Στις αρχές του 20ού αιώνα, η πόλη Βόλφσμπουργκ δεν υπήρχε καν στον χάρτη. Η δημιουργία της σε μη κατοικημένη περιοχή, ήταν προσχεδιασμένη και για ένα συγκεκριμένο σκοπό.
Θεμελιώθηκε από το ναζιστικό καθεστώς του Χίτλερ, την 1η Ιουλίου 1938, για να γίνει η έδρα των εργατών, που παρήγαγε το χαμηλού κόστους, προσιτό αυτοκίνητο KdF-Wagen, στο πλαίσιο της εκστρατείας Kraft durch Freude (Δύναμη μέσω της χαράς) του Τρίτου Ράιχ.
Το αυτοκινητο είναι το γνωστό Σκαθάρι. Τις επόμενες δεκαετίες, το Βόλφσμπουργκ μετατράπηκε σε πρωτεύουσα παραγωγής αυτοκινήτων της Ευρώπης. Και πλέον, όλα δείχνουν ότι η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει, αφού οι περικοπές που σχεδιάζει η Volkswagen (VW) φαίνεται να απειλούν ακόμη και την ίδια την ύπαρξη της πόλης των 120.000 κατοίκων.
Κάποιοι λένε ότι αν φτερνιστεί η VW, το Βόλφσμπουργκ θα κρυώσει. Πλέον, η πόλη παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, φοβούμενη για τη βίαιη πτώση της.
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, το πρώτο πράγμα που βλέπει κανείς όταν φτάνει στο Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας είναι τέσσερα γιγαντιαία φουγάρα, που υψώνονται από ένα τεράστιο κτίριο εργοστασίου με το λογότυπο της VW σε μπλε και άσπρο χρώμα στην πρόσοψη των κοκκινοκάστανων τούβλινων τοίχων του. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο.
Το σχέδιο για «λουκέτο» σε γερμανικά εργοστάσια
Κομβικό ζήτημα για τους πολίτες στο Βόλφσμπουργκ είναι η κρίση στην VW. Η αυτοκινητοβιομηχανία, που είναι και η μεγαλύτερη της Ευρώπης, σχεδιάζει για πρώτη φορά στα χρονικά να κλείσει γερμανικά εργοστάσια και να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, πάνω από 60.000 άνθρωποι εργάζονται για τη VW. Οι μισθοί της VW είναι πάνω από τον μέσο όρο, καθιστώντας το εργατικό κόστος της εταιρείας το υψηλότερο στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, όπου το μέσο ωρομίσθιο ήταν περίπου 62 ευρώ το 2023.
Η κτηματομεσίτρια Κριστίν Ρέσερ έχει περάσει όλη της τη ζωή στο Βόλφσμπουγκ. Ωστόσο, όπως λέει στην DW, οι εργαζόμενοι της τηλεφωνούν για να πουλήσουν τα σπίτια τους πριν καταρρεύσει η πόλη. Άλλοι πελάτες ακύρωσαν τα συμβόλαια αγοράς σπιτιού, ενώ όπως διαπιστώνει, οι άνθρωποι θέλουν να μάθουν τις αποφάσεις της VW πριν αποφασίσουν για τις κινήσεις τους.
Περικοπές 10 δισ. ευρώ έως το 2026
Το 2023, ο όμιλος αυτοκινήτων, που έχει 10 διαφορετικές μάρκες εξακολουθεί να καταγράφει κέρδη συνολικού ύψους άνω των 18 δισεκατομμυρίων ευρώ και να καταβάλλει 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε μερίσματα στους μετόχους. Παρ' όλα αυτά, η διοίκηση της VW ξεκίνησε πέρυσι ένα πρόγραμμα αποδοτικότητας με στόχο την εξοικονόμηση 10 δισ. ευρώ έως το 2026 για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
Τον Αύγουστο του 2024, ωστόσο, η διοίκηση δήλωσε ότι απαιτούνται περαιτέρω μέτρα εξοικονόμησης, συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος ενδεχομένως δύο εργοστασίων αυτοκινήτων στη Γερμανία και των απότομων περικοπών στο προσωπικό της εταιρείας που αριθμεί 120.000 άτομα στη Γερμανία.
Μια πλούσια πόλη που έχει ερημώσει
To Βόλφσμπουργκ ήταν μια πλούσια πόλη, λόγω των επιχειρηματικών φόρων στα τεράστια κέρδη της VW. Ωστόσο πλέον, είναι έρημο. Οι εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία νιώθουν αγωνία για το μέλλον τους.
Κατά μήκος της οδού Ντίζελ, ο επισκέπτης μπορεί να δει τις ένδοξες ημέρες της παραγωγής αυτοκινήτων στο μουσείο Volkswagen. Εκεί βρίσκονται τα πλέον δημοφιλή μοντέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως το περίφημο Beetle που παρήχθη περισσότερες από 20 εκατομμύρια φορές μεταξύ 1938 και 2003, ή το μικρό λεωφορείο της VW που είναι γνωστό ως το αγαπημένο αυτοκίνητο της ατίθασης γενιάς των λουλουδιών στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
Πόλο έλξης αποτελεί και η λεγόμενη Autostadt, δηλαδή ένα θεματικό πάρκο αυτοκινήτων έκτασης 280 στρεμμάτων, που προσφέρει ματιές στον «κόσμο της κινητικότητας», όπου περισσότεροι από τρία εκατομμύρια οδηγοί έχουν παραλάβει μέχρι στιγμής τα κλειδιά των νέων αυτοκινήτων VW.
Κι αν πέρυσι 300.000 τουρίστες έδωσαν το παρών, οι ντόπιοι οδηγοί ταξί διαπιστώνουν ότι όλο και λιγότεροι είναι οι επισκέπτες. Οι μέρες της ακμής «έχουν περάσει προ πολλού», λέει ένας οδηγός ταξί στην DW, προσθέτοντας ότι πιστεύει πως η κατάσταση θα μπορούσε να «χειροτερέψει ακόμα περισσότερο».
Κινδυνεύουν και τα Currywurst;
Το διασημότερο προϊόν του Βόλφσμπουργκ πάντως δεν είναι τα αυτοκίνητα της VW αλλά τα περίφημα Currywurst (λουκάνικα με κάρι).
Ξεκίνησαν να φτιάχνονται το 1973 για το γεύμα των εργαζομένων και πολύ σύντομα κατέκτησαν όλη τη γερμανική αγορά. Η ημερήσια παραγωγή του Currywurst ξεπέρασε κάποια στιγμή τα 20.000 λουκάνικα και παραμένει το πιο δημοφιλές προϊόν της VW, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 8 εκατομμύρια μονάδες.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτών των λουκάνικων είναι πως πωλούνται με έναν κωδικό (199 398 500 A) που αντιστοιχεί σε εξάρτημα αυτοκινήτου, ενώ και η σάλτσα που τα συνοδεύει έχει και αυτή κωδικό ανταλλακτικού.
Αν λοιπόν το εργοστάσιο της VW στο Βόλφσμπουργκ αρχίσει να περιορίζει την παραγωγή του και τελικά κλείσει, ένα μεγάλο πλήγμα για όλη τη Γερμανία θα είναι και η απώλεια των Currywurst.