Με ένα ιταλικό ερευνητικό σκάφος οι Τούρκοι «βάζουν πόδι» στην ΑΟΖ του Καστελόριζου

 
Με ένα ιταλικό ερευνητικό σκάφος οι Τούρκοι «βάζουν πόδι» στην ΑΟΖ του Καστελόριζου

Ενημερώθηκε: 28/10/17 - 03:20

Ένα ακόμη βήμα έμπρακτης αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και αρμοδιοτήτων στην υφαλοκρηπίδα του Καστελόριζου κάνει η Τουρκία, με μοχλό τις επιστημονικές έρευνές του, με ιταλική σημαία, ερευνητικού σκάφους ODIN Finder.

Με την κίνηση αυτή μάλιστα αμφισβητεί ευθέως και την ΑΟΖ της Κύπρου και την πιθανή μελλοντικά οριοθέτηση της Ελληνικής ΑΟΖ στην κρίσιμη αυτή περιοχή. Το ιταλικό σκάφος πραγματοποιεί εδώ και σχεδόν ένα μήνα επιστημονικές έρευνες στο Αιγαίο και σε σημεία εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων νοτιοανατολικά της Κρήτης βάσει των NAVTEX τις οποίες νόμιμα εξέδωσαν οι ελληνικές αρχές και συγκεκριμένα ο σταθμός Ηρακλείου.

Χθες η Τουρκία εξέδωσε την NAVTEX 1095/17, με την οποία αναγγέλλει την διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών από το ODIN Finder από τις 28 Οκτωβρίου «μέχρι νεωτέρας», σε μια περιοχή, η οποία εκτείνεται από την Κρήτη μέχρι τα χωρικά ύδατα της Κύπρου. Όμως και αυτός ο σχεδιασμός εκτός όλων των άλλων επικαλύπτει την περιοχή για την οποία έχει εκδοθεί ελληνική NAVTEX 658/17 και η οποία ανήγγειλε τη διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών από το ODIN Finder από τις 28 Οκτωβρίου (μέχρι νεοτέρας) και ζητούσε από τα παραπλέοντα σκάφη να κρατούν απόσταση 5 ν.μ. (η ελληνική NAVTEX περικλείεται στο χάρτη από την πράσινη γραμμή).

Η Τουρκία με τη NAVTEX 1094/17 σπεύδει με παράνομο τρόπο να δηλώσει ότι η ελληνική NAVTEX είναι άκυρη γιατί αφορά «περιοχή για την οποία η Τουρκία έχει την ευθύνη για έκδοση NAVTEX και συγκεκριμένα ο σταθμός της Αττάλειας». Αυτό που δεν έχει γίνει γνωστό είναι εάν η εταιρεία που διαχειρίζεται το ιταλικό ερευνητικό σκάφος ζήτησε την έκδοση NAVTEX από τις τουρκικές αρχές καθώς μια τέτοια κίνηση θα έπρεπε να είχε προκαλέσει την άμεση ελληνική αντίδραση και προς την συγκεκριμένη εταιρεία αλλά και προς την Τουρκία με άμεση ακύρωση της τουρκικής NAVTEX.

Εφόσον μάλιστα επιβεβαιωθεί πληροφορία ότι το συγκεκριμένο σκάφος συνεχίζει εργασίες που είχε αναλάβει για την κατασκευή του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ασίας με την Ευρώπη, μέσω του Euroasian Interconnector στον οποίο συμμετέχουν η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Κύπρος τίθεται σοβαρό ζήτημα για το εάν η γνωστοποίηση προς τις τουρκικές αρχές για έκδοση NAVTEX έγινε εν γνώσει της ελληνικής πλευράς που συμμετέχει στην Κοινοπραξία.

Οι επιστημονικές έρευνες δεν απαιτούν την έγκριση του παράκτιου κράτους, αλλά ενημερώνεται το παράκτιο κράτος ώστε να εκδώσει την σχετική αναγγελία. Στη συγκεκριμένη περιοχή που η Τουρκία αμφισβητεί όλη την ελληνική και κυπριακή υφαλοκρηπίδα αρκετές φορές στο παρελθόν έχει επιχειρήσει να διεκδικήσει ντε φάκτο κυριαρχικές αρμοδιότητες, όπως είναι η έκδοση NAVTEX είτε για επιστημονικές έρευνες είτε για Έρευνα και Διάσωση (SAR).

Πάντως προκαλεί εντύπωση ότι την Πέμπτη ο Σταθμός του Ηρακλείου είχε εκδώσει τη NAVTEX 815/17 για επιστημονική έρευνα του ODIN Finder στο Κρητικό Πέλαγος (στο χάρτη με την κίτρινη γραμμή) από τις 25 Οκτωβρίου «μέχρι νεωτέρας». Την Τετάρτη η Τουρκία όπως είχε αποκαλύψει το Liberal.gr, εξέδωσε τη NAVTEX 1085/17 με την οποία ανήγγειλε δραστηριότητα τουρκικού στρατιωτικού σκάφους με ρυμούλκηση υποβρύχιας συσκευής στην περιοχή που εκτείνεται μεταξύ Ικαρίας, Φούρνων, Πάτμου, Κίναρου, Αμοργού και Δονούσας, στο κέντρο του Αιγαίου.

Σε περιοχή που η Τουρκία δεν έχει αρμοδιότητα για έκδοση NAVTEX και όπου η οποιαδήποτε δραστηριότητα που αφορά στο βυθό συνιστά ευθεία αμφισβήτηση της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας στο μέσο του Αιγαίου.

ΠΗΓΗ: Το άρθρο είναι του Νίκου Μελέτη και δημοσιεύθηκε στη ιστοσελίδα mignatiou.com