Όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Διοκλητιανός, ο μεγάλος διώκτης των Χριστιανών της ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας , αποφάσισε να παραιτηθεί και να κτίσει ένα παλάτι στη γενέτειρα του, στην πόλη Solin, δίπλα στη θάλασσα, για να ξεκουραστεί, δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί ότι 1714 χρόνια μετά οι Τσέχο-Γερμανοί θα έκαναν την μεγάλη απόβαση. Μόνο που αυτή η απόβαση είχε διαφορετικά «όπλα».
Η πόλη Solin ονομάσθηκε αργότερα από τους Ιταλούς Spalatto και τα πιο σύγχρονα χρόνια οι Κροάτες της έδωσαν στα σλαβικά το όνομα Split. Αρκετά όμως με την ιστορία. Το Split, επιλέχθηκε από την ηγεσία της για την πανευρωπαϊκή παρουσίαση του ολοκαίνουργιου hatchback οικογενειακού μοντέλου που θα επαναπροσδιορίσει την κατηγορία των μικρομεσαίων αυτοκινήτων και θα «χτυπήσει» δυνατά στην C κατηγορία.
Το όνομα του νέου αυτοκινήτου είναι Scala που προέρχεται από τη λατινική λέξη "scala". Που σημαίνει «κλίμακα». Στην πραγματικότητα δεν ξέρω το σκεπτικό τους που το ονόμασαν Scala. Γιατί αν υποθέσουμε ότι η τεχνολογία σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο ανεβαίνει σκαλί σκαλί στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό που έκανε το γκρουπ της VW ήταν να εκτοξεύσει στα ύψη το νέο μοντέλο που θα είναι πονοκέφαλος ακόμη και μέσα στο ίδιο γκρουπ της VW.
Το Skoda Scala θα κάνει ζημιά ακόμη και στις πωλήσεις του Golf ενώ θα επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις των Focus (Ford), Astra (Opel) ακόμη και των ολοκαίνουργιων Corolla (Toyota). Από τα πρώτα κιόλας δείγματα φαίνεται ότι το Scala θα ξεπεράσει σε πωλήσεις ακόμη και τις προβλέψεις των επικεφαλής της εταιρίας. Και το θέμα είναι αν το εργοστάσιο θα προλαβαίνει τις απαιτήσεις της αγοράς. Ας μην ξεχνάμε ότι το Skoda Scala βάζει άλλα όρια στην αγορά. Είναι ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο με υψηλά στάνταρ στην τεχνολογία, στην ασφάλεια και στο σχεδιασμό. Τα συστήματα ασφάλειας που έχει ακόμη και στο βασικό εξοπλισμό τα συναντούμε μόνο σε μεγαλύτερες κατηγορίες. Το αμάξωμα βασίζεται στο ολοκαίνουργιο πλαίσιο MQB-A0 του ομίλου Volkswagen. Με αυτήν την κίνηση οι Γερμανοί δείχνουν τις προτιμήσεις τους απέναντι στα άλλα αυτοκίνητα που ανήκουν στον όμιλο τους. Προσέχουν ιδιαίτερα την Skoda και είναι λογικό αφού αυτή τους φέρνει πιο εύκολα το χρήμα.
Η Skoda Scala θα παράγεται με πέντε ισχυρούς και οικονομικούς κινητήρες turbo TSI, TDI και CNG.
Οδήγησα στην Κροατία το ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο για αρκετά χιλιόμετρα στην εθνική οδό, σε επαρχιακούς δρόμους με αρκετές στροφές αλλά και στο χώμα. Αρχικά οδήγησα το αυτοκίνητο που κάτω από το καπό του είχε τον 1.0 TSI κινητήρα που αποδίδει 115 ίππους και συνεργάζεται με το χειροκίνητο 6 τάχυτο κιβώτιο. Στη συνέχεια σειρά είχε το αυτοκίνητο με τον πετρελαιοκινητήρα που έχει 7-τάχυτο DSG κιβώτιο και αποδίδει και αυτό 115 PS.
Θα τα πω όσο πιο απλά γίνεται. Ο κινητήρας (1.0 TSI) είναι αρκετά δυνατός που σε προδιαθέτει να κινηθείς γρήγορα. Η κύλιση του είναι καλή, οι αναρτήσεις υποδειγματικές και τα φρένα άριστα. Μου άρεσε που στο φρενάρισμα πανικού δεν έφυγε από το δρόμο. Πολύ σημαντικό αυτό για έναν οικογενειάρχη. Αλλά και στο απότομο παίξιμο του τιμονιού (ζικ ζακ) οι αναρτήσεις κράτησαν το αυτοκίνητο στις γραμμές του. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από γόνατα MacPherson και αντιστρεπτική ράβδο στον μπροστινό άξονα και ημιάκαμπτο άξονα με υστερούντες βραχίονες στον πίσω. Για τους πιο απαιτητικούς υπάρχει το προαιρετικό Sport Chassis Control που το γκρούπ της VW το διαθέτει για πρώτη φορά σε Skoda. Η σπορ ανάρτηση είναι χαμηλωμένη κατά 15 mm σε σχέση με τη στάνταρ, ενώ μπορεί να ρυθμιστεί σε Normal η Sport μέσω του Driving Mode Select.
Οι μηχανικοί έκαναν καλή δουλειά και στο θέμα της μόνωσης. Δύσκολα θα φθάσουν ενοχλητικοί θόρυβοι στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Και αυτό βοηθάει πάρα πολύ στο ταξίδι. Ακόμη και με πέντε επιβάτες παράπονα ο οδηγός δεν θα ακούσει. Είναι άνετο το εσωτερικό και με προσεγμένα υλικά.
Το Scala έχει μήκος 4.362 χλστ., πλάτος 1.793 χλστ. και ύψος 1.471 χλστ. Η αεροδυναμική του έχει συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) από 0,29. Σημαντικό ρόλο στην ευρυχωρία έπαιξε το μεταξόνιο των 2.649 χιλιοστών. Όσοι κάθονται στα πίσω καθίσματα έχουν ωφέλιμο χώρο για τα πόδια τους 73 χλστ. Στο εσωτερικό υπάρχουν αρκετές θέσεις για μικροαντικείμενα ενώ το πορτμπαγκάζ φιλοξενεί 467 λίτρα. Αν αναδιπλωθούν τα καθίσματα ο χώρος αυξάνεται στα 1.410 λίτρα. Για την Ελλάδα, όλα τα Scala που θα έρθουν θα έχουν κανονική ρεζέρβα.
Εσωτερικά και εξωτερικά
Στο ταμπλό χρησιμοποιούνται ακριβά υλικά μαλακής υφής. Υπάρχει οθόνη 9,2 ιντσών, που είναι τοποθετημένη ψηλά και στο κέντρο. Τα κυκλικά αναλογικά όργανα και μονόχρωμη πολύ-λειτουργική οθόνη Maxi DOT 3,5’’ αντικαταστάθηκαν με το Virtual Cockpit που προσφέρει στον οδηγό πέντε διαφορετικές ψηφιακές διατάξεις.
Στο αυτοκίνητο της δοκιμής –ήταν η πλούσια έκδοση- ο οδηγός έχει και μια άλλη οθόνη ακριβώς μπροστά του με ότι πληροφορία χρειάζεται. Ελέγχει όλες τις ενδείξεις αλλά και το navigator χωρίς να ξεκολλήσει τα μάτια του από μπροστά του ενώ οι δυνατότητες που έχει από το πολυλειτουργικό τιμόνι, ανεβάζουν το αυτοκίνητο σε επίπεδο κατηγορίας. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών (προαιρετικός εξοπλισμός) είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας και ιδιαίτερα ευανάγνωστος. Υπάρχει ακόμη προαιρετική κάμερα οπισθοπορείας που σε συνδυασμό με το Park Assist κάνουν το παρκάρισμα παιχνίδι.
Με τη λειτουργία Manoeuvre Assist αν οι αισθητήρες ανιχνεύσουν εμπόδιο μπροστά ή πίσω από το αυτοκίνητο, τότε το SCALA φρενάρει αυτόματα.
Αν δούμε εξωτερικά το Scala θα παρατηρήσουμε το σπόιλερ οροφής με τα πτερύγια, τα ειδικά σχεδιασμένα τμήματα για την καθοδήγηση του αέρα για την ψύξη του κινητήρα, οι κάθετες εισαγωγές αέρα (Air Curtains) στον προφυλακτήρα, τις ζάντες αλουμινίου (έως και 18 ιντσών), το διαφορετικό σχεδιασμό στα πίσω φώτα με τα κανάλια απομάκρυνσης του νερού στο παρμπρίζ. Το Scala θα έχει τρεις κινητήρες βενζίνης TSI με χωρητικότητα 1,0 ή 1,5 λίτρου και ένα TDI 1,6 λίτρου. Θα υπάρχει αργότερα ο κινητήρας CNG ο οποίος αναμένεται στο τέταρτο τρίμηνο του 2019. Οι κινητήρες που θα έχει το Scala ικανοποιούν τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων Euro 6d-TEMP. Τα κιβώτια θα είναι είτε με χειροκίνητα 5 ή 6 σχέσεων είτε με αυτόματο DSG με 7 σχέσεις. Όλοι οι κινητήρες βενζίνης εξοπλίζονται με φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων, όπως άλλωστε και ο 1.6 TDI.
Το Infotainment του Scala είναι ένα ακόμη βήμα μπροστά. Τα συστήματα Swing, Bolero και Amundsen είναι 3ης γενιάς. Διαθέσιμη είναι και η ασύρματη τεχνολογία SmartLink+, καθώς και Wi-Fi hotspot, θύρες USB-C και Phone Box με δυνατότητα ασύρματης φόρτισης. Το SCALA διαθέτει επίσης εξελιγμένο φωνητικό έλεγχο.
Στο δρόμο ο οδηγός αισθάνεται ιδιαίτερα ασφαλής. Το Scala διαθέτει μια σειρά συστημάτων υποβοήθησης που μέχρι τώρα βρίσκαμε σε μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών. Υπάρχει το Side Assist (Πλευρική Υποβοήθηση), το Adaptive Cruise Control (ACC, ενεργό σύστημα διατήρησης ταχύτητας) για ταχύτητες έως και 210 χλμ./ώρα και το Park Assist (αυτόματη στάθμευση) είναι προαιρετικά. Τα Lane Assist (Διατήρηση Λωρίδας) και Front Assist (Εμπρός Υποβοήθηση), που περιλαμβάνει τις λειτουργίες City Emergency Brake (Αυτόματη Πέδηση) και Pedestrian Protection (Προστασία Πεζών) είναι στάνταρ.
Είναι τόσα πολλά που μπορείς να πεις για το ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο της Skoda. Δυστυχώς ο χώρος είναι περιορισμένος.
Στην Ελλάδα αναμένεται να δούμε αυτό το μοντέλο στα μέσα Ιουνίου. Η τιμή του όπως είπε ο εμπορικός διευθυντής κ. Ανδρέας Χαλμπές θα είναι δελεαστική αλλά ΄δεν είναι ανακοινώσιμη.