«Δεν επιτρέπονται οι Εβραίοι», έγραφε μια πινακίδα στα αγγλικά και στα τουρκικά πάνω από το Rağman Şahaf, ένα κατάστημα μεταχειρισμένων βιβλίων δίπλα στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης και όχι μακριά από το φημισμένο Μεγάλο Παζάρι της πόλης.
Ακόμη και μετά την απομάκρυνση της πινακίδας την περσμένη Παρασκευή, ο ιδιοκτήτης του καταστήματος λέει ότι επιμένει στο μήνυμα αυτό.
«Δεν θέλω να αγοράσω τίποτα από Εβραίους αυτή τη στιγμή, δεν θέλω να πουλήσω τίποτα σε Εβραίους αυτή τη στιγμή, έτσι τους λέω», είπε ο Ozkan Mustafa Küçükkural στο Jewish Telegraphic Agency.
«Ίσως θα έπρεπε να λέει Σιωνιστής ή Ισραηλινός, αλλά ήμουν θυμωμένος και συγκινημένος», πρόσθεσε. «Τα αδέρφια μου στην Παλαιστίνη πεθαίνουν».
Τα αντι-ισραηλινά πανό και τα γκράφιτι, μαζί με τις παλαιστινιακές σημαίες, έχουν γίνει κοινός τόπος σε όλη την Κωνσταντινούπολη, καθώς πολλοί από τους πολίτες της εμφανίζονται εξαιρετικά θυμωμένοι με την απάντηση του Ισραήλ στις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου που άφησαν πίσω τους πάνω από 1.400 νεκρούς, οι περισσότεροι από τους οποίους πολίτες.
Έχουν κυκλοφορήσει και εικόνες από ταξί με πινακίδες που λένε ότι οι οδηγοί τους δεν θα εξυπηρετούν τους Ισραηλινούς.
Αντισημιτικά επεισόδια έχουν σημειωθεί και πέρα από την Κωνσταντινούπολη.
Στη Σμύρνη – μια πόλη που κάποτε φιλοξενούσε δεκάδες χιλιάδες Εβραίους τώρα καθώς σημειώνεται μια μικρή εβραϊκή αναγέννηση – μια συναγωγή καταστράφηκε το περασμένο Σάββατο με γκράφιτι που έγραφε «Δολοφόνος Ισραήλ».
Ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, υπερασπίστηκε σθεναρά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, αποκαλώντας την τρομοκρατική οργάνωση «απελευθερωτική ομάδα».
Σε απάντηση, το Ισραήλ ανακάλεσε τους διπλωμάτες του από την Τουρκία το Σάββατο.
Όλα αυτά οδήγησαν σε μια τεταμένη ατμόσφαιρα για τους Τούρκους Εβραίους, οι οποίοι τώρα αριθμούν περίπου 15.000 και κατάγονται κυρίως από οικογένειες Σεφαραδιτών, αλλά περιλαμβάνουν επίσης κοινότητες Ασκενάζι, Ρωμανιώτες και Μιζράχι. Αυτός ο αριθμός ήταν κοντά στις 80.000 κατά το έτος ίδρυσης της τουρκικής δημοκρατίας το 1923 — ακριβώς πριν από 100 χρόνια.
Η αντισημιτική ρητορική έχει εξαπλωθεί και σε όλη την τουρκική πολιτική σκηνή. Μια ημέρα αφότου χτυπήθηκε από ρουκέτες το νοσοκομείο στη Γάζα, στις 17 Οκτωβρίου, ένας πολιτικός από το κυβερνών κόμμα AKP του Ερντογάν, ο Σουλεϊμάν Σεζέν, ο οποίος εκπροσωπεί έναν μικρό δήμο που ονομάζεται Ατακούμ στην Σαμψούντα της Μαύρης Θάλασσας, δήλωσε σε δημόσια ακρόαση ότι προσεύχεται για την ψυχή του Χίτλερ, προσθέτοντας ότι ο κόσμος θα βρει ειρήνη όταν καθαριστεί από τους Εβραίους και ότι το Ολοκαύτωμα ήταν «ημιτελές».
Τα στοιχεία που δείχνουν ότι η έκρηξη οφειλόταν πιθανότατα σε πύραυλο που εκτοξεύθηκε από την Παλαιστινιακή Ισλαμική Τζιχάντ και ο οποίος αστόχησε, δεν έχουν στο ελάχιστο ακυρώσει αυτές τις ρατσιστικές και αντισημιτικές εκρήξεις.
«Η ρητορική του Χίτλερ δεν είναι καινούργια στην Τουρκία», λέει ο Τουρκοεβραίος εκδότης και συγγραφέας Ριφάτ Ν. Μπαλί, ο οποίος έχει γράψει για το πώς βλέπει το πολιτικό Ισλάμ τους Εβραίους.
«Δεν μπορώ να πω ότι προέρχεται από υπερεθνικιστικές πολιτικές παρατάξεις… Γιατί; Επειδή τους ταΐζουν μέρα με τη μέρα, φωτογραφίες «μωρών που σκοτώθηκαν από τον Ισραηλινό Στρατό».
Στις 10 Οκτωβρίου, ο βουλευτής της Huda-Par, Σαχζαντέ Ντεμίρ, μίλησε στο τουρκικό κοινοβούλιο, απευθύνοντας έκκληση να ανακληθεί η υπηκοότητα των Τούρκων Εβραίων εάν προσφερθούν εθελοντικά να υπηρετήσουν στον ισραηλινό στρατό.
Μέρες αργότερα, το Yeni Akit, ένα ακροδεξιό μέσο ενημέρωσης, ζήτησε την αφαίρεση των πολιτικών δικαιωμάτων των Τούρκων Εβραίων , με τον ψευδή ισχυρισμό ότι όλοι έχουν διπλή ισραηλινή υπηκοότητα. (Το Ίδρυμα Hrant Dink, μια τουρκική ΜΚΟ που ασχολείται με τα μειονοτικά ζητήματα στη χώρα και πήρε το όνομά της από έναν δολοφονηθέντα Αρμένιο Τούρκο δημοσιογράφο, έχει χαρακτηρίσει τη Yeni Akit ως έναν από τους πιο παραγωγικούς εκδότες ρητορικής μίσους στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης.)
Πολλές μεγάλες φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις έχουν λάβει χώρα στην Κωνσταντινούπολη από τις 7 Οκτωβρίου. Σε μια διαδήλωση, Τούρκοι διαδηλωτές παραβίασαν για λίγο τον φράχτη του ισραηλινού προξενείου πριν τους απομακρύνει τελικώς η τουρκική αστυνομία.
Ο Ερντογάν, ο οποίος επιχειρεί αναθέρμανση σχέσεων με το Ισραήλ τα τελευταία χρόνια, έχει τακτικά συναντήσεις με ηγέτες της Χαμάς, παρότι ΗΠΑ, Ευρωπαϊκή Ενωση και οι περισσότερες δυτικές δυνάμεις την χαρακτηρίζουν τρομοκρατική οργάνωση.
Το υπουργείο Εξωτερικών στην Άγκυρα εξέδωσε την είπε σε δήλωση την Κυριακή ότι απορρίπτει τις επικρίσεις ότι η ρητορική του για το Ισραήλ είναι αντισημιτική.
«Απορρίπτουμε τις αβάσιμες κατηγορίες για αντισημιτισμό, τις συκοφαντίες και τις προσβολές κατά του Προέδρου μας και της χώρας μας», αναφέρεται στην ανακοίνωση . «Είναι γνωστό σε όλους ότι το ιστορικό της Τουρκίας σε αυτό το θέμα είναι πεντακάθαρο — σε αντίθεση με πολλές χώρες που υποστηρίζουν άνευ όρων το Ισραήλ σήμερα…»
«Είναι μια αλήθεια που αναγνωρίζεται από όλους τους ιστορικούς ότι η Τουρκία υπήρξε ένα ασφαλές καταφύγιο για όλους εκείνους που καταπιέζονταν σε όλη την ιστορία, συμπεριλαμβανομένων των Εβραίων», προστίθεται.
Το 1492, ο Οθωμανός Σουλτάνος, Βαγιαζήτ Β’, έστειλε πλοία στην Ισπανία για να μεταφέρει τους εξόριστους Ισπανούς Εβραίους στην αυτοκρατορία του, με αποτέλεσμα τη σημερινή μεγάλη σεφαραδίτικη κοινότητα της χώρας.
Αλλά και οι Τούρκοι Εβραίοι αντιμετώπισαν αρκετές περιόδους βαριάς καταπίεσης, συμπεριλαμβανομένου ενός περιβόητου φόρου τη δεκαετία του 1940 και του πογκρόμ εναντίον τους τη δεκαετία του 1950.
ΠΗΓΗ: The Times of Israel via Hellas Journal