Από πρόκληση σε πρόκληση σε βάρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου κινείται ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.Θεόφιλος. Όπως ανακοινώθηκε επισήμως από τα Ιεροσόλυμα ο κ.Θεόφιλος συναντήθηκε με τους ιερείς οι οποίοι είχαν απελαθεί από τη Βουλγαρία και τους είχε απαγορευτεί η είσοδος στα Σκόπια με την κατηγορία οτι εξυπηρετούσαν τα γεωπολιτικά συμφέροντα της Μόσχας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση τον Αρχιμανδρίτη π. Βάσιαν Ζμέγιεφ, πρώην επικεφαλής του Μετοχίου της Ρωσικής Εκκλησίας στη Σόφια της Βουλγαρίας και τον αρχιμανδρίτη Νίκωνα υποδέχθηκε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος.
Οι δύο κληρικοί της Ρωσικής Εκκλησίας επισκέφθηκαν τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων για να του εκφράσουν ευχαριστίες για τις ευχές του τελευταίου στα ονομαστήρια του Πατριάρχη Μόσχας κ. Κύριλλου, καθώς και να τον “παρακαλέσουν ώστε να στείλει Ιεράρχη για την τελετή επετείου συμπλήρωσης 150 ετών από την ίδρυση της Ρωσικής Μονής στην Ιεριχώ”.
Ο Ρωσόφιλοι κληρικοί είχαν απελαθεί από τη Βουλγαρία μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου, με την κατηγορία ότι εξυπηρετεί τα γεωπολιτικά συμφέροντα της Μόσχας.
Ο π. Βάσιαν ήταν ο επικεφαλής στο Μετόχι της Ρωσικής Εκκλησίας στη Σόφια. Οι βουλγαρικές αρχές ανακοίνωσαν ότι οι τρεις κληρικοί “εφάρμοσαν την υβριδική στρατηγική της Ρωσίας με στόχο να επηρεαστούν οι κοινωνικοπολιτικές διαδικασίες στη Βουλγαρία υπέρ των συμφερόντων του Κρεμλίνου”.
Πριν την απέλαση η Βόρεια Μακεδονία είχε απαγορεύσει την είσοδο στη χώρα του Αρχιμανδρίτη Βάσιαν. Σύμφωνα με τα ΜΜΕ της γειτονικής χώρας, ο Ρώσος κληρικός τον τελευταίο χρόνο συντόνιζε όλες τις πολιτικές της Ορθόδοξης Εκκλησίας της γειτονικής χώρας σε ό,τι αφορά στην εκκλησιαστική της διπλωματία, γεγονός που οδήγησε σε κατάσταση πλήρους στασιμότητας τις σχέσεις της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την πλήρη αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της.
Η κίνηση αυτή του Θεόφιλου εντάσσεται στη γενικότερη φιλορωσική στάση του ή οποία έχει ως αποτέλεσμα τις κακές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο , καθώς ο Πατριάρχης έχει ταχθεί κατά της αναγνώρισης της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας και έχει αναλάβει πρωτοβουλίες που ακυρώνουν τις αποφάσεις του κ.Βαρθολομαίου σε ο,τι αφορά τον ρόλο του Φαναρίου στην παγκόσμια Εκκλησία.