Από πολέμιος του Οικουμενικού Πατριάρχη ο μητροπολίτης Ταμασσού Ηασαΐας έχει μετατραπεί σε φανατικό υποστηρικτή των απόψεών του και της αναγνώρισης της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας σε μια προσπάθεια να ισορροπήσει μεταξύ «φιλορωσικών» και «φιλοδυτικών» εν όψει των εκλογών για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου.
Ο Ταμασσού,μετά τη ρωσική εισβολή έχει επισκεφτεί δύο φορές το Φανάρι, ενώ μετά από πρόσκληση του κ.Βαρθολομαίου βρέθηκε στο Πατριαρχείο για τον εορτασμό της Θρονικής εορτής του Αγίου Ανδρέου. Μετά τη συνάντηση που είχε με τον κ.Βαρθολομαίο ανέφερε ότι «με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με τα θεολογικά δεδομένα, δεν μπορούσαμε παρά να στηρίξουμε τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη».
Μάλιστα , διαβεβαίωσε τον κ.Βαρθολομαίο «για την αγάπη και τη στήριξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου, τόσο από την Μητρόπολη Ταμασού όσο και από ολόκληρη την Κύπρο και ακολούθως συμμετείχαμε στο Ιερό Συλλείτουργό και στη χειροτονία του νέου Διακόνου Βαρθολομαίου».
«Αναχωρούμε παίρνοντας τις ευχές του Παναγιωτάτου, ο οποίος στέλνει σε όλη την Ιερά Σύνοδο και στον τοποτηρητή τις ευχές του και την αγάπη του για τον κόσμο της Κύπρου και προσεύχεται για μας. Ήταν μια συγκινητική πραγματικά επίσκεψη η οποία θα μείνει χαραγμένη στην καρδιά μας εις αιώνας αιώνων», ανέφερε ο Μητροπολίτης Ταμασού.
Σε ερώτηση εάν η συμμετοχή του στο συλλείτουργο όπου συμμετείχε και εκπρόσωπος της ουκρανικής εκκλησίας, σημαίνει στήριξη στην ουκρανική εκκλησία, ο Μητροπολίτης Ταμασσού είπε ότι «είναι η συνέχιση της στήριξής μας προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο».
Όπως σημείωσε, «με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με τα θεολογικά δεδομένα, δεν μπορούσαμε παρά να στηρίξουμε τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχου».
Και σήμερα, πρόσθεσε, «με το Ιερό τούτον συλλείτουργο ήταν και η επισφράγιση αυτής της εξέλιξης, η οποία βεβαίως στήριξη και αγάπη πηγαίνει πίσω από τη δεκαετία του 1990 που είχαμε ξεκινήσει τις επισκέψεις μας εδώ στο Φανάρι και τη στήριξή μας προς τον Παναγιώτατο.Σήμερα όμως είναι μια ιδιαίτερη και συμβολική μέρα όπου επισφραγίζονται και ανανεώνονται και αναγεννιούνται και οι προσωπικές και εκκλησιαστικές μας σχέσεις και αυξάνεται η στήριξή μας στον Οικουμενικό Θρόνο και τα δίκαια αυτά προνόμια».
Να θυμίσουμε ότι τον Νοέμβριο του 2020 η Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου με ψήφους 10 υπέρ και 7 αναγνώρισε την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Μεταξύ των διαφωνούντων ήταν τότε οι μητροπολίτες Λεμεσού, Κύκκου, Ταμασού και Ορεινής, και ο Επίσκοπος Αμαθούντος.
Τότε ο κ.Βαρθολομαίος σε μηνυμά του είχε αφήσει αιχμές για τους τέσσερις: "...Πιστεύομεν ότι αι αμφισβητήσεις της αποφάσεώς του να αναγνωρίση επισήμως την Αυτοκέφαλον Εκκλησίαν της Ουκρανίας, υπό αδελφών Αρχιερέων της Εκκλησίας Κύπρου, αποκαλύπτουν όχι την ευαισθησίαν των διά την εκκλησιολογίαν, την κανονικήν τάξιν και την ενότητα της Ορθοδοξίας, αλλά μάλλον την αδιαφορίαν των δι' αυτάς, χάριν αλλοτρίων σκοπιμοτήτων.
"Υπενθυμίζομεν εις αυτούς αδελφικώς τον καθοριστικόν ρόλον τον οποίον διεδραμάτισε το Οικουμενικόν Πατριαρχείον τα έτη 2005/2006, μετά από πρόσκλησιν της Εκκλησίας της Κύπρου, διά την διευθέτησιν, συμφώνως προς τα κανονικά θέσμια, του ζητήματος της διαδοχής του ασθενούντος Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου Α’, όπως και τον ρόλον του Πατριαρχείου μας εις άλλας αναλόγους περιπτώσεις διά την διευθέτησιν εσωτερικών προβλημάτων των Εκκλησιών Βουλγαρίας, Ιεροσολύμων και όχι μόνον. Ο πρωτεύθυνος συντονιστικός και διαμεσολαβητικός ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι αναντικατάστατος και απολύτως απαραίτητος».