Εορτολόγιο - Βίοι Αγίων: Σήμερα 1 Σεπτεμβρίου η Εκκλησία τιμά την μνήμη της συνάξεως της υπεραγίας Θεοτόκου των Μιασηνών. Του αγίου Ιησού του Ναυή. Μαρτύρων Αειθαλά και Αγαθοκλείας. Των αδελφών Ευόδου, Καλλίστης και Ερμογένους. Αμμούν του διακόνου και των συν αυτώ 40 γυναικών παρθένων και ασκητριών. Μάρτυρος Αγγελή του χρυσοχόου, Συμεών του Στυλίτου και Μάρθας της μητρός αυτού. Μελετίου του νέου και Ευανθίας. Νικολάου του «Κουρταλιώτου» και Αντωνίου του εν Αγυιά.
Σήμερα γιορτάζουν οι: Αδαμάντιος (Διαμαντής), Αδαμαντία (Αμάντα, Άντα), Ρουμπίνη, , Μαντώ, Αθηνά, Ακριβή, Αντιγόνη (Γόνη), Ασπασία, Αφροδίτη, Φρέγια, Διώνη (Διόνη), Δωδώνη, Ελπινίκη, Ερασμία, Ερατώ (Τέτη), Ευτέρπη, Θάλεια, Θεανώ, Θεονύμφη, Καλλιρόη (Καλλιρρόη), Καλλίστη, Κλειώ, Κλεονίκη, Κλεοπάτρα (Κλειώ, Πάτρα), Κοραλία, Ράλλης, Ραλλία (Ραλία, Ραλλού, Ραλού), Μαργαρίτα, Μαριάνθη, Μελπομένη (Μέλπω), Μόσχω (Μοσχούλα), Ουρανία (Ράνια), Πανδώρα, Πηνελόπη, Μπηλιώ (Μπιλιώ), Πολύμνια, Πολυνίκη (Πολύνα, Πόλυ), Σαπφώ, Τερψιχόρη, Χαϊδευτός, Χάιδω, Χαρίκλεια (Χαρά, Χαρούλα), Ιησούς, Μελέτιος, Μελετία, Συμεών, Συμεωνή (Συμεωνία).
Νικόλαος ο άγιος της Κρήτης
Όσιος Νικόλαος ο Κουρταλιώτης ήταν προικισμένος με εξαιρετικό θαυματουργικό χάρισμα και ασκήτευσε στη νότια και κεντρική Κρήτη κατά τα μέσα ή το δεύτερο ήμισυ του 17ου αιώνα μ.Χ. Η κοίμησή του τοποθετείται γύρω στο 1670 μ.Χ.
Πληροφορίες για τη ζωή του διασώζονται μόνο στην προφορική παράδοση του νησιού και ιδιαίτερα στην επαρχία Αγίου Βασιλείου του νομού Ρεθύμνης. Εκεί βρίσκεται το λεγόμενο Κουρταλιώτικο Φαράγγι, από το οποίο περνά ο ποταμός Κουρταλιώτης και εκβάλλει στο Λιβυκό Πέλαγος. Στο μέσον του φαραγγιού, κοντά στον πυθμένα του, βρίσκεται ο μικρός ναΐσκος του οσίου, στον οποίο οι προσκυνητές κατεβαίνουν από σκάλα με μεγάλο αριθμό πέτρινων σκαλοπατιών. Εκεί κοντά, κατά την παράδοση, βρίσκεται και ο τάφος του, που δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί.
Το λαϊκό προφορικό συναξάρι του οσίου διασώζει ότι από παιδί εμφάνισε τα πρώτα σημάδια της αγιότητάς του, κυρίως κατά την άσκηση του χαρίσματος της ελεημοσύνης, όταν έδινε σε πτωχούς τα αποθέματα τροφίμων του πατρικού του σπιτιού (αναφέρονται κουκιά και λάδι) κι όμως, παρά τις ανησυχίες του πατέρα του, τα πιθάρια βρίσκονταν πάντα γεμάτα. Γι' αυτό έλαβε ευλογία από τον πατέρα του να ακολουθήσει, αν ήθελε, τον ασκητικό βίο.
Έφυγε στα όρη, δάση και φαράγγια της Κρήτης σε παιδική ή εφηβική ηλικία και, ζώντας ασκητικά, έφθασε σε μεγάλο ύψος αγιότητας. Μέρος της ζωής του το έζησε στην πεδιάδα της Μεσσαράς, στο νομό Ηρακλείου. Λίγο πριν κοιμηθεί επέστρεψε στην επαρχία Αγίου Βασιλείου, όπου βρισκόταν και η γενέτειρά του (πιθανόν το χωριό Ασώματος, του σημερινού δήμου Φοίνικα). Ερχόμενος έφερε μαζί του κάποιον Μεσσαρίτη, που, σύμφωνα με μία εκδοχή του βίου του, τον είχε πληγώσει θανάσιμα, από λάθος, κυνηγώντας με το τόξο του και, σύμφωνα με την επιθυμία του αγίου, τον είχε μεταφέρει εκεί.
Κοντά στο σημείο όπου βρίσκεται ο ναΐσκος, ο Μεσσαρίτης δίψασε και ο άγιος, εκτείνοντας το χέρι, εποίησε «σημεῖον μέγα ἀπὸ Θεοῦ»: πέντε πηγές με άφθονο νερό, που ακολουθούν τη σειρά και την αναλογία των δακτύλων του χεριού, ξεπήδησαν από το τοίχωμα του φαραγγιού, απ' όπου αναβλύζουν μέχρι σήμερα.
Η παράδοση επίσης διασώζει ότι κτίτορας του ναΐσκου είναι κάποιος Οθωμανός, την εποχή της Τουρκοκρατίας, ο οποίος λοιδορούσε τη μνήμη του οσίου, τιμωρήθηκε παιδαγωγικά απ' αυτόν και αποκαταστάθηκε δια θαύματος. Σήμερα ο ναός αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά και αγαπητά προσκυνήματα της περιοχής και υπάγεται στην ενορία Ασωμάτου.
Αν και ο άγιος δεν είναι αναγνωρισμένος με επίσημη απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, περιλαμβάνεται στο Κρητικό Αγιολόγιο και η μνήμη του τιμάται με εξαιρετική λαμπρότητα την 1η Σεπτεμβρίου. Ακολουθία του Οσίου εκδόθηκε στην Αθήνα το 1879 μ.Χ.