Του Πέρη Χαλάτση
Όλα στη ζωή μας μπορεί να είναι σχετικά. Όμως δεν είναι τίποτα άλλο από ένα πιστεύω και μια συνήθεια. Απλά σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν εξαιρέσεις. Και για να μην μακρηγορώ ,επικεντρώνω την εξαίρεση στο συνδυασμό ηλεκτρικό αυτοκίνητο και κάτοικος στην Αθήνα.
Όταν το 90% των κατοίκων στο κέντρο της Αθήνας «βολεύουν» το αυτοκίνητό τους όπου βρουν στο δρόμο, όλοι αυτοί αποκλείεται να αποκτήσουν-ακόμη και αν έχουν γερό πορτοφόλι- ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Για να μην σας μπερδεύω. Στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν αρκετοί οικολόγοι η άλλοι άνθρωποι που ανησυχούν για το περιβάλλον. Άνθρωποι που έχουν τα σχετικά χρήματα για να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν έχουν όμως –στην πυκνοκατοικημένη Αθήνα- δικό τους παρκινγκ. Και αν έχουν βρει σε κάποιο υπαίθριο παρκινγκ να σταθμεύουν με ασφάλεια το αυτοκίνητό τους, δεν θα μπορούσαν με τίποτα να αφήσουν όλη νύκτα εκτεθειμένο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τα σχετικά σύνεργα φόρτισης της μπαταρίας.
Αν δεν έβρισκα ιδιωτικό –φυλασσόμενο γκαράζ που να είναι ταυτόχρονα στεγασμένο και με κάμερες ασφαλείας δεν θα μπορούσα να δοκίμαζα το νέο BMW i3. Για να δοκιμάσεις η για να αποκτήσεις το σύμβολο της οδηγικής απόλαυσης, θα πρέπει απαραιτήτως να έχεις φυλασσόμενο παρκινγκ. Αλλιώς μένεις με το όνειρο.
Δοκίμασα το ηλεκτρικό BMW i3 BEV με τα 94 Αh., το δημοφιλέστερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην premium compact κατηγορία. Ένα πρωτοποριακό μοντέλο που μου άρεσε ιδιαίτερα πρώτον γιατί είναι αθόρυβο, δεύτερον γιατί κινείσαι με ελάχιστα χρήματα και τρίτον γιατί είναι ένα αυτοκίνητο προσεγμένο που ειδικά το εσωτερικό του θυμίζει σαλονάκι σπιτιού.
Όλα καλά και ευχάριστα. Χαίρεσαι να «βολτάρεις» αθόρυβα. Το μόνο άγχος στο τελείωμα κάθε ημέρας είναι το υπόλοιπο ζωής της μπαταρίας σου. Είναι άλλο πράγμα να έχεις ένα ίδιο αυτοκίνητο αλλά με κινητήρα βενζίνης η πετρελαίου που μπορεί να σταματήσεις στο πρώτο βενζινάδικο και να γεμίσεις το ρεζερβουάρ σου και άλλο να παρκάρεις στο φυλασσόμενο παρκινγκ. Να βγάζεις μπαλαντέζες και το ειδικό καλώδιο φόρτισης των μπαταριών για να γεμίσεις την κινητήρια δύναμή σου.
Όποιοι έχουν αυτή τη δυνατότητα χώρου και διαθέτουν και τα αντίστοιχα χρήματα για να αποκτήσουν την BMW i3, τότε θα χαρούν να κυκλοφορούν στο δρόμο. Πάμφθηνα και ..αθόρυβα με ένα αυτοκίνητο που έχει τα πάντα από πλευράς εξοπλισμού.
Από το 2013 – τότε ξεκίνησε την εμπορική του πορεία – μέχρι σήμερα άλλαξαν πολλά πράγματα. Το βασικότερο είναι η αυτονομία του αυτοκινήτου αλλά και το ντιζάιν του.. Τότε μιλούσαμε για μπαταρίες 22 kWh που έφταναν τις 60 Ah. Σήμερα μιλάμε για χωρητικότητες 33 kWh και 94 Ah.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ακόμη και με πέντε άτομα είχε άκρως εντυπωσιακή επιτάχυνση. Φαντασθείτε ότι ακόμη και οι μοτοσικλετιστές που έβλεπαν το αυτοκίνητο να απομακρύνεται με τη φοβερή ρεπρίζ του, έμεναν έκθαμβοι.
Ο ηλεκτρικός κινητήρας αποδίδει 170 ίππους και χρειάζεται μόνο 7.3 δευτερόλεπτα για να φθάσει τα 100 χιλιόμετρα από στάση ενώ η τελική του αγγίζει τα 150 χιλιόμετρα την ώρα. Η μέγιστη ροπή των 250 Nm είναι πλήρως διαθέσιμη κατά την εκκίνηση.
Ας δούμε όμως πρακτικά την BMW i3. Γιατί εκτός του ότι είναι ένα πολύ καλό αυτοκίνητο με προδιαγραφές της επόμενης δεκαετίας δεν παύει να ξεχωρίζει και να διαφέρει από τα άλλα. Ο σχεδιασμός της i3 είναι πρωτοποριακός. Οι πίσω πόρτες ανοίγουν ανάποδα από τα άλλα αυτοκίνητα . Εκτός από τον εντυπωσιασμό υπάρχει και η πρακτικότητα. Οι πίσω επιβάτες μπαίνουν χωρίς δυσκολία και κάθονται τόσο άνετα όπως ακριβώς σε μια πολυθρόνα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι πόσα χιλιόμετρα άφοβα μπορεί να κάνει ο κάτοχός του. Εδώ ο οδηγός πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να υπολογίζει τα πάντα. Γιατί αν ξεχαστεί και μείνει από μπαταρία δεν έχει τη δυνατότητα να γυρίσει το κουμπάκι και να ξεκινήσει τον βενζινοκινητήρα. Στην BMW i3 ΒΕV υπάρχουν μόνο μπαταρίες. Οι Γερμανοί στα χαρτιά δίνουν μεγάλη αυτονομία.
Τη μια βδομάδα που είχα στη διάθεσή μου το ηλεκτρικό κουκλίστικο αυτοκίνητο της BMW το φόρτιζα καθημερινά 6 ώρες και μου έδινε αυτονομία 200 χιλιομέτρων. Φυσικά δεν ξεπέρναγα σε μετακινήσεις τα 150 χιλιόμετρα εντός του λεκανοπεδίου Αττικής. Θα πρέπει να διευκρινίσω ότι κατά τις μετακινήσεις μου είχα διαρκώς σε λειτουργία το ραδιόφωνο, φορτιστή για δύο τηλέφωνα και ανοικτό το καλοριφέρ αφού η θερμοκρασία είχε πέσει στους 14 βαθμούς. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι Γερμανοί έχουν κάνει φοβερή δουλειά . Ακόμη και τα 200 χιλιόμετρα ημερησίως είναι υπεραρκετά για ένα αυτοκίνητο πόλης. Δεν ξέρω τι θα έβλεπα στο ταμπλό αν το άφηνα να φορτίζει για 15 ώρες. Δεν αποκλείεται να έβλεπα και τον αριθμό 300 χιλιόμετρα αυτονομία. Υπάρχει και μια ακόμη έκδοση που υπόσχεται αυτονομία για περισσότερα χιλιόμετρα και είναι ένα ίδιο αυτοκίνητο αλλά με τα χαρακτηριστικά BMW i3s.
Στο δρόμο στεκόταν καλά. Είτε οδηγείς στο στεγνό είτε στο βρεγμένο οδόστρωμα έχεις τον απόλυτο έλεγχο. Εκεί όμως που μπορείς να τρομάξεις είναι βγαίνοντας με χιλιόμετρα από μια στροφή και περνώντας ένα σαμαράκι. Στο μικρό πήδημα πρέπει να είσαι σε ετοιμότητα γιατί οι αναρτήσεις μπορεί να σε προδώσουν και μπορείς να το χάσεις χωρίς να το καταλάβεις. Ενώ οι αναρτήσεις του είναι μελετημένες και σωστές όταν κινείσαι ακόμη και γρήγορα σε άσφαλτο η σε καλής ποιότητας χώμα, στα σαμαράκια η αναπήδηση σε τρομάζει.
Η τοποθέτηση της μπαταρίας ιόντων λιθίου υψηλής τάσης του BMW Group, είναι στο πάτωμα του αυτοκινήτου. Οι μπαταρίες φορτίζονται με το απλό οικιακό ρεύμα του σπιτιού μας αλλά και με το ειδικό μηχάνημα που έχει τη δυνατότητα μέσα σε 45 λεπτά να σου γεμίσει τις μπαταρίες. Σε έναν από τους χώρους του αεροδρομίου η BMW έχει ένα μηχάνημα ταχείας φόρτισης. Ίδια μηχανήματα μπορείτε να βρείτε και κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών Θεσσαλονίκης σε δύο η τρία σημεία.
Και το λέω αυτό γιατί κάποιοι λένε ότι δεν τολμούν να πάνε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι λάθος. Χρειάζεται μόνο λίγη υπομονή. Η BMW i3 για να φθάσει στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα η δύο γεμίσματα στο δρόμο. Δύο στάσεις των 45 λεπτών αρκούν για να κάνετε 500 χιλιόμετρα.
Αν θέλαμε να πάμε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και δεν είχαμε το δυσβάστακτο κόστος των διοδίων, θα φτάναμε με λιγότερο από 10 ευρώ. ( Τα διόδια δεν τα βάζουμε γιατί εκεί οι άνθρωποι δεν παίζονται. Είναι ακριβότερα από ένα αεροπορικό εισιτήριο).
Είναι κρίμα που η Ελλάδα θα χρειαστεί ακόμη πολλά χρόνια για να γίνει Γαλλία η Γερμανία. Γιατί χρειάζονται υποδομές στους δρόμους, στα σούπερ μάρκετ, στους μεγαλοχώρους για να μπορέσει ο Έλληνας αγοραστής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να αποκτήσει τη σιγουριά και την ασφάλεια που θέλει.
Η BMW έχει φροντίσει να έχει το αυτοκίνητο όλα τα υψηλού επιπέδου τεχνολογικά «καλούδια» αλλά χρειάζεται να βάλει το χεράκι του και το κράτος για να σιγουρευτεί ο Έλληνας την ηλεκτροκίνηση. Αντίθετα με την Ελλάδα η BMW i3 στη Γερμανία, κατέχει την πρώτη θέση στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων στην κατηγορία ηλεκτρικών μοντέλων από το 2014. Και αυτό γιατί εκτός των άλλων έχει όλα όσα θέλει ένας απαιτητικός οδηγός που συγχρόνως σέβεται και το περιβάλλον.
Μοντέρνα σχεδίαση με προφυλακτήρες στο χρώμα του αμαξώματος, μπροστά και πίσω, φώτα ημέρας U shape και προβολείς LED (std.)
Στο εσωτερικό υπάρχει στην έκδοση Lodge (φυσικό μαλλί και δέρμα), οθόνη πολλαπλών ενδείξεων 10,25 ιντσών (σύστημα πλοήγησης Professional) με νέο λογισμικό multimedia, αυξημένες λειτουργίες συνδεσιμότητας, νέες απεικονίσεις και live mode στο βασικό μενού.
Οι τιμές της ηλεκτροκίνητης BMWi3 είναι κάπου ανάμεσα –ανάλογα την έκδοση- από 39.000 έως 53.780 ευρώ. Το βασικό i3 με την μπαταρία 60 Ah κοστίζει 36.450 ευρώ.