Tον ερχόμενο Αύγουστο ο οικουμενικός Πατριάρχης κ.Βαρθολομαίος θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Ουκρανία ανταποκρινόμενος στη σχετική πρόσκληση του Προέδρου κ. Βολοντίμιρ Ζελένσκι να παραστεί στις εκδηλώσεις για την Ημέρα Ανεξαρτησίας.
Η ανακοίνωση έγινε κατά την θρονική εορτή στη μνήμη του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου που τιμήθηκε στο Φανάρι παρουσία του ουκρανού πρωθυπουργού Ντενίς Σμιγκάλ σε μια περίοδο όπου οι σχέσεις Οικουμενικού Πατριαρχείου έχουν μπει σε μία παρατεταμένη κρίση η οποία διχάζει την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Οι σχέσεις Μόσχας-Φαναρίου έχουν διακοπεί μετά την χορήγηση της αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ουκρανίας από τον κ. Βαρθολομαίο τον Δεκέμβριο του 2018 και μέρα με τη μέρα το χάσμα βαθαίνει.
Τελευταίο επεισόδιο που προστέθηκε στην κόντρα των δύο Εκκλησιών ήταν η απόφαση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου να αναγνωρίσει την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας. Μια απόφαση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στη Μεγαλόνησο αλλά και στη Μόσχα η οποία με απόφαση της Συνόδου διέκοψε τη μνημόνευση του κ.Χρυσόστομου, όπως ακριβώς είχε γίνει και όταν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ.Ιερώνυμος πριν από ένα χρόνο αναγνώρισε την Ουκρανική Εκκλησία.
Το σύνολο των στελεχών του Πατριαρχείο Μόσχας επιτέθηκαν στον κ.Βαρθολομαίο τον οποίο κατηγόρησαν για όλα όσα συμβαίνουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και προειδοποίησαν ανοιχτά για οριστικό σχίσμα. Στην ίδια γραμμή και το Κρεμλίνο το οποίο εκτιμά οτι ο Βαρθολομαίος πιέζεται από ΗΠΑ στο θέμα της Ουκρανίας.
Η Μόσχα τα τελευταία χρόνια έχει επιδοθεί σε έναν διαρκή αγώνα να αποδείξει οτι το Φανάρι δεν έχει πλέον τη δύναμη ούτε την επιρροή στην ορθόδοξη κοινότητα. Μάλιστα όταν ο Ερντογάν αποφάσισε να μετατρέψει σε τζαμιά την Αγία Σοφία και τη Μονή της Χώρας όχι μόνο δεν αντέδρασε αλλά έριξε και ευθύνες στον Οικουμενικού Πατριάρχη!
Με την επίσκεψη του Βαρθολομαίου τον Αύγουστο είναι δεδομένο -αν δεν μεσολαβήσουν συνταρακτικά γεγονότα- οτι η Ρωσική Εκκλησία αλλά και το Κρεμλίνο θα οδηγήσουν την κόντρα στα άκρα προκειμένου να δημιουργηθούν δύο στρατόπεδα: Ένα υπέρ της Μόσχας και ένα υπέρ του Φαναρίου τα οποία στην πορεία θα διαμορφώσουν και το νέο τοπίο στο εσωτερικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας.