Όσο δεν «κλείνει», με την επιλογή του τελικού νικητή, το πρόγραμμα για την κατασκευή τεσσάρων κορβετών για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), τόσο διατηρούνται οι ελπίδες των Γάλλων και των Ιταλών, που έχουν υποβάλλει τις δύο τελικές προτάσεις, προσπαθώντας να βελτιώσουν τα «πλασαρίσματά» τους αυτά, όσο και των Αμερικανών, που προσπαθούν να «επανέλθουν» λόγω της νέας ηγεσίας του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού(ΓΕΝ)!
Πιο συγκεκριμένα, μόνο κατά την τελευταία εβδομάδα είχαμε τις ακόλουθες εξελίξεις επί του θέματος:
Στις 13 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε στην Ελευσίνα, όπου βρίσκεται η έδρα της Onex ElefsisShipyards, η υπογραφή μια σειρά επιπρόσθετων Μνημονίων Συνεργασίας (MoU) με Έλληνες προμηθευτές από τη μία πλευρά και τις ιταλικές εταιρείες Fincantieri, η οποία είναι η μία εκ των δύο τελικών υποψηφίων για το πρόγραμμα των κορβετών,και Leonardo, η οποία μεταξύ τωβν άλλων κατασκευάζει και το αεριωθούμενο εκπαιδευτικό Μ-346, που σε λίγους μήνες θα ενταχθεί στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο πλευρών και της συνακόλουθης ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.
Από ελληνικής πλευράς το MoU υπόγραψαν οιεταιρείες: SUNLIGHT GROUP ENERGY STORAGESYSTEMS S.A., GENERAL COMMERCIAL ANDINDUSTRIAL S.A., FARAD S.A. HEATEXCHANGERS, ENVIRONMENTAL PROTECTIONENGINEERING S.A., G.LIGEROS O.E (PSYCTOTHERM), SSA S.A., ELFON και TECROSSS.A.
Υπενθυμίζεται ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής της Fincantieri στη περίπτωση που ανατεθεί στον Όμιλο, το πρόγραμμα των κορβετών του ΠΝ, ενώ με την υπογραφή των MoU, ενισχύεται ακόμα περισσότερο η εμπλοκή της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς, όπως επισημαίνεται από τους αρμόδιους του Ομίλου, «…δεν πρόκειται να περιοριστεί μόνο στο πρόγραμμα των κορβετών. Η ομάδα των εταιρειών από την Ιταλία που συγκροτήθηκε, με τις Fincantieri, Leonardo -ως πάροχους για το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης και τους κύριους αισθητήρες, τα συστήματα και πυροβόλα, και την MBDA Italia με την Elettronica, αποτελεί έναν συνεκτικό πυρήνα υποστήριξης και ανάπτυξης ενός ναυπηγικού εταίρου με προηγμένη τεχνογνωσία».
Το Δεκέμβριο του 2022, η Fincantieri υπέγραψε επίσημη συμφωνία με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και εγκαταστάσεων υποστήριξης του κύκλου ζωής τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που προβλέπει την κατασκευή 2+1 κορβετών (τύπου “Doha”)στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της Onex μαζί με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού, εκτιμώμενης αξίας περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που θα δημιουργήσει 2.500 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία.
Την επόμενη εβδομάδα, συμφώνως με το «Βήμα της Κυριακής», αναμένεται να επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις της ανθυποψήφιας στο πρόγραμμα γαλλικού Ομίλου εταιρειών της Naval Group στο Λοριάντ, προκειμένου να επιθεωρήσει την πρόοδο των εργασιών κατασκευής της πρώτης ελληνικής φρεγάτας τύπου FDI-HN “Belh@rra”, κλάσης «Κίμων», την ομώνυμη φρεγάτα, που είναι όντως εντυπωσιακή. Ασφαλώς, εκεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός θα ενημερωθεί άμεσα και από πρώτο χέρι για τις τελικές «λεπτομέρειες της γαλλικής πρότασης της κορβέτας “Gowind”.
Επίσης, στις 13 Φεβρουαρίου, στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων, στη Ρηγίλλης, πραγματοποιήθηκε η ετήσια εκδήλωση του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) με θέμα «Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία, παρόν και μέλλον», όπου ελέχθησαν εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία, κάποια από τα οποία αφορούν άμεσα ή έμμεσα και το πρόγραμμα των κορβετών, παρουσία του ΓΓ/ΥΠΕΘΑ Αντώνη Οικονόμου, των βουλευτών Δημήτρη Βίτσα και Γιώργο Τσίπρα, του Γάλλου Πρέσβη PatrickMaisonnave, του επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ του ΥΠΕΘΑ Αντιναύαρχου (Μ) ε.α. Αριστείδη Αλεξόπουλο ΠΝ, των Ακόλουθων Άμυνας από ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία και Αίγυπτο και άλλοι.
Μιλώντας στη διάρκεια της τελετής ο Πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ Τάσος Ροζολής, μεταξύ άλλων, τόνισε χαρακτηριστικά: «Μπορεί στα Rafale να μην πετύχαμε σπουδαία πράγματα, λόγω και του επείγοντος της προμήθειας, στις φρεγάτες FDI όμως, μετά από ενέργειες και πίεση της ΓΔΑΕΕ κυρίως, έχουμε τα πρώτα ουσιαστικά αποτελέσματα, με 20 ελληνικές εταιρείες να έχουν ήδη υπογράψει συμβόλαια με τις γαλλικές εταιρείες και να έπονται και άλλα συμβόλαια πολύ σύντομα εντός του 2023.
Πολλοί εκτός, αλλά δυστυχώς και εντός της ΕΑΒΙ (Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία) μας θεωρούσαν αιθεροβάμονες όταν αναφέραμε συγκεκριμένο ποσοστό 30%, όμως η πραγματικότητα μας δικαίωσε απόλυτα όταν οι δύο ανταγωνιστές για τις κορβέτες, Γάλλοι και Ιταλοί προσέφεραν τουλάχιστον 30% βιομηχανικές επιστροφές στις τελευταίες τους προσφορές».
Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς, μιλώντας στην ίδια εκδήλωση του ΣΕΚΠΥ με βιντεοσκοπημένο μήνυμά του γιατί βρισκόταν στη Δυτική Μακεδονία, μεταξύ άλλων, τόνισε τα εξής: «Επιπλέον, τα εξοπλιστικά προγράμματα που έχουν συμφωνηθεί με τη Γαλλία, δημιουργούν πολλές ευκαιρίες υπεργολαβίας για τις ελληνικές εταιρίες, ιδίως στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Belharra. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει συνεργασία και θα δοθεί σημαντικό υποκατασκευαστικόέργο σε ελληνικές εταιρείες. Ήδη έχουν υπογραφεί συμβάσεις, όχι μόνο για έργο που αφορά στην κατασκευή των δικών μας φρεγατών, αλλά και για την ένταξη των εγχώριων εταιρειών στην αλυσίδα κατασκευής της “Naval Group” για το σύνολο των φρεγατών Belharra. Η ίδια ακριβώς πρακτική ακολουθείται και με τις υπόλοιπες εμπλεκόμενες εταιρείες, όπως η “MBDA” και η “Τhales”».
Και ενώ είχαμε όλα αυτά, χθες Τρίτη, δύο υψηλόβαθμα στελέχη της Lockheed Martin πέρασαν την πύλη του Στρατοπέδου «Παπάγου» για επαφές με τα Γενικά Επιτελεία. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, ένας εξ αυτών κατευθύνθηκε προς το ΓΕΝ, για «ενημερώσεις και επαφές», όχι για τα ελικόπτερα “Romeo”, που επίσης κατασκευάζονται από θυγατρική της Lockheed, οπότε «δια της εις άτοπον απαγωγής» συμπεραίνεται ότι η επικοινωνία αυτή – αν αληθεύουν οι προαναφερθείσες πληροφορίες – πρέπει να έγινε για το πρόγραμμα των κορβετών.
Ο καιρός θα δείξει!
«Ιχνηλάτης»