Κύμα μαζικών διακοπών από την ΕΥΔΑΠ οι οποίες μέχρι τα τέλη του έτους θα εντατικοποιηθούν στην προσπάθεια της εταιρείας να ελέγξει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες έχουν πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Το τελευταίο δίμηνο, η νέα πολιτική της εταιρείας εκδηλώνεται με σαρωτικές διακοπές νερού που υπολογίζονται έως και 3.000 την εβδομάδα, πλήττοντας κυρίως τους μισθωτές ακινήτων. Στον συνολικό προγραμματισμό της εταιρείας περιλαμβάνονται 47.000 διακοπές νερού για το επόμενο διάστημα, δίνοντας προτεραιότητα σε 10.000 μισθωμένα νοικοκυριά. Μέχρι στιγμής υπολογίζεται ότι έχει υλοποιηθεί περίπου το 30% των δρομολογημένων επεμβάσεων, προκαλώντας συνθήκες έντασης στα υποκαταστήματα της ΕΥΔΑΠ από πολίτες που σπεύδουν μαζικά για να επανασυνδεθούν με το δίκτυο της εταιρείας.
Το πρόγραμμα διακοπών έχει εντατικοποιηθεί από τις αρχές Απριλίου και πλήττει κυρίως τα μισθωμένα ακίνητα, για τα οποία το νερό κόβεται για οφειλές πάνω από 100 ευρώ ή αν το πλήθος των ανείσπρακτων λογαριασμών ξεπερνούν τους 7 δηλαδή φτάνει τα δύο χρόνια. Για τους ιδιοκτήτες, επισήμως η ΕΥΔΑΠ εμφανίζεται πιο ελαστική με την παροχή νερού να διακόπτεται για λογαριασμούς πάνω από τα 1.000 ευρώ, μολονότι υπάρχουν περιπτώσεις ουκ ολίγων ακινήτων που οι διακοπές τελευταία εκτελούνται και για ποσά κάτω από 500 ευρώ.
Οι διακοπές νερού επεκτείνονται και σε όσους έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους αλλά δεν είναι συνεπείς στις πληρωμές τους. Επιπλέον, η εταιρεία έχει αποφασίσει να εξαντλήσει την επιείκιά της στους 5 διακανονισμούς (πολίτες δηλ. που ρύθμισαν παλιές οφειλές αλλά στην πορεία μπήκαν σε δόσεις και για νέες οφειλές). Από εκεί και πέρα δεν μπορεί να γίνει νέος διακανονισμός και στις περιπτώσεις αυτές ζητείται η εξόφληση τοις μετρητοίς. Η επανασύνδεση της παροχής νερού δεν γίνεται δίχως κόστος για τα νοικοκυριά, δημιουργώντας πρόσθετα έξοδα για τους καταναλωτές αλλά πρόσθετα έσοδα για την ΕΥΔΑΠ. Τα διοικητικά έξοδα διακοπής και επανασύνδεσης φτάσουν τα 37 ευρώ, από τα οποία 12 ευρώ είναι η εντολή διακοπής.
Στα 203 εκατ. ευρώ οι απαιτήσεις από πελάτες και ΟΤΑ
Στο τέλος του 2016 οι συνολικές απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από καταναλωτές και ΟΤΑ ανέρχονταν σε πάνω από 203 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση περίπου κατά 14 εκ ευρώ σε σχέση με το 2015. Παραμένουν όμως σε υψηλό επίπεδο με την πρόβλεψη για τους επισφαλείς πελάτες να υπερβαίνει τα 51 εκατ. ευρώ.
«Επί σειρά ετών, η ΕΥΔΑΠ δεν έκοβε το νερό. Πρέπει όμως όλοι να κατανοήσουμε ότι, ότι έχει δημόσιο χαρακτήρα δεν σημαίνει ότι δεν οφείλουμε να το νοικοκυρέψουμε. Επιπλέον ο πολίτης πρέπει να μάθει να σέβεται το νερό» αναφέρει η Γενική Διευθύντρια πελατών της εταιρείας κ. Στέλλα Πολιτάκη.
Στόχος είναι να αυξηθεί η εισπραξιμότητα για την εταιρεία, αλλά και να προστατευτούν οι ιδιοκτησίες από μεγάλες καταναλώσεις ενοικιαστών μολονότι τα στοιχεία που έχει στα χέρια της η ΕΥΔΑΠ στον τομέα αυτό είναι πολύ περιορισμένα. Μέχρι σήμερα, ελάχιστοι είναι εκείνοι που δηλώνουν την μίσθωση με αποτέλεσμα από τα 2,2 εκατομμύρια υδροδοτούμενα ακίνητα να εμφανίζονται ως μισθωμένα μόλις 140.000. Σε ότι αφορά τις παροχές που πληρούν τα κριτήρια διακοπής αυτές υπολογίζονται σε 160.000.
«Η ιδιαιτερότητα που έχει η ΕΥΔΑΠ είναι ότι συμβάλλεται με τον ιδιοκτήτη, για αυτό και τις όποιες οφειλές από κατανάλωση τις διεκδικεί από τους ιδιοκτήτες εν αντιθέσει με την ΔΕΗ που παίρνει την εγγύηση και τις οφειλές τις διεκδικεί από τους μισθωτές» αναφέρει η κ. Πολιτάκη. Οι μισθωτές παρά το γεγονός ότι έχουν το δικαίωμα των διευκολύνσεων αποφεύγουν να ενταχθούν σε ρυθμίσεις και ο λόγος είναι ότι απαιτείται εξουσιοδότηση του ιδιοκτήτη.
Το κύμα διακοπών συμπίπτει με την απόσυρση όλων των ευνοϊκών ρυθμίσεων που «έτρεξε» την προηγούμενη χρονιά η ΕΥΔΑΠ από τις οποίες έχει διατηρηθεί το πρόγραμμα των 18 δόσεων για όλους, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια με ελάχιστη δόση τα 20 ευρώ. Η κ. Πολιτάκη αναφέρει στο b.s ότι το πρόγραμμα αυτό απέδωσε καρπούς στην ΕΥΔΑΠ αφού αύξησε την εισπραξιμότητα στο α΄ πεντάμηνο του 2017 κατά 9% σε σχέση με το 2015 που δεν υπήρχαν οι ευνοϊκές ρυθμίσεις και στο τέλος του 2016 κατά 7,5% συγκριτικά πάντα με την προηγούμενη χρονιά.