Την ολοκλήρωση συμφωνίας για τη δημιουργία και λειτουργία Σχολής Πολεμικής Αεροπορίας (εκπαιδευτικό κέντρο) για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, που θα υπογραφεί από το Ισραήλ και την Ελλάδα, αξίας 1,68 δισ. δολαρίων για 20 χρόνια, ανακοίνωσε σήμερα η πρεσβεία του Ισραήλ στην Ελλάδα. Η συμφωνία περιλαμβάνει την προμήθεια δέκα αεροσκαφών M-346 (Lavi), τη συντήρηση αεροσκαφών Τ-6 (Efroni), καθώς και την παροχή προσομοιωτών, εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης, γνωστοποιεί στην ανακοίνωσή της.
«H συμφωνία αυτή αντικατοπτρίζει τις άριστες σχέσεις που αναπτύσσουμε με την Ελλάδα. Πρόκειται για μια μακρόπνοη συνεργασία, η οποία θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα τόσο του Ισραήλ όσο και της Ελλάδας. Θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας στις δύο χώρες και θα προωθήσει την σταθερότητα στη Μεσόγειο. Ευχαριστώ τον Έλληνα υπουργό Εθνικής Άμυνας και φίλο μου, Νίκο Παναγιωτόπουλο, για τη συνεργασία στην προώθηση αυτού του έργου και την έγκριση του από την ελληνική κυβέρνηση» υπογραμμίζει ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ, Μπένι Γκαντζ (Benny Gantz).
Αναφερόμενη στη σημασία της συμφωνίας αυτής, η ισραηλινή πρεσβεία τονίζει πως αποτελεί μια επιπλέον έκφραση των εξαιρετικών σχέσεων των δύο χωρών, της στενής συνεργασίας και της φιλίας τους. Επίσης, εκφράζει την πεποίθηση πως αυτή η συμφωνία-ορόσημο ανοίγει περαιτέρω νέους ορίζοντες συνεργασίας, στρατηγικής, οικονομικής και άλλης, αλλά και εκτίμηση στην απόφαση του Έλληνα πρωθυπουργού και της κυβέρνησής του να επιλέξει το Ισραήλ ως εταίρο της Ελλάδας σε αυτό το έργο, ευχαριστώντας για την εμπιστοσύνη.
Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή της η ισραηλινή πρεσβεία, πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία για αμυντική προμήθεια μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδας μέχρι σήμερα, η οποία εγκρίθηκε από την ελληνική κυβέρνηση έπειτα από διεθνή διαγωνισμό. Η έγκριση της Αθήνας δίνει τη δυνατότητα στις δύο πλευρές να προχωρήσουν σε διαπραγματεύσεις που θα οδηγήσουν στην υπογραφή συμφωνίας, προσθέτει.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρει πως στο άμεσο μέλλον, η SIBAT, η Διεύθυνση για την Διεθνή Αμυντική Συνεργασία στο υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ και η Elbit Systems θα υπογράψουν τη συμφωνία για τη δημιουργία ελληνικής σχολής πολεμικής αεροπορίας (εκπαιδευτικό κέντρο), με πρότυπο τη σχολή της Πολεμικής Αεροπορίας του Ισραήλ (IAF). Η ελληνική σχολή θα είναι εξοπλισμένη με 10 αεροσκάφη εκπαίδευσης M-346 που παράγονται από την ιταλική εταιρεία Leonardo, διευκρινίζει και σημειώνει ότι τα αεροσκάφη αυτά, γνωστά και ως «Lavi», χρησιμοποιούνται επίσης στην ισραηλινή σχολή πολεμικής αεροπορίας και θεωρούνται πολύ επιτυχημένα.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Elbit System θα παρέχει την τεχνογνωσία και υλικά για την αναβάθμιση και λειτουργία των αεροσκαφών T-6 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Η Elbit θα παρέχει επίσης εκπαίδευση, προσομοιωτές και υλικοτεχνική υποστήριξη. Στο μέλλον, οι δύο πλευρές θα εξετάσουν και άλλους τομείς συνεργασίας μεταξύ των Ισραηλινών και Ελληνικών σχολών πολεμικής αεροπορίας, τονίζει η πρεσβεία του Ισραήλ.
The biggest defense agreement between Israel and Greece:
Following an international tender, the Greek Government approved the Israel MoD’s bidding win to establish a flight academy for the Hellenic Air Force, which will be built and operated by 1/3
— Ministry of Defense (@Israel_MOD)
Το πρόβλημα της εκπαίδευσης των Ικάρων
Το βασικό πρόβλημα το οποίο επέβαλε την εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα της εκπαίδευσης των Ικάρων είναι ότι τα σημερινά αεροσκάφη με τα οποία ξεκινά και ολοκληρώνεται η εκπαίδευση των ιπτάμενων αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας -προτού μετακινηθούν σε πολεμικές μοίρες και εκπαιδευτούν σε αεροσκάφη τύπου F-16 και Mirage- έχουν περιορισμένη διαθεσιμότητα είτε θεωρούνται πεπαλαιωμένα. Ετσι, πολλά από τα T-6A Texan II, τα υφιστάμενα αμερικανικής προέλευσης μονοκινητήρια turbo prop αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας για το στάδιο της αρχικής εκπαίδευσης, είναι καθηλωμένα λόγω έλλειψης υποστήριξης και ανταλλακτικών.
Από την άλλη, τα επίσης αμερικανικής κατασκευής δικινητήρια εκπαιδευτικά αεροσκάφη Τ-2Ε Buckeye, με τα οποία ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους οι Ίκαροι και οι νέοι ανθυποσμηναγοί, είναι σε υπηρεσία πάνω από 40 χρόνια. Από τον στόλο των 40 αεροσκαφών προκεχωρημένης εκπαίδευσης Τ-2Ε εκτιμάται ότι είναι λιγότερα από 10 αυτά που χρησιμοποιούνται για την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των νέων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επιπλέον, η υποστήριξη των Τ-2Ε Buckeye πρόκειται να τερματιστεί οριστικά το 2023. Η κατάσταση των εκπαιδευτικών αεροσκαφών, κυρίως λόγω της πολυετούς οικονομικής κρίσης και της συρρίκνωσης των διαθέσιμων κονδυλίων για την αγορά ανταλλακτικών και την υποστήριξή τους, καθυστερεί τον «εθισμό» των χειριστών σε συνθήκες πτήσης, αφού οι διαθέσιμες ώρες είναι λιγότερες, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται η απόδοση των πιλότων στις πολεμικές μοίρες. Εκτιμάται ότι σήμερα περίπου 50 ιπτάμενοι αξιωματικοί που θα μπορούσαν να έχουν ολοκληρώσει την πτητική τους εκπαίδευση δεν έχουν ενσωματωθεί στην ομάδα των «top gun» πιλότων λόγω των καθηλωμένων εκπαιδευτικών αεροσκαφών.