Οι κυβερνήσεις των χωρών μελών της ΕΕ ξεκίνησαν σήμερα να εξετάζουν αν και πότε θα καταργήσουν την αλλαγή της ώρας, που πραγματοποιείται δύο φορές ετησίως.
Τον περασμένο μήνα ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ ανακοίνωσε σχέδιο κατάργησης της αλλαγής της χώρας στην Ευρώπη από τον επόμενο χρόνο έπειτα από δημοσκόπηση που έδειξε ότι εκατομμύρια άνθρωποι θέλουν να δοθεί τέλος στην πρακτική αυτή.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα υποβληθεί προς συμφωνία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Για να καταστεί δυνατή η ομαλή μετάβαση, σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, κάθε κράτος μέλος θα κοινοποιήσει έως τον Απρίλιο του 2019 κατά πόσο προτίθεται να εφαρμόσει μόνιμα τη θερινή ή τη χειμερινή ώρα. Η τελευταία υποχρεωτική αλλαγή της θερινής ώρας θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 31 Μαρτίου 2019. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη που επιθυμούν να επανέλθουν σε μόνιμη βάση στη χειμερινή ώρα, θα μπορούν ακόμη να κάνουν μια τελευταία εποχιακή αλλαγή της ώρας την Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2019. Μετά την ημερομηνία αυτή, οι εποχιακές αλλαγές της ώρας δεν θα είναι πλέον δυνατές.
Ο Νόρμπερτ Χόφερ, ο υπουργός Μεταφορών της Αυστρίας, η χώρα του οποίου έχει την περίοδο αυτήν την εναλλασσόμενη προεδρία της ΕΕ, δήλωσε σήμερα στους δημοσιογράφους ότι το 2019 είναι πολύ πρώιμο για τις περισσότερες χώρες.
"Θα πρέπει να βρούμε μια συμβιβαστική λύση, καθώς κάποιες χώρες--ουσιαστικά οι περισσότερες--διατηρούν επιφυλάξεις ως προς την αλλαγή του συστήματος το 2019", είπε ο ίδιος πριν από μια συνάντηση με τους ομολόγους του στο Γκρατς της Αυστρίας και μια ημέρα αφού τα ρολόγια πήγαν μια ώρα πίσω υιοθετώντας την χειμερινή ώρα.
Πολλές χώρες έχουν επικαλεστεί μια σειρά τεχνικών ζητημάτων προς επίλυση και κυρίως το γεγονός ότι η βιομηχανία των αερομεταφορών χρειάζεται 18 μήνες για να προετοιμαστεί, είπε ο Χόφερ. Η σημερινή συνάντηση ήταν μια πρώτη ανεπίσημη χωρίς να αναμένεται να ληφθεί απόφαση. Η επόμενη, επίσημη αυτή τη φορά συνάντηση, των υπουργών Μεταφορών είναι προγραμματισμένη για τις 3 Δεκεμβρίου.
Οι ευρωπαϊκές χώρες θέσπισαν τις ρυθμίσεις για τη θερινή ώρα τον περασμένο αιώνα για την εξοικονόμηση ενέργειας, ιδιαίτερα σε περιόδους πολέμου ή κατά την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 1970. Αρχής γενομένης από το 1980, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέσπισε σταδιακά νομοθεσία που έθετε τέρμα στα αποκλίνοντα χρονοδιαγράμματα των εθνικών τους αλλαγών ώρας. Το 2018 ωστόσο, ο σκοπός των αλλαγών της ώρας κατέστη πολύ λιγότερο ενδεδειγμένος, καθώς μελέτες δείχνουν ότι η εξοικονόμηση ενέργειας είναι πλέον οριακή και ολοένα και συχνότερα οι πολίτες διαμαρτύρονται για τις αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία.
Ο Χόφερ είπε ότι η Αυστρία συμφωνεί στην κατάργηση της πρακτικής αυτής δεδομένων των ερευνών που δείχνουν ότι οι αλλαγές της ώρας έχουν αρνητικές επιπτώσεις στον άνθρωπο και στα ζώα και δεν ικανοποιούν τον αρχικό τους στόχο για εξοικονόμηση ενέργειας.
"Δεν μας έχει προσφέρει τίποτα. Ήταν μια ιδέα από την δεκαετία του 70, την εποχή της πετρελαϊκής κρίσης, και τώρα ήρθε η ώρα να καταργηθεί αυτό το μέτρο. Οι περισσότερες χώρες υποστηρίζουν τον στόχο αυτόν. Υπάρχουν ορισμένες που είναι επιφυλακτικές", είπε ο ίδιος.
Από την πλευρά του ο Δανός υπουργός Μεταφορών Όλε Μπιρκ Όλεσεν έκανε έκκληση να υπάρξει δημόσια διαβούλευση για το ζήτημα, κάτι το οποίο ακόμη δεν έχει συμβεί στη Δανία, και σημείωσε ότι δεν είναι ρεαλιστικός ο στόχος της κατάργησης του μέτρου τον ερχόμενο χρόνο.
Το Λουξεμβούργο, όπου σχεδόν το μισό εργατικό του δυναμικό ουσιαστικά ζει στο Βέλγιο, τη Γαλλία ή τη Γερμανία, ζήτησε τη συνέχιση ενός κοινού συστήματος με τον αρμόδιο υπουργό του να επισημαίνει ότι θα ήταν "καταστροφικό" οι χώρες αυτές να βρίσκονταν σε διαφορετικές χρονικές ζώνες.
Ακόμη και σε χώρες όπου υπάρχει μια κοινή στάση υπέρ της κατάργησης των αλλαγών της ώρας, δεν υπάρχει απαραίτητα συμφωνία ως προς το ποιά ώρα θα επιλεγεί, η θερινή ή η χειμερινή.
Η εσθονή υπουργός Κάντρι Σίμσον προέβλεψε έναν "έντονο διάλογο" για το ποιά ώρα θα επιλεγεί.