Τα σωστικά συνεργεία συνέχισαν για δεύτερη νύχτα τις έρευνές τους για τον εντοπισμό επιζώντων στα συντρίμμια της οδογέφυρας Μοράντι που κατέρρευσε την Τρίτη στον αυτοκινητόδρομο Α10 στη Γένοβα, στη βόρεια Ιταλία.
Με τη βοήθεια μεγάλων προβολέων, τα σωστικά συνεργεία συνέχισαν αδιάκοπα κατά τη διάρκεια της νύχτας να ψάχνουν για επιζώντες ανάμεσα σε τεράστια κομμάτια μπετόν και σίδερα με τη βοήθεια εκπαιδευμένων σκύλων και εκσκαφέων.
Η ιταλική αστυνομία αναθεώρησε σήμερα σε 38 από 39 τον αριθμό των νεκρών από την , χωρίς να διευκρινίσει περαιτέρω όσον αφορά τους τραυματίες, οι οποίοι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, ανέρχονται σε 16. Εννέα από αυτούς βρίσκονται σε σοβαρή κατάσταση ενώ οι αρχές δηλώνουν επανειλημμένως ότι υπάρχουν αγνοούμενοι.
Τρία παιδιά ηλικίας 8 ως 13 ετών βρίσκονται μεταξύ των νεκρών, όπως και τέσσερις νεαροί Γάλλοι, τρεις άνθρωποι από την Χιλή και ένας από την Κολομβία.
Πριν από λίγο έγινε γνωστό ότι η κηδεία των θυμάτων της τραγωδίας της Γένοβας θα τελεσθεί το Σάββατο παρουσία του ιταλού προέδρου της Δημοκρατίας Σέρτζιο Ματαρέλα.
"Τα σωστικά συνεργεία εξακολουθούν να τρέφουν ελπίδες για την εξεύρεση επιζώντων, ωστόσο ο χρόνος περνάει και οι ελπίδες εξανεμίζονται", δήλωσε στο AFP ο Ρικάρντο Σιούτο, διοικητής των καραμπινιέρηδων στην περιοχή της Γένοβας.
Ήδη από χθες, επομένη της κατάρρευσης της οδογέφυρας, η ιταλική κυβέρνηση κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στη Γένοβα και δεσμεύτηκε να ανακαλέσει την άδεια από την εταιρεία εκμετάλλευσης του έργου, η οποία κατηγορείται για εγκληματική αμέλεια.
Δέκα έως 20 οι αγνοούμενοι.
Δέκα με 20 άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται κάτω από τα συντρίμμια της γέφυρας στον αυτοκινητόδρομο A10 της Γένοβας, ανακοινώθηκε από την εισαγγελία της πόλης, ενώ οι νεκροί ανέρχονται σε 38 και στην Ιταλία συνεχίζεται η πολιτική αντιπαράθεση για τη δραματική κατάρρευση της οδογέφυρας.
Λουίτζι Ντι Μάιο: «Το 2015 η τότε κυβέρνηση πέρασε “νύχτα” μέτρο για να παραταθεί η ανάθεση εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων σε εταιρία του Mπενετόν»
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, υπουργός Εργασίας και αρχηγός των Πέντε Αστέρων Λουίτζι Ντι Μάιο δήλωσε σήμερα ότι «το 2015 η τότε κυβέρνηση Ρέντσι πέρασε “νύχτα” μέτρο για να παραταθεί η ανάθεση εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων σε εταιρία του Mπενετόν, αγνοώντας κάθε κανόνα του υγιούς ανταγωνισμού».
«Αυτό έγινε για να εξασφαλίσουν χρηματοδοτήσεις για την προεκλογική εκστρατεία. Εμένα την εκστρατεία μου δεν την πλήρωσε ο Μπενετόν και είμαι ελεύθερος να καταγγείλω τις συμβάσεις αυτές», πρόσθεσε ο Ντι Μάιο. Παράλληλα επανέλαβε ότι είναι βέβαιος ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να πληρώσει κυρώσεις για την καταγγελία της σύμβασης, διότι κάτι τέτοιο προβλέπεται μόνον όταν δεν υπάρχει βάσιμη αιτία.
Ο Ματέο Σαλβίνι, αρχηγός της Λέγκα, υπουργός Εσωτερικών και επίσης αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κόντε, τόνισε ότι «χρειάζεται θράσος για να ζητάς χρήματα -σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβαση εκμετάλλευσης- την ώρα που υπάρχουν ακόμη θύματα που πρέπει να αναγνωριστούν στα νεκροτομεία». Η αναφορά του είναι στο αίτημα της εταιρίας Atlantis, να της δοθεί αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβασης που υπέγραψε με το δημόσιο.
Ο κεντροαριστερός πρώην πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι, με ανάρτησή του στο Facebook, κατηγόρησε τον Ντι Μάιο ότι «ή ψεύδεται, ή προσπαθεί να εκμεταλλευθεί, με ασύλληπτο τρόπο, την τραγωδία αυτή». «Η κυβέρνησή μου δεν πήρε ούτε ένα λεπτό του ευρώ από τους κυρίους αυτούς, οι οποίοι δεν πλήρωσαν την προεκλογική μου εκστρατεία και ούτε εκείνη του Δημοκρατικού Κόμματος», έγραψε ο ιταλός πρώην πρωθυπουργός.
Η Ρώμη σε πόλεμο κατά της εταιρείας διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου
Η κυβέρνηση λαϊκιστών/ακροδεξιών της Ιταλίας κήρυξε τον πόλεμο κατά την εταιρείας διαχείρισης της οδογέφυρας του Γένοβας, η οποία σκοπεύει να απαντήσει, αλλά η μετοχή της καταρρέει στο χρηματιστήριο του Μιλάνου.
Χθες το βράδυ, η κυβέρνηση κήρυξε την περιοχή της Γένοβας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για έναν χρόνο για να εξασφαλίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την διαχείριση της οικονομικής βοήθειας προς τα 630 άτομα που απομακρύνθηκαν από τα σπίτια τους που βρίσκονται κοντά στα ερείπια του πυλώνα της γέφυρας.
Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης προσφέρει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για τη διαχείριση της περιοχής και την παροχή βοήθειας στους περισσότερους από 630 κατοίκους που απομακρύνθηκαν από τα σπίτια τους, τα οποία βρίσκονται κάτω από τα απομεινάρια της οδογέφυρας και θεωρείται ότι είναι επικίνδυνο να επιστρέψουν σε αυτά. Η ιταλική κυβέρνηση δεσμεύτηκε για την μετεγκατάστασή τους πριν από το τέλος του έτους.
Ο Κόντε ανακοίνωσε χθες επίσης την αποδέσμευση μιας πρώτης έκτακτης βοήθειας ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, όπως και ότι θα κηρυχθεί μια ημέρα εθνικού πένθους.
Σύμφωνα με πολλά μέσα ενημέρωσης, αυτό θα γίνει το Σάββατο, ημέρα κατά την οποία ο δήμος της Γένοβας προβλέπει την επίσημη τέλεση της κηδείας των θυμάτων της τραγωδίας.
Η κυβέρνηση προτίθεται επίσης να αφαιρέσει από την εταιρεία Autostrade per l' Italia, θυγατρική του ομίλου Atlantia, που ανήκει στην οικογένεια Μπένετον, την διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου όπου βρίσκεται η οδογέφυρα που κατέρρευσε, ενώ στελέχη της ιταλικής κυβέρνησης έχουν ζητήσει την αναθεώρηση όλων των συμβολαίων παραχώρησης.
«Δεν μπορούμε να περιμένουμε την δικαιοσύνη. Η Autostrade είχε την υποχρέωση, την δέσμευση να διασφαλίσει την συντήρηση της οδογέφυρας και να εγγυηθεί την ασφάλεια όσων ταξίδευαν επάνω σε αυτήν», δήλωσε ο Κόντε.
«Υπάρχει τόση οργή για αυτήν την προαναγγελθείσα καταστροφή», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Λουίτζι ντι Μάιο, επικεφαλής του λαϊκιστικού Κινήματος των 5 Αστέρων. «Σε εκείνους που ρωτούν γιατί πεθαίνουμε αφού πληρώσουμε τα διόδια, θα έπρεπε να δώσουμε άμεση απάντηση».
Ο όμιλος Atlantia απάντησε με ανακοίνωση σήμερα το πρωί ότι οι δηλώσεις αυτές έγιναν χωρίς την διατύπωση συγκεκριμένης κατηγορίας και χωρίς να υπάρχει καμία βεβαιότητα για τα αίτια της τραγωδίας στην Γένοβα.
Αυτό δεν ήταν ωστόσο αρκετό για να εμποδίσει την βουτιά της μετοχής της Atlantia στο χρηματιστήριο του Μιλάνου: αφού η διαπραγμάτευση της μετοχής διακόπηκε στην αρχή της συνεδρίασης, περί το μεσημέρι είχε ήδη χάσει το 25% της αξίας της.
Χθες το βράδυ, η Autostrade εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα είναι σε θέση να αποδείξει ότι τηρούσε πάντα όλες τις δεσμεύσεις που απορρέουν από την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου.
«Αυτή η πεποίθηση στηρίζεται στις ενέργειες εποπτείας και συντήρησης που έγιναν βάσει των υψηλότερων διεθνών κριτηρίων», αναφέρεται στην ανακοίνωση της εταιρείας η οποία εκφράζει προς το παρόν αδυναμία να διατυπώσει υποθέσεις για τα αίτια της κατάρρευσης.
Ιταλικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι σύμφωνα με ειδικούς του οικονομικού τομέα, το κράτος θα κληθεί να καταβάλει δισεκατομμύρια ευρώ αποζημίωσης σε περίπτωση αφαίρεσης της διαχείρισης από την εταιρεία.
Η εταιρεία έδωσε επίσης την διαβεβαίωση ότι οι εργασίες ανακατασκευής της γέφυρας θα γίνουν με ταχείς ρυθμούς αφού ολοκληρωθούν οι επιχειρήσεις έρευνας και θα διαρκέσουν πέντε μήνες.
Σήμερα οι εκσκαφείς και οι γερανοί συνεχίζουν τις έρευνες στα συντρίμμια. «Προσπαθούμε να σπάμε τα μεγάλα κομμάτια του μπετόν που έπεσαν από την γέφυρα, στην συνέχεια τα μετατοπίζουμε με τους γερανούς και στέλνουμε τους εκπαιδευμένους σκύλους και στην συνέχεια το προσωπικό μας εάν υπάρχουν θετικά σημάδια», εξηγεί ο υπεύθυνος της πυροσβεστικής υπηρεσίας.
«Αυτό το είδος της δουλειάς είναι επικίνδυνο διότι τα ερείπια είναι ασταθή», όπως και το τμήμα της γέφυρας που στέκεται ακόμη.
Η περιφέρεια έχει λάβει ειδοποιήσεις για μεγάλο αριθμό αγνοουμένων, «αλλά είναι δύσκολο να ξέρει κανείς εάν κάποιος δεν απαντά στο τηλέφωνό του επειδή βρίσκεται σε διακοπές στην άλλη άκρη του κόσμου ή επειδή δυστυχώς βρίσκεται εκεί κάτω», δήλωσε παραστατικά ο υπουργός Εσωτερικών και επικεφαλής της ακροδεξιάς Λέγκα Ματέο Σαλβίνι.
«Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι τα συνεργεία που πραγματοποιούν τις έρευνες μας λένε ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι εκεί κάτω», πρόσθεσε.
Ψηλά, επάνω από τα συνεργεία, η μηχανή του πράσινου φορτηγού που έχει σταματήσει λίγα μέτρα από το χάος και έχει γίνει σύμβολο του τρόμου συνεχίζει να δουλεύει. Ο πανικόβλητος οδηγός του δεν έσβησε την μηχανή καθώς έτρεξε για να σωθεί και ο εργοδότης του λέει ότι υπάρχει αρκετή ποσότητα καυσίμων ώστε να συνεχίσει να δουλεύει για πολλές ημέρες, με τα φανάρια και τους υαλοκαθαριστήρες αναμμένους.
Ο υπουργός Εσωτερικών Σαλβίνι ζητάει να ανασταλούν ορισμένα διόδια
Ο ιταλός υπουργός Εσωτερικών Ματέο Σαλβίνι, επικεφαλής της ακροδεξιάς Λέγκα, ζήτησε σήμερα από την εταιρεία που διαχειρίζεται τη γέφυρα, που κατέρρευσε στη Γένοβα, να αναστείλει ορισμένα διόδια.
«Αν ήμουν διευθυντής της Autostrade per l' Italia, θα είχα αναστείλει μερικά διόδια, αλλά μέσα στην ώρα που ακολούθησε» την τραγωδία, δήλωσε ο Σαλβίνι αφού επισκέφθηκε τραυματίες.
«Αυτή τη στιγμή, τα ασθενοφόρα πληρώνουν διόδια στους αυτοκινητοδρόμους! Αναρωτιέμαι για μερικά πρόσωπα, πού έχουν την καρδιά τους και το μυαλό τους», πρόσθεσε καθώς η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει πόλεμο κατά της Autostrade, θυγατρικής του ομίλου Atlantia και διαχειρίστριας του αυτοκινητοδρόμου στον οποίο κατέρρευσε μια οδογέφυρα.
«Περιμένω να ανασταλούν σήμερα τα διόδια», πρόσθεσε. «Ας δώσουν τουλάχιστον μια ένδειξη καλής θέλησης. Εισέπραξαν πέρυσι 3,5 δισεκ. ευρώ σε διόδια. Με δεδομένη την καταστροφή που προκάλεσαν, πιστεύω ότι έχουν τη δυνατότητα να επιτρέψουν μερικές εβδομάδες χωρίς διόδια».
Ο υπουργός διατύπωσε επίσης την εκτίμηση πως αποτελεί καθήκον της εταιρείας να επενδύσει ένα μέρος των κερδών της στην πόλη της Γένοβας και στην αρωγή προς τους πληγέντες, οι κατοικίες των οποίων θα κατεδαφισθούν εξαιτίας των μελλοντικών επιχειρήσεων σε ό,τι απομένει από την οδογέφυρα.
Η Autostrade per l' Italia διαχειρίζεται σχεδόν τα μισά από τα περίπου 6.000 χιλιόμετρα των αυτοκινητοδρόμων της Ιταλίας. Είναι εταιρεία του διεθνούς ομίλου αυτοκινητοδρόμων Atlantia, ο οποίος ανήκει στην οικογένεια Μπενετόν.