Aν το προηγούμενο διάστημα, λόγω κορονοϊού , ετέθη το θέμα της χορήγησης της Θείας Ευχαριστίας , τώρα η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας φέρνει προς συζήτηση το ενδεχόμενο της διαδικτυακής Θείας Κοινωνίας.
Τις τελευταίας μέρες από την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα βιβλίο με τίτλο «Το φαινόμενο της διαδικτυακής Θείας Κοινωνίας. Στοχασμοί, πολεμική, προοπτικές».
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου η Θεία Κοινωνία μπορεί να γίνει μέσω υπολογιστή. Ο Πιστός θα έχει μπροστά στην οθόνη "οίνον ,άρτον και ύδωρ" και θα κοινωνεί αφού διαβαστούν οι σχετικές προσευχές!
Το περιεχόμενο του βιβλίου στηρίζεται σε συλλογή μελετών κληρικών και θεολόγων της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται τόσο οπαδοί, όσο και πολέμιοι της τελέσεως διαδικτυακής Θείας Ευχαριστίας.
Όπως αναφέρει το επίσημο δελτίο τύπου: «Το φαινόμενο της διαδικτυακής Θείας Μεταλήψεως αποτελεί απολύτως νέα πρόκληση, με την οποία ήλθε αντιμέτωπη η Εκκλησία ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19. Το υπό παρουσίαση βιβλίο είναι μόνον η πρώτη προσπάθεια εξετάσεως του φαινομένου, τρόπον τινά οι πρώτες εντυπώσεις. Το βιβλίο δεν περιλαμβάνει μονοσήμαντες απαντήσεις, αλλά μόνον επιφυλακτικούς στοχασμούς και το βασικότερο - τις ορθώς διατυπωθείσες ερωτήσεις».
Όπως αναφέρεται, μεταξύ των κληρικών και των λαϊκών της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας συζητιέται το ενδεχόμενο τελέσεως της διαδικτυακής Θείας Ευχαριστίας με κάθε μέτοχο του διαδικτυακού συνεδρίου να τοποθετεί μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή άρτο, οίνο και ύδωρ, των οποίων και «κοινωνεί», αφού αναγνωσθούν οι σχετικές προσευχές.
Ήδη , δύο κληρικοί της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας τέλεσαν τέτοιου είδους λειτουργίες, και μελέτη ενός εξ αυτών ενσωματώθηκε στη συλλογή.
Στον πρόλογο του βιβλίου ο Μητροπολίτης Περεγιασλάβ Χμελνίτσκι και Βισνέφσκι κ. Αλέξανδρος (Ντραμπίνκο) τονίζει: «Εάν προ εκατό ακόμη ετών οι πιστοί θα έρχονταν σε κατάσταση απελπισίας, οι σημερινές τεχνικές δυνατότητες επιτρέπουν να συμπληρωθεί το συγκεκριμένο κενό. Είναι και οι μεταδόσεις των ακολουθιών, και τα ηχογραφημένα κηρύγματα. Και τί γίνεται με τα Μυστήρια; Μπορούμε να τα μεταφέρουμε εντελώς σε διαδικτυακή μορφή; Γίναμε μάρτυρες ακριβώς ενός τέτοιου πειράματος».
Ο κ. Αλέξανδρος επισημαίνει επίσης για την ιδέα της διαδικτυακής Θείας Μετάληψης:
«Αξιοσημείωτο είναι ότι η τόσο περίπλοκη θεολογική πρόκληση δημιουργήθηκε στη νεωτέρα αυτοκέφαλη ορθόδοξη εκκλησία την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Μάλιστα, η εκκλησιαστική συνείδηση δεν μόνον βρέθηκε αντιμέτωπη με αυτή τη θεολογική πρόκληση του παρόντος, αλλά και κατάφερε να διαμορφώσει την πρώτη αντίδραση σε αυτό το φαινόμενο. Βλέπουμε ότι αυτό αποτελεί απόδειξη της ενέργειας της Θείας Πρόνοιας, δείχνει ότι εδώ ζει και πνέει το Πνεύμα και αναπτύσσεται η θεολογική σκέψη».
Επιπλέον υπογράμμισε ότι το περιεχόμενο του βιβλίου «επιδέχεται κριτική ή έπαινο, αλλά δεν μπορούμε πλέον να αγνοήσουμε την ποικιλομορφία των απόψεων».