Νέα βελτιωμένη πρόταση της Γερμανίας για τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού

 
Νέα βελτιωμένη πρόταση της Γερμανίας για τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού

Ενημερώθηκε: 15/02/21 - 14:07

Την περασμένη εβδομάδα οι αντιπροσωπείες από τις ΗΠΑ και την Γαλλία συναντήθηκαν με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για να τους παρουσιάσουν τις προτάσεις τους για τις 4 νέες φρεγάτες που θέλει να αποκτήσει το ΠΝ προκειμένου να αντικαταστήσει τις φρεγάτες κλάσης S, που έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια υπηρεσίας.

Πέρα από τhn αμερικανική και γαλλική πρόταση, την περασμένη Παρασκευή κατατέθηκε στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και η νέα πρόταση της Γερμανίας, που είναι σημαντικά βελτιωμένη πρόταση σε σχέση με αυτή που είχαν καταθέσει αρχικά. Συγκεκριμένα οι Γερμανοί πρότειναν τις φρεγάτες κλάσης Α200, τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ-200, καθώς και την ναυπήγηση 2 υποβρύχια type 214.

Τα δύο πρώτα σκέλη της αναθεωρημένης πρότασης των Γερμανών ήταν γνωστά και έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα. Αρχικά η Α200 είναι ένα πλοίο που μπορεί να ανταποκριθεί επάξια στις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού ενώ τα μεγάλα πλεονέκτημα της είναι ότι το κόστος και η διαμόρφωση-ποσότητα οπλισμού που μπορεί να ενσωματώσει.

H MEKO A200, που σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία, ThyssenKrupp ενσωματώνει χαρακτηριστικά stealth αφού διαθέτει πολύ χαμηλό ίχνος ραντάρ λόγω της σχεδίασης της καθώς και χαμηλό υπέρυθρο ίχνος, έχει μέγιστο εκτόπισμα 3,700 τόνους, μήκος 121 μέτρα, πλήρωμα 120 ατόμων, μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων, μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο των 10 των ή δύο των 5 τόνων.

Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ-200 του ΠΝ οι Γερμανοί μπορούν να το φέρουν εις πέρας με απόλυτη επιτυχία, άλλωστε τα πλοία είναι δική τους σχεδίασης. Επιπρόσθετα, επειδή η Α-200 είναι ουσιαστικά η νεότερη έκδοση των φρεγατών ΜΕΚΟ-200 τότε τα πλοία θα έχουν πολλά κοινά συστήματα και θα υπάρχει ομοιοτυπία στα πλοία του ελληνικού στόλου.

Η μεγάλη έκπληξη από τους Γερμανούς και παράλληλα το ισχυρό δέλεαρ για το Πολεμικό Ναυτικό είναι τα δύο υποβρύχια type 214 που προσφέρουν. H Ελλάδα διαθέτει ήδη 4 υποβρύχια type 214, που απέδειξαν την αξία τους κατά την πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση το περασμένο καλοκαίρι όπου οι Τούρκοι έψαχναν εναγωνίως να τα εντοπίσουν, χωρίς όμως να το καταφέρουν. Επομένως η προσθήκη ακόμα δύο τέτοιων υποβρυχίων, που έχουν κερδίσει το παρατσούκλι «σιωπηλοί δολοφόνοι» θα ενισχύσει σημαντικά την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας. Η Ελλάδα μάλιστα διαθέτει και υλικά αξίας άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ από την ακυρωθέντα εκσυγχρονισμό του υποβρυχίου «Ωκεανός», που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να πέσει ακόμα περισσότερο το κόστος ναυπήγησης των νέων υποβρυχίων.

Αναφορικά με το σκέλος της ναυπήγησης των πλοίων στην Ελλάδα οι Γερμανοί δεν έδωσαν ξεκάθαρες απαντήσεις και ως ένα σημείο είναι λογικό αφού η προηγούμενη εμπειρία τους με τα ελληνικά ναυπηγεία ήταν το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως ατυχής και επιπλέον τηρούν στάση αναμονής ενόψει των εξελίξεων που αναμένονται στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.

Ακριβής απάντηση δεν μπορούσε να δοθεί ούτε στο θέμα των πλοίων ενδιάμεσης λύσης αφού όπως τονίστηκε στην συνάντηση αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί ανάμεσα στις κυβερνήσεις των δύο χωρών. Πάντως, το πιο πιθανό ενδεχόμενο είναι οι γερμανοί να προτείνουν ως πλοία ενδιάμεσης λύσης τις κορβέτες K130.

Το πρόβλημα με τα πλοία ενδιάμεσης λύσης είναι γενικότερο και για το λόγο αυτό ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, αναμένεται να αποστείλει επιστολή στους ευρωπαίους ομολόγους του, που ενδιαφέρονται για το ναυπηγικό πρόγραμμα του ΠΝ, να ξεκαθαρίσουν ποια πλοία μπορούν να διαθέσουν. Αναφορικά με ίδιο θέμα θα σταλεί στις ΗΠΑ μη δεσμευτικού χαρακτήρα LoR (Letter of Request) ώστε να πάρουμε και από κει μια επίσημη απάντηση.

Το θέμα με τα πλοία ενδιάμεσης λύσης είναι παράγοντας που καθυστερεί σημαντικά την διαδικασία επιλογής των νέων φρεγατών του ΠΝ και υπάρχουν σκέψεις στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να μην συμπεριληφθεί στην λύση πακέτο που αναζητείται αλλά να αντιμετωπιστεί ως ξεχωριστό ζήτημα.