Ενώπιον πολλών και σημαντικών (θετικών) εξελίξεων βρίσκεται αντιμέτωπη η Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ) για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και γενικότερα για το τρέχον έτος 2024, με τις παραλαβές των νέων υπερσύγχρονων ελικοπτέρων, την έναρξη πτητικών δοκιμών για το πρώτο αναβαθμισμένο αεροσκάφος ναυτικών επιχειρήσεων P-3HN (=Hellenic Navy), την επιχειρησιακή αξιοποίηση των μη επανδρωμένων ελικοπτέρων αναγνωρίσεως S-100, την προετοιμασία των εγκαταστάσεων και των γραμμών συντηρήσεως και εκπαιδεύσεως για όλα αυτά τα πτητικά μέσα και τόσα άλλα.
Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να θεωρείται – και δεν θεωρείται – ξεκομμένο από την εντυπωσιακή πρόοδο των εργασιών για τις νέες υπερσύγχρονες «ψηφιακές» φρεγάτες FDI-HN, τύπου “Belh@rra”, κλάσεως «Κίμων», καθώς όλα τα προαναφερθέντα είτε θα επιχειρούν απευθείας από αυτές, είτε θα συνεργάζονται στενότατα με αυτές, με αποτέλεσμα όταν οι τρεις νέες φρεγάτες μας με το καλό θα αρχίσουν να καταπλέουν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος, νέα ελικόπτερα, νέα UAV-ελικόπτερα, αλλά και τουλάχιστον το πρώτο πλήρως αναβαθμισμένο Ρ-3 μαζί με το μερικώς αναβαθμισμένο, που βάσει της συμβάσεως θα αναβαθμιστεί πλήρως τελευταίο, θα πρέπει να είναι πανέτοιμα από πάσης απόψεως για να επιχειρούν από κοινού το Αιγαίο, στην Ανατολική Μεσόγειο και όπου αλλού (τυχόν) απαιτηθεί.
Και αυτό γιατί τόσο η ΔΑΝ ως Διοίκηση θα πρέπει να έχει τα δικά της σχέδια επιχειρήσεων και επιχειρησιακής αξιοποιήσεως των νέων πτητικών της μέσων έτοιμα από πάσης απόψεως, όσο και στο πλαίσιο κοινών επιχειρήσεων με το Στόλο, αλλά και γενικότερα της Ένοπλες Δυνάμεις.
Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η ΔΑΝ υπάγεται οργανικώς, και διοικητικώς στο Αρχηγείο Στόλου (ΑΣ), αποτελώντας μία εκ των Διοικήσεων αυτού, επιχειρησιακώς όμως, μέσω του ΑΣ, επιχειρεί υπό τις εντολές του ΓΕΕΘΑ.
Ας δούμε πως έχει σήμερα η κατάσταση.
--- Σε πολύ λίγες βδομάδες, τέλη Φεβρουαρίου το πολύ αρχές Μαρτίου, αναμένονται να φτάσουν στη Βάση, στο Ναυτικό Οχυρό Κοτρώνι (Ν.Ο.Κοτρώνι) Μαραθώνος τα τρία πρώτα υπερσύγχρονα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Sikorsky MH-60R (=Romeo), της εταιρείας Lockheed Martin, προερχόμενα από τις ΗΠΑ. Στο τέλος του 2024, και σίγουρα μετά το φθινόπωρο, αναμένονται να φτάσουν στη Βάση στο Κοτρώνι και τα υπόλοιπα τέσσερα ελικόπτερα του ίδιου τύπου και έτσι να ολοκληρωθεί η αγορά αυτών των επτά ελικοπτέρων στο σύνολό τους. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τη βελτίωση των υποδομών της βάσεως, ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει και να συντηρήσει τα νέα υπερσύγχρονα ελικόπτερα και ιδίως τον ευαίσθητο ηλεκτρονικό εξοπλισμό τους, ενώ έχει ξεκινήσει και η εκπαίδευση του προσωπικού, ιπταμένων και τεχνικών, οι οποίοι θα το πετάξουν και θα το συντηρούν από τους συναδέλφους τους οι οποίοι μετέβησαν στις ΗΠΑ πέρσι, στις εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Φλώριδα, όπου εκπαιδεύτηκαν στον τύπο και έχουν επιστρέψει πίσω στην Ελλάδα εδώ και μερικούς μήνες. Επομένως βλέπουμε ότι το θέμα των νέων ελικοπτέρων MH-90R είναι σαν ένα «πακέτο», που προχωρά ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ και με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς.
--- Τα τηλεκατευθυνόμενα μη επανδρωμένα ελικόπτερα Camcopter S-100, της Αυστριακής εταιρείας Schiebel, από τα οποία το ΠΝ απόκτησε πέντε συνολικώς, κυρίως για τις νέες φρεγάτες του κλάσεως «Κίμων», αλλά όχι μόνο. Τα S-100 βρίσκονταν στο Κοτρώνι και το προσωπικό εκπαιδευόταν σε αυτά, όταν ήλθε η εντολή ένα από αυτά με το ανάλογο προσωπικό που θα το πετά και θα το συντηρεί μέρα και νύχτα, θα φύγουν μαζί με τη φρεγάτα «ΥΔΡΑ» για την Ερυθρά Θάλασσα, από όπου θα επιχειρεί μαζί με το οργανικό ελικόπτερο του σκάφους S-70B Aegean Hawk, είτε μεμονωμένα είτε από κοινού, μέρα και νύχτα. Η επιχείρηση αυτή είναι μία εξαιρετική ευκαιρία να δοκιμαστεί «εν τοις πράγμασιν» και σε περιβάλλον πραγματικών και απαιτητικών ναυτικών επιχειρήσεων το S-100 και φυσικά το ΠΝ δεν την άφησε να πάει χαμένη, ώστε το προσωπικό αλλά και το πλήρωμα του σκάφους να μάθουν να συνεργάζονται και να επιχειρούν μαζί, εν αναμονή βεβαίως των νέων φρεγατών. Συμφώνως με τα ως τώρα γνωστά, τα S-100 θα συνθέτουν ένα ξεχωριστό Σμήνος και όποτε (και αν) απαιτηθεί θα μετασταθμεύει μαζί με το προσωπικό του, πάνω στη φρεγάτα-φορέα.
--- Στα τέλη του τρέχοντος έτους αναμένεται να ξεκινήσει τις πτητικές του δοκιμές το πρώτο αεροσκάφος ναυτικών επιχειρήσεων (και όχι «ναυτικής συνεργασίας», όπως ονομαζόταν ως τώρα) P-3HN, όπως είχε προσφάτως ανακοινωθεί από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Αν δεν υπάρξει κάποιο άλλο απρόοπτο, που όλοι απευχόμαστε, ασφαλώς πρόκειται για μία πολύ σημαντική στιγμή για το πολύπαθο αυτό πρόγραμμα του ΠΝ, της αναβαθμίσεως των πέντε συνολικώς αεροσκαφών, από τα οποία τα τέσσερα είναι τα κανονικά και το πέμπτο αυτό της λεγόμενης «ενδιαμέσου λύσεως», που αναβαθμίστηκε μερικώς πρώτο, πετά και εκπαιδεύονται τα πληρώματα και οι τεχνικοί, και ακολούθως αφού θα παραληφθούν τα τέσσερα κανονικά, τότε θα αναβαθμιστεί και αυτό στο ίδιο επίπεδο με τα προηγούμενα. Ασφαλώς πρόκειται για πολύ σημαντική εξέλιξη καθώς τα αεροσκάφη αυτή, με το νέο «πακέτο» εξοπλισμού που θα φέρουν, θα αναβαθμίσουν σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Στόλου.
--- Υπάρχει απόφαση ώστε με την παραλαβή των 7 νέων ελικοπτέρων MH-60R μαζί με τα παλαιότερα S-70B/-6 Aegean Hawk, να συγκροτήσουν ένα (σχεδόν) «ομοιογενή» στόλο ανθυποβρυχιακών κατά βάση ελικοπτέρων, ώστε σταδιακώς να αρχίσουν να αποσύρονται τα παλαιότερα AB-212ASW που για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες πρόσφεραν πολύτιμες υπηρεσίες στο ΠΝ και στο Στόλο. Κάποιες σκέψεις, όπως διατηρηθούν μερικά εξ αυτών, τα νεότερα και αυτά που είναι σε καλύτερη κατάσταση από όλα, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως ελικόπτερα-συνδέσμου για μεταφορά υλικών ανάγκης, ταχυδρομείου, ή προσώπων από την ξηρά στα πλοία, προκειμένου έτσι να εξοικονομούνται πολύτιμες ώρες πτήσεως των άλλων σύγχρονων ελικοπτέρων, φαίνεται πως τελικώς δεν θα υλοποιηθούν. Αλλά ποτέ μη λες ποτέ.
--- Τέλος, θεωρητικώς «άσχετο» με όλα αυτά, αλλά – κατά τους ανθρώπους του ΠΝ και της ΔΑΝ – πολύ «σχετικό» αλλά και ενθαρρυντικό για κάποιους υψηλόβαθμους του Κλάδου, είναι και το γεγονός ότι με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Νίκου Δένδια εδώ και δέκα μέρες περίπου ορίστηκε νέο Διοικητικό Συμβούλιο στην ΕΑΒ, με επικεφαλής ως Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Αντιναύαρχο ε.α. Αλέξανδρο Διακόπουλο ΠΝ, ο οποίος όταν ήταν εν ενεργεία ήταν πιλότος ελικοπτέρων του ΠΝ, με πάνω από 3000 ώρες πτήσεως στο ενεργητικό του, έχοντας διατελέσει – μεταξύ άλλων – Διοικητής Μοίρας Ελικοπτέρων, της Σχολής Ελικοπτέρων Ναυτικού αλλά και, ως Πλοίαρχος, της ίδιας της Διοικήσεως Ελικοπτέρων Ναυτικού, προκατόχου της σημερινής ΔΕΝ. Επομένως, συμφώνως πάντα με τις ίδιες πηγές, είναι πολύ αισιόδοξοι ότι με τον ελικοπτερά-ναύαρχο επικεφαλής της ΕΑΒ, αυτή θα «τρέξει» πολύ πιο «ζεστά» για να το πούμε κομψά, το όλο πρόγραμμα της αναβαθμίσεως των P-3 του ΠΝ, απ’ ότι αυτό πήγαινε ως σήμερα.
Ευχή όλων η αισιοδοξία τους αυτή να υλοποιηθεί εμπράκτως. Έτσι και αλλιώς πάντως η δουλειά που περιμένει τόσο το ΠΝ, όσο και το Στόλο και τη ΔΑΝ είναι τεράστια και ασφαλώς δεν θα…πλήξουν από…αδράνεια!
Λέμε τώρα…!