε εκτενές δημοσίευμα της ελβετικής Neue Zürcher Zeitung (NZZ) το Σαββατοκύριακο, που αναφέρεται στη στυγερή δολοφονία της Καρολάιν. Η εφημερίδα σημειώνει ότι μόλις έγινε γνωστή η δολοφονία «τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, όπως κάνουν πολύ συχνά, άρχισαν να διατυπώνουν εικασίες για εμπλοκή αλλοδαπών, χωρίς να διαθέτουν καμία σχετική ένδειξη. Σε πολλά ρεπορτάζ η κεντρική ιδέα ήταν ότι μόνο Αλβανοί ή Γεωργιανοί μπορεί να είναι τόσο κτηνώδεις, ώστε να διαπράξουν ένα τέτοιο έγκλημα».
Αυτή δεν είναι η μοναδική ιδιαιτερότητα στη δημοσιογραφική κάλυψη, επισημαίνει η εφημερίδα της Ζυρίχης: «Στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης τα βαριά εγκλήματα δεν αναφέρονται απλώς ως είδηση, αλλά αποτελούν το κύριο μενού της ειδησεογραφίας στην καλύτερη ζώνη τηλεθέασης. Τόσο οι δημόσιοι, όσο και οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί υιοθετούν μία δημοσιογραφία ταμπλόιντ με δημοσιογράφους, αστυνομικούς, ψυχολόγους και γείτονες να διαδίδουν σενάρια και αδιακρισίες. Το κάθε βήμα της δικαστικής έρευνας ανακοινώνεται σε πραγματικό χρόνο, η δημοσιότητα ‘ενημερώνεται’ για οποιαδήποτε υποψία ή υπόθεση, ακόμη και για την πλέον ανώριμη».
Η ανατομία των ελληνικών ΜΜΕ
Με αυτή την ευκαιρία η Neue Zürcher Zeitung πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα και αναφέρεται στους ιδιοκτήτες των μέσων: «Τα ελληνικά ΜΜΕ- τηλεοπτικοί σταθμοί, εφημερίδες ή ενημερωτικές ιστοσελίδες- ανήκουν σε μεγαλοβιομήχανους, οι οποίοι ελάχιστα ενδιαφέρονται για την ποιοτική δημοσιογραφία, ενώ συχνά εξαρτώνται από το διαφημιστικό χρήμα του κράτους ή των τραπεζών, το οποίο διασφαλίζουν με τις καλές σχέσεις που διατηρούν σε πολιτικό επίπεδο. Έρευνες υποδεικνύουν ότι οι σχέσεις της πολιτικής ελίτ και των ΜΜΕ έγιναν ακόμη πιο στενές στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και των σκληρών μέτρων λιτότητας που ακολούθησαν, μάλιστα το 2013 έκλεισε για δύο χρόνια ακόμη και η κρατική ΕΡΤ».
«Όποιος διάκειται φιλικά προς την κυβέρνηση ή τουλάχιστον δεν την επικρίνει, μπορεί να προσδοκά περισσότερα χρήματα. Είναι και αυτός ένας λόγος, για τον οποίο μία χαμηλού κόστους δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας γεμίζει τα δελτία ειδήσεων. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες η εμπιστοσύνη του κόσμου στα ΜΜΕ μειώνεται σταθερά εδώ και χρόνια, το 2019 μόλις το 27% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι εμπιστεύεται τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Αντ’ αυτού όλο και περισσότεροι ενημερώνονται από ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία ωστόσο διαθέτουν ακόμη λιγότερους πόρους για τη διασταύρωση ειδήσεων».