Εορτολόγιο-Βίοι Αγίων: Σήμερα 25 Μαρτίου, η Εκκλησία τιμά τους Γ' Χαιρετισμοί, Ευαγγελισμός της Υπεραγίας Θεοτόκου, Όσιος Σεννούφιος ο Σημειοφόρος, Αγίες Πελαγία και Θεοδοσία, Άγιος Δήμιος ο Μάρτυρας, Όσιος Τίμων ο Ερημίτης, Όσιος Παρθένιος του Κιέβου, Μετακομιδή του Ιερού λειψάνου του Αγίου Ευφρόσυνου του Ιερομάρτυρα εκ Ρωσίας, Σύναξη της Παναγίας της Μεγαλόχαρης στην Τήνο, Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Βάτου, εν τω όρει Σινά, Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Ευαγγελίστριας, Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου των Κηπουραίων, Σύναξη της Παναγίας της Πρωτόθρονης στην Νάξο, Σύναξη της Παναγίας της Ευαγγελίστριας στην Ικαρία, Σύναξη της Παναγίας Γιουρίτισσας στην Αλόννησο, Σύναξη της Παναγίας της Ευαγγελίστριας στην Σκιάθο, Σύναξη της Παναγίας της Τοχνιώτισσας στην Κύπρο, Σύναξη της Παναγίας της Οξυλιθιώτισσας στην Εύβοια
Γιορτάζουν οι: Ευάγγελος (Βαγγέλης, Βάγγος, Βαγγέλας), Ευαγγελία (Βαγγελιώ, Βαγγελίτσα, Λίτσα, Εύα), Άγγελος, Αγγελική.
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Με την λέξη Ευαγγελισμός αναφερόμαστε στη χαρμόσυνη είδηση για τον Χριστιανισμό, της επικείμενης γέννησης του Ιησού Χριστού, που δόθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς τη Μαριάμ. Επίσης, με τον ίδιο όρο αναφερόμαστε στην εκκλησιαστική θεομητορική εορτή την 25η Μαρτίου προς ανάμνηση του γεγονότος αυτού.
Σύμφωνα με τον Ευαγγελιστή Λουκά το γεγονός του Ευαγγελισμού έλαβε χώρα στη Ναζαρέτ. Σύμφωνα με την παράδοση το κορίτσι που έμελλε να γίνει η μητέρα του Ιησού Χριστού, έζησε σ' ένα φτωχικό σπίτι της περιοχής.Τον έκτο μήνα από την σύλληψη του Προδρόμου, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, σταλμένος από τον θεό, συναντά την Μαρία στο μέρος όπου διέμενε και της απευθύνει τον χαιρετισμό: "Χαίρε, κεχαριτωμένη ο Κύριος μετά σου".
Στον χαιρετισμό αυτό, η Μαρία αντιδρά, όπως θα έκανε κάποιος που είχε σχεδόν μηδενικές κοινωνικές συναναστροφές.
Ο άγγελος, βλέποντας τον δισταγμό της, την καθησυχάζει με τη φράση "Μή φοβού» και της δηλώνει ότι βρήκε χάρη από το Θεό, πράγμα που δείχνει πως η Μαρία συγκαταλέγεται πλέον ανάμεσα σε εκείνα τα πρόσωπα που έγιναν αποδέκτες της εύνοιας του Θεού .
Ακολούθως, ο Γαβριήλ φανερώνει το περιεχόμενο της ευαγγελίας του. Η Μαρία πρόκειται να φέρει στον κόσμο ένα γιο τον οποίο θα ονομάσει Ιησού και ο οποίος "έσται μέγας" και θα αναγνωριστεί από όλους ως "υιός υψίστου».
Σαφείς μαρτυρίες περί της έναρξης του εορτασμού του ευαγγελισμού της ενσάρκωσης του Ιησού δεν υπάρχουν. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι καθιερώθηκε να εορτάζεται στις 25 Μαρτίου κατά τους χρόνους που είχε πλέον καθιερωθεί ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου, δηλαδή περί τον 4ο αιώνα. Κάποιοι λόγοι που αναφέρονται στον εορτασμό αυτό των Αγίων Γρηγορίου και Αθανασίου του Μεγάλου αποδείχθηκαν νόθοι, πολύ μεταγενέστεροι αυτών.
Η Βυζαντινή υμνογραφία της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως των Χριστουγέννων χαρακτηρίζεται όχι μόνο πλούσια, πανηγυρική και με μεγάλη ποιητική αξία, αλλά και με ιστορική ακόμα αξία συνδεόμενη με ιστορικά γεγονότα του Βυζαντίου, που διακρίνονται από αισθήματα δέους κατάνυξης και ευλάβειας. Οι μεγάλοι υμνογράφοι στους ύμνους τους συμπυκνώνουν σε απαράμιλλους στίχους και όλη τη θεολογία της Εκκλησίας. Σημαντικότερα εξ όλων τα οποία και ψάλλονται κατά την εορτή .
Η περικοπή του Ευαγγελισμού επηρέασε τη χριστιανική τέχνη. Η παράσταση στην παλαιοχριστιανική εικονογράφηση παρουσιάζει αριστερά τον αρχάγγελο Γαβριήλ και δεξιά την Παρθένο Μαρία. Το σκήπτρο που ο Γαβριήλ κρατάει συνήθως, συμβολίζει τη θεία εντολή, ενώ η Μαρία εικονίζεται άλλοτε καθήμενη και άλλοτε όρθια με κίνηση ταπεινώσεως. Στην Αγία Σοφία Τραπεζούντας, στην παράσταση του Ευαγγελισμού εικονίζεται και ο Ιωσήφ ο Μνήστωρ.
Η ιταλική Αναγέννηση παρουσιάζει την Παρθένο γονατιστή μπροστά σε αναλόγιο, με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος της, ενώ η παράσταση διακοσμείται σε κάποιες περιπτώσεις με αγγέλους που ίπτανται.