Ένας αντιαεροπορικός πύραυλος Pantsir S1, ο οποίος φέρεται να εκτοξεύθηκε από κακά εκπαιδευμένους άνδρες του Τσετσένου στενού συμμάχου του Πούτιν, Ραμζάν Καντίροφ, είναι ο κύριος «ύποπτος» για την πτώση του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines κοντά στο Ακτάου.
Αυτές τις πληροφορίες μεταδίδουν -επικαλούμενα και Ρώσους ειδικούς- τα αζερικά Μέσα Ενημέρωσης, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν αναμένει μια συγνώμη από τη Ρωσία, καθώς και να της παράσχει λεπτομέρειες.
Κάτι το οποίο, βέβαια, η ρωσική πλευρά αρνείται με ένταση, τονίζοντας ότι πρόκειται για υποθέσεις.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο πύραυλος εδάφους αέρος πιθανότατα δεν έπληξε απευθείας το επιβατικό αεροσκάφος καθώς αυτό πετούσε σε μεγάλο ύψος -περίπου 2.400 μέτρων- προκαλώντας του ζημιές στα υδραυλικά του συστήματα και τη δεξαμενή οξυγόνου, με τα θραύσματά του. Το συμβάν φέρεται να έγινε πάνω από την περιοχή Ναούρσκι της Τσετσενίας, όπου υπάρχουν πολλές στρατιωτικές εγκαταστάσεις με εξοπλισμό αεράμυνας.
Στη Μόσχα, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ ήταν ξεκάθαρος: «Θα ήταν λάθος να διατυπώσουμε υποθέσεις πριν από τα συμπεράσματα της έρευνας. Εμείς, φυσικά, δεν θα το κάνουμε αυτό και κανείς δεν πρέπει να το κάνει. Πρέπει να περιμένουμε μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα».
Ρώσος εμπειρογνώμονας: «Ήταν Pantsir»
Καθώς το Euronews μεταδίδει ότι κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν επιβεβαιώνουν το ρεπορτάζ του, σύμφωνα με το οποίο η πτήση 8432 που απογειώθηκε από την πρωτεύουσας της χώρας, Μπακού, με προορισμό το Γκρόζνι, επλήγη από πύραυλο εδάφους- αέρος, ο Ρώσος στρατιωτικός αναλυτής και εμπειρογνώμονας Γιάν Ματβέγιεφ μιλά για τον μικρού μεγέθους, σοβιετικής κατασκευής αντιαεροπορικό πύραυλο Pantsir S-1. Τέτοια συστήματα αεράμυνας, όπως και τα «Barnaul-T», βρίσκονται στην περιοχή του Γκρόζνι, αναφέρει το αζερικό πρακτορείο Turan.
«Το αεροπλάνο υπέστη ζημιές από κάτι που μοιάζει πολύ με αντιαεροπορικό πύραυλο. Και είναι πραγματικά πολύ, πολύ δύσκολο να υποθέσουμε κάτι άλλο χωρίς κάποια σοβαρά στοιχεία», αναφέρει Ματβέγιεφ. «Αλλά σε γενικές γραμμές, φαίνεται ότι το ουραίο τμήμα του αεροπλάνου υπέστη ζημιές από κάποια θραύσματα πυραύλου, πιθανότατα ενός πυραύλου Pantsir S-1, ή κάποιου αντιαεροπορικού συστήματος με τους ίδιους μικρούς πυραύλους που φέρουν μια όχι πολύ μεγάλη κεφαλή».
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν που επικαλείται το Euronews, ο πύραυλος εκτοξεύθηκε εναντίον του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια δραστηριότητας μη επανδρωμένων αεροσκαφών (πιθανότατα ουκρανικών) πάνω από το Γκρόζνι και τα θραύσματα χτύπησαν τους επιβάτες και το πλήρωμα καμπίνας καθώς εξερράγησαν δίπλα στο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης. Ο Γιαν Ματβέγιεφ επιβεβαίωσε ότι ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη πετούσαν πάνω από την Τσετσενία την ώρα που κατέπεσε το αεροσκάφος και ότι ήταν πιθανό να είχε χτυπηθεί από την αεράμυνα της Ρωσίας.
«Αυτό που συνέβαινε στο έδαφος της Ρωσίας, στο έδαφος της Τσετσενικής Δημοκρατίας την ώρα που το αεροπλάνο πετούσε εκεί, παραπέμπει σε πιθανή επίθεση από ένα σύστημα αεράμυνας, το σύστημα αεράμυνας Pantsir S-1, επειδή ουκρανικά drones πετούσαν εκεί εκείνη την ώρα», δήλωσε. Κατά τον στρατιωτικό εμπειρογνώμονα, η παρουσία πολυάριθμων ζημιών στο κύτος του αεροσκάφους - από το ουραίο τμήμα μέχρι το μέσον του - αποτελεί απόδειξη πρόσκρουσης με θραύσματα. Αυτό είναι δυνατό όταν ένας πύραυλος από το σύμπλεγμα Pantsir-S1 χτυπά το αεροσκάφος, πρόσθεσε ο Ματβέγιεφ, εξηγώντας πως το γεγονός ότι το αεροπλάνο δεν καταρρίφθηκε, εξηγείται από το γεγονός ότι βρισκόταν σε αρκετά μεγάλο ύψος και η ισχύς του πυραύλου μπορεί να μην ήταν αρκετή για να αχρηστεύσει άμεσα το αεροσκάφος.
Το Turan αναφέρει ότι πριν συντριβεί στο Ακτάου, το αεροπλάνο προσπάθησε να προσγειωθεί στο Γκρόζνι, όπου εκείνη την περίοδο γινόταν επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Όπως έγραψε στο Instagram ο Χαμζάτ Καντίροφ, ανιψιός του Ραμζάν Καντίροφ και γραμματέας του Συμβουλίου Ασφαλείας, όλοι οι στόχοι καταρρίφθηκαν. «Αλλά πιο εύγλωττα είναι τα λόγια των ίδιων των επιζώντων επιβατών, οι οποίοι είπαν ότι άκουσαν δύο εκρήξεις και ένιωσαν την πρόσκρουση στο κύτος του αεροπλάνου. Επιπλέον, τα χτυπητά στοιχεία διαπέρασαν το κύτος και τραυμάτισαν ακόμη και κάποιους επιβάτες.
Μπορούμε να περιμένουμε από τον Ραμζάν Καντίροφ και τη ρωσική ηγεσία να παραδεχτούν την ενοχή τους, να ζητήσουν συγγνώμη και να καταβάλουν αποζημίωση, όπως έκανε το επίσημο Μπακού όταν ένα ρωσικό ελικόπτερο καταρρίφθηκε στα σύνορα του Ναχτσιβάν με την Αρμενία στις 8 Νοεμβρίου 2020;»
Οι δραματικοί διάλογοι
Ο λόγος για τον οποίο το αεροσκάφος δεν παραλήφθηκε στη Μαχατσκάλα ή στο Vladikavkaz του Γκρόζνι εξηγείται από τις κακές καιρικές συνθήκες, αναφέρεται στα πρακτικά των συνομιλιών του πιλότου με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο Γκρόζνι, που δημοσιεύει το κανάλι στο Telegram «VChK-OGPU»: «Το αεροπλάνο μου χάνει τον έλεγχο», είπε ο πιλότος κατά την προσέγγιση στο Γκρόζνι. Το πλήρωμα δεν μπόρεσε να προσγειωθεί στο Γκρόζνι αρκετές φορές και στη συνέχεια το GPS σταμάτησε να λειτουργεί. Σύμφωνα με το 'Flightradar24', αυτό έγινε από παρεμβολές -GPS Jamming- προς τα drones που επιτίθενταν εκείνη την ώρα στην Τσετσενία. Οι ηλεκτρονικές παρεμβολές διέκοψαν επίσης τις συνομιλίες του πιλότου με τον αποστολέα και το αεροσκάφος στην πραγματικότητα «τυφλώθηκε».
Όταν το πλήρωμα αποφάσισε να πετάξει το αεροπλάνο προς το Μπακού, ο πιλότος ανέφερε μια ισχυρή πρόσκρουση. Στην αρχή νόμιζε ότι το αεροπλάνο είχε συγκρουστεί με σμήνος πουλιών. Στη συνέχεια, τα χειριστήρια και τα υδραυλικά του αεροπλάνου άρχισαν να παρουσιάζουν βλάβες. Όταν ο πιλότος ζήτησε να προσγειωθεί στο Μινβόντι, του είπαν ότι υπήρχε ισχυρός άνεμος και ομίχλη, και το ίδιο και στη Μαχατσκάλα. Τότε ο πιλότος αναφέρει απώλεια ελέγχου και υδραυλική βλάβη. Στις 8:24 ο πιλότος δηλώνει καταστροφή και αμέσως μετά διακόπτεται η επικοινωνία με τον αποστολέα στο Γρόζνι, ο οποίος μεταφέρει τον πιλότο σε επικοινωνία με τον αποστολέα από το Ροστόφ.
Το «VChK-OGPU» υπολόγισε το σημείο όπου χτυπήθηκε το αεροσκάφος από τον πύραυλο. Αυτό συνέβη πάνω από την περιοχή Naursky της Τσετσενίας, όπου υπάρχουν αρκετές στρατιωτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με εξοπλισμό αεράμυνας. Σύμφωνα με την απομαγνητοφώνηση των επικοινωνιών μεταξύ του αποστολέα και του πληρώματος, ο πιλότος πέρασε την ισχυρή πρόσκρουση στο αεροσκάφος για σύγκρουση με σμήνος πουλιών. Συνέβη περίπου 18 χιλιόμετρα βόρεια του αεροδρομίου του Γκρόζνι, πάνω από την περιοχή Ναούρσκι σε ύψος 2.400 μέτρων.
Αντιμετώπιση ηρώων στο πλήρωμα
Καθώς αποκαλύπτονται συγκλονιστικές λεπτομέρειες για τις τελευταίες στιγμές της πτήσης 8432 της Azerbaijan Airlines, η οποία συνετρίβη την Τετάρτη στο Ακτάου, αποκαλύπτεται και η «μάχη» που έδωσε το πλήρωμα της πτήσης που έκανε ό,τι μπορούσε για να σώσει τους επιβάτες μέχρι την τελευταία στιγμή. Ως εκ τούτου, στο Αζερμπαϊτζάν, τα μέλη του πληρώματος της μοιραίας πτήσης αντιμετωπίζονται ως ήρωες.
Η Azerbaijan Airlines δημοσίευσε τα ονόματα των πέντε μελών του πληρώματος, προσδιορίζοντας τους Igor Kshnyakin και Aleksandr Kalyaninov ως πιλότους και τους Hokuma Aliyeva, Zulfugar Asadov και Aydan Rahimli ως αεροσυνοδούς. Ο κυβερνήτης Igor Kshnyakin, ο συγκυβερνήτης Aleksandr Kalyaninov και ο ελεγκτής Hokuma Aliyeva έχασαν τη ζωή τους κατά την αναγκαστική προσγείωση, ενώ οι άλλοι δύο αεροσυνοδοί, Zulfugar Asadov και Aidan Rahimli, σύμφωνα με πληροφορίες επέζησαν και νοσηλεύονται τραυματισμένοι.
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, το αεροσκάφος Embraer 190 που συνετρίβη, μετέφερε 37 πολίτες του Αζερμπαϊτζάν, έξι από το Καζακστάν, τρεις από το Κιργιστάν και 16 Ρώσους πολίτες. Συνολικά 29 επιβάτες επέζησαν από τη συντριβή, ενώ 38 χάθηκαν καθώς οι πιλότοι προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν αναγκαστική προσγείωση κοντά στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν.
Πηγή: protothema.gr