Μια μείζων κίνηση για την αναγνώριση και σε ευρωπαϊκό επίπεδο της ελληνικής κυριαρχίας και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στον θαλάσσιο χώρο, με βάση το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, επιχειρεί η κυβέρνηση με την κατάθεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που εκκρεμούσε εδώ και χρόνια.
Η χώρα μας είχε καταδικαστεί από το Ευρωδικαστήριο με απόφαση στο τέλος Φεβρουαρίου για τη μη επαρκή κατάθεση στοιχείων το 2021, και είχε περιθώριο θεραπείας δύο μηνών. Με την κίνηση αυτή πριν το Πάσχα, είναι προφανές ότι η κυβέρνηση επιχειρεί μια πολιτική και ουσιαστική ρελάνς στο μέτωπο των εθνικών θεμάτων, στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης των ελληνικών δικαιωμάτων στον θαλάσσιο χώρο.
Είναι προφανές ότι με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση «απαντά» και σε πυρά που δέχεται, κυρίως εκ δεξιών, για υποχωρητικότητα έναντι της Τουρκίας, καθώς η αναγραφή των ελληνικών θέσεων σε επίσημο χάρτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνιστά ένα σημαντικό βήμα κατοχύρωσης. Όλες τις προηγούμενες μέρες υπήρχαν εντατικές διαβουλεύσεις εντός του κυβερνητικού επιτελείου και όπως έγραφε το πρωί το protothema.gr, τις προηγούμενες μέρες είχαν παρατηρηθεί αρκετές επισκέψεις του Γιώργου Γεραπετρίτη και του Σταύρου Παπασταύρου στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ο χάρτης περιλαμβάνει δύο βασικές ελληνικές θέσεις: την επέκταση των χωρικών υδάτων μέχρι και τα 12 ν.μ., όπου αυτό είναι εφικτό, ενώ παράλληλα για πρώτη φορά σε επίσημο κείμενο της Ε.Ε. ορίζονται τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
«Κλείνουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, υπερασπιζόμαστε τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη», λένε κυβερνητικές πηγές, προσθέτοντας παράλληλα το ότι, επειδή λύνονται εκκρεμότητες του παρελθόντος, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν επιδιώκει καλές σχέσεις με την Τουρκία. Σημειωτέον, η αντίδραση της γείτονος θα πρέπει να αναμένεται και να είναι οξεία.
Από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι για τον χάρτη εφαρμόζεται η αρχή της μέσης γραμμής για τη χάραξη υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, μέχρι να συναφθούν συμφωνίες οριοθέτησης με γειτονικά κράτη π.χ. Τουρκία, Αίγυπτος κ.ο.κ. Και βεβαίως η κατάθεση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού μπορεί να λειτουργήσει και ως οδηγός για την αξιοποίηση θαλασσίων πόρων, με την είσοδο της αμερικανικής Chevron στην εξίσωση της αξιοποίησης των ελληνικών υδρογονανθράκων να είναι πρόσφατη.
Με αυτό το δεδομένο, κυβερνητικές πηγές διαμηνύουν ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός γίνεται τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου.