Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ξεκίνησε "έρευνα αντιντάμπινγκ" για τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος και υποπροϊόντων χοιρινού κρέατος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μια κίνηση που ανοίγει το δρόμο για εμπορικούς περιορισμούς σε έναν ευαίσθητο τομέα για το μπλοκ.
Η έρευνα προκλήθηκε από καταγγελία που υποβλήθηκε από την China Animal Husbandry Group, μια κρατική εταιρεία που ασχολείται με την κτηνοτροφία.
Η ανακοίνωση της Δευτέρας θεωρείται ως προοίμιο αντιποίνων για τους επερχόμενους δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία (BEV) που κατασκευάζονται στην Κίνα, τα οποία θεωρούνται ύποπτο ότι επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό και πωλούνται σε τεχνητά χαμηλές τιμές.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα εν λόγω αγαθά στις 5 Ιουλίου, εκτός εάν το Πεκίνο προσφέρει διορθωτικά μέτρα για τη διασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού. Οι προτεινόμενοι δασμοί θα κυμαίνονται από 17,4% έως 38,1% και θα προστεθούν στους υφιστάμενους 10%.
Η προκαταρκτική απόφαση της Επιτροπής βασίστηκε σε ευρήματα που έδειξαν την έκταση της χρήσης κρατικών ενισχύσεων από το Πεκίνο για την ενίσχυση της παραγωγής του BEV. Οι επιδοτήσεις εντοπίστηκαν "σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού" και αφορούσαν όλα τα κυβερνητικά επίπεδα, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ακόμη και πριν από την ανακοίνωση των δασμών, οι Βρυξέλλες βρίσκονταν σε κατάσταση συναγερμού για πιθανά αντίποινα από την Κίνα, η οποία τείνει να επιβάλλει περιορισμούς "tit-for-tat" όταν οι δυτικοί σύμμαχοι αντιμετωπίζουν τις μακροχρόνιες αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της.
Η αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για τα BEVs, η στρατηγική σημασία τους για τη μετάβαση στο κλίμα και οι συνεχείς γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αυξήσει περαιτέρω το διακύβευμα, μετατρέποντας την έρευνα της Επιτροπής σε μία από τις πιο συνεπακόλουθες του είδους της.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας κατήγγειλε την έρευνα της ΕΕ ως "γυμνή πράξη προστατευτισμού" που "κατασκεύασε τεχνητά και υπερβάλλει τις λεγόμενες επιδοτήσεις". Υποσχέθηκε επίσης ότι "θα λάβει αποφασιστικά όλα τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών", μια γλώσσα που υπονοούσε αντίποινα που θα έρθουν σύντομα.
Η αεροπορία και η γεωργία θεωρήθηκαν οι πιθανότεροι στόχοι. Η περίοδος έρευνας της κινεζικής έρευνας για το χοιρινό κρέας της ΕΕ, από τον Ιανουάριο του 2020 έως τον Δεκέμβριο του 2023, είναι σχεδόν πανομοιότυπη με εκείνη της έρευνας της ΕΕ για τα κινεζικής κατασκευής BEV.
Η Επιτροπή "θα παρακολουθήσει πολύ στενά τη διαδικασία σε συντονισμό με τη βιομηχανία της ΕΕ και τα κράτη - μέλη μας" και "θα παρέμβει κατά περίπτωση για να διασφαλίσει ότι η έρευνα συμμορφώνεται πλήρως με όλους τους σχετικούς κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου", δήλωσε εκπρόσωπος της Επιτροπής τη Δευτέρα, αντιδρώντας στην είδηση.
Ερωτηθείς εάν το εκτελεστικό όργανο ανησυχεί ότι το ύψος των επιδοτήσεων που διοχετεύονται στον γεωργικό τομέα της ΕΕ θα ενίσχυε την κινεζική υπόθεση, ο εκπρόσωπος δήλωσε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει, διότι "δεν είναι όλες οι επιδοτήσεις ίδιες".
"Οποιεσδήποτε επιδοτήσεις λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής ή, πράγματι, οποιουδήποτε άλλου τομέα πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αυστηρά σύμφωνες με τις υποχρεώσεις μας στον ΠΟΕ", πρόσθεσε.
Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας χοιρινού κρέατος και υποπροϊόντων χοιρινού κρέατος στον κόσμο, τα περισσότερα από τα οποία προορίζονται για την Ανατολική Ασία, ιδίως για την Κίνα.
Σε ανακοίνωσή της, η ένωση κτηνοτρόφων του μπλοκ COPA-COCEGA αρνήθηκε ότι ο τομέας του χοιρινού κρέατος εμπλέκεται σε πρακτικές αντιντάμπινγκ και δήλωσε ότι η Ισπανία, η Ολλανδία, η Δανία, η Γερμανία και το Βέλγιο θα πληγούν περισσότερο από τα κινεζικά αντίποινα.
"Βρισκόμαστε για άλλη μια φορά στα διασταυρούμενα πυρά των εμπορικών διαφορών που αφορούν άλλους τομείς", δήλωσε εκπρόσωπος της COPA-COGEGA. "Αυτό είναι, φυσικά, απαράδεκτο για εμάς".