Πολύ σημαντικό κομμάτι για την λύση του γρίφου της επιλογής των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού είναι τα πλοία ενδιάμεσης λύσης που προσφέρουν οι υποψήφιες χώρες.
Καθώς ετοιμάζουν τις τελικές τους εισηγήσεις προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας οι επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού έχουν βάλει στο μικροσκόπιο τα πλοία που έχουν προταθεί σημειώνοντας πως κάθε ενδιάμεση λύση πρέπει να ελεγχθεί ξεχωριστά κι αυτό οι Αξιωματικοί το επαναλαμβάνουν διότι σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να προστεθούν προβλήματα στον στόλο.
Η Γαλλία, που έχει προτείνει τις φρεγάτες Belhara, ως ενδιάμεση λύση προσφέρει από το 2022 δωρεάν τις φρεγάτες «Jean Bart» και «Latouche-Tréville». Η «Jean Bart» χαρακτηρίζεται από το Γαλλικό Ναυτικό ως φρεγάτα αντιαεροπορικής άμυνας, ενώ η «Latouche-Tréville» ως φρεγάτα ανθυποβρυχιακού πολέμου.
Η αλήθεια είναι ότι η ενδιάμεση λύση που προσφέρουν οι Γάλλοι δεν ενθουσιάζει το Πολεμικό Ναυτικό, που περίμεναν μια Fremm, καθώς πρόκειται για πλοία που έχουν ήδη στην «πλάτη» τους 30 χρόνια υπηρεσίας.
Αντίστοιχης νοοτροπίας πρόταση για την ενδιάμεση λύση, δηλαδή πλοία μεγαλύτερης ηλικίας, προσφέρουν και οι Άγγλοι. Συγκεκριμένα οι Άγγλοι φέρονται να προτείνουν την παλαιά μεν, αξιόπιστη δε Type 23. Πρόκειται για πλοία, περίπου συνομήλικα με τις ελληνικές MEKO-200, που έχουν περάσει πρόσφατα από πρόγραμμα αναβάθμισης.
Στο ίδιο μοτίβο κινείται και η πρόταση των Ιταλών για τα πλοία ενδιάμεσης λύσης. Οι Ιταλοί προσφέρουν τις παλιότερες φρεγάτες κλάσης Maestrale. Οι συγκεκριμένες φρεγάτες έχουν ενταχθεί στον Ιταλικό στόλο από το 1982 μέχρι το 1985. Οι τέσσερις από τις οκτώ που διαθέτουν οι Ιταλοί τους έχουν γίνει εκσυγχρονισμός μέσης ζωής πριν από έντεκα χρόνια.
Οι πρωτότυπες προτάσεις των Ολλανδών και των Ισπανών
Σε αντίθεση με τις προηγούμενες χώρες που προσφέρουν παλαιότερα πλοία, με ότι αυτό συνεπάγεται, οι Ισπανοί και οι Ολλανδοί προτείνουν την ναυπήγηση νέων πλοίων, που θα είναι λίγο μικρότερα από τις προτεινόμενες φρεγάτες, ως ενδιάμεση λύση.
Ειδικότερα, οι Ισπανοί προτείνουν ως ενδιάμεση λύση τη ναυπήγηση δύο νέων κορβετών Α-3000, οι οποίες θα είναι πλοία των 3.000 τόνων με αντιαεροπορικές, ανθυποβρυχιακές και αντιπλοϊκές δυνατότητες. Η ναυπήγησή τους θα ξεκινήσει με την υπογραφή της σύμβασης και σε 34 μήνες θα παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό.
Αντίστοιχα οι Ολλανδοί προτείνουν την ναυπήγηση δύο πλοίων SIGMA 10514, που είναι σε εκτόπισμα ελάχιστα μεγαλύτερα από κορβέτα και τα οποία θα προσεγγίζουν σε πολλά χαρακτηριστικά τις προτεινόμενες φρεγάτες Sigma 11515. Σύμφωνα με τους ολλανδούς μπορούν σε 2,5 χρόνια από την στιγμή που υπογραφεί η συμφωνία να παραδώσουν το πρώτο πλοίο και τον αμέσως επόμενο χρόνο το δεύτερο.
Οι Ολλανδοί πάντως εκτός από την παραπάνω πρόταση έχουν δώσει ακόμα μια επιλογή στο ΠΝ για το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης. Συγκεκριμένα αντί να ναυπηγήσει νέες φρεγάτες, ως ενδιάμεση λύση, το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει τις δύο προσφάτως εκσυγχρονισμένες φρεγάτες πολλαπλών αποστολών του Ολλανδικού Ναυτικού κλάσης Karel Doorman (M), δηλαδή τα νεότερα «αδέλφια» των ελληνικών φρεγατών S. Τα δύο πλοία που οι Ολλανδοί προσφέρουν στην Ελλάδα είναι τα HNLMS Van Speijk (F828) και HNLMS Van Amstel (F831) τα οποία παραδόθηκαν στο Ολλανδικό Ναυτικό το Σεπτέμβριο του 1995 και τον Μάιο του 1993 αντίστοιχα.
Η ναυπήγηση νέων πλοίων ως ενδιάμεση λύση είναι σίγουρα πιο ακριβή από την αποδοχή παλαιότερων πλοίων, που μας τα δίνουν ως και δωρεάν, αλλά μακροπρόθεσμα ίσως είναι φτηνότερη λύση. Τα νέα πλοία θα ανανεώσουν τον ηλικιακά γερασμένο στόλο του ΠΝ, θα έχουν ενσωματωμένες σύγχρονες επιχειρησιακές δυνατότητες, ενώ θα χρειάζονται λιγότερα χρήματα για υποστήριξη. Τέλος αν αποκτηθούν νέα πλοία ως ενδιάμεση λύση δεν θα χρειαστεί στο μέλλον να δαπανηθούν και άλλα χρήματα για την αντικατάσταση τους, όπως θα γίνει αναπόφευκτα αν πάρουμε κάποιο μεταχειρισμένο πλοίο.
Αναμένοντας τις προτάσεις των Αμερικανών και των Γερμάνων
Οι μοναδικές χώρες που δεν έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους σχετικά με την ενδιάμεση λύση που προτείνουν είναι οι ΗΠΑ και η Γερμανία.
Στο ΠΝ είναι εν αναμονή της απάντησης που θα δώσουν οι Αμερικανοί στην LoR που έχει στείλει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με την οποία ζητά λεπτομέρειες τόσο για τις νέες φρεγάτες ΜΜSC που προτείνουν όσο και για τα πλοία που είναι διαθέσιμα για παραχώρηση ως ενδιάμεση λύση.
Διακαής πόθος του ΠΝ είναι τα πανίσχυρα αντιτορπιλικά Arleigh Burke, αλλά η παραχώρηση τους είναι πολύ δύσκολη με δεδομένο ότι είναι απαραίτητα επιχειρησιακά για το αμερικανικό ΠΝ. Βέβαια δεν αποκλείεται ο σκόπελος αυτός να ξεπεραστεί με υψηλού επιπέδου πολιτική παρέμβαση.
Πολλές πιθανότητες συγκεντρώνει η παραχώρηση ως ενδιάμεση λύση των καταδρομικών Ticonderoga. Πάντως η ελληνική πλευρά δεν φαίνεται να είναι πολύ ζεστή για τα πλοία της κλάσης «Ticonderoga» αφού πέραν της μεγάλης ηλικίας τους, υπηρετούν το αμερικανικό ναυτικό από το 1983, είναι εξαιρετικά κοστοβόρα και χρειάζονται πολλά άτομα για την επάνδρωση τους.
Τέλος στο ΥΠΕΘΑ περιμένουν και την Γερμανία να ανοίξει τα χαρτιά της σχετικά με τα πλοία ενδιάμεσης λύσης που προτείνουν. To γερμανικό πολεμικό ναυτικό διαθέτει τόσο φρεγάτες όσο και κορβέτες σε εξαιρετική κατάσταση, για πλοία ενδιάμεσης λύσης, ένα ενδεχόμενο που δεν αφήνει αδιάφορη την Αθήνα.