Διακριτικά και αθόρυβα αναδιαμορφώνεται ριζικώς ο στόλος των Πλοίων Γενικής Υποστηρίξεως (ΠΓΥ) του Πολεμικού Ναυτικού, με νέα δωρεά τέτοιου σκάφους από τον εφοπλιστή και Υποναύαρχο επί τιμή Πάνο Λασκαρίδη, όπως έγινε γνωστό προ ημερών από το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.
Έτσι λοιπόν, μετά από το εκπαιδευτικό πλοίο «ΚΥΚΝΟΣ», που έχει αξιοποιηθεί από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων για την εκπαίδευση των Δοκίμων μας, αλλά και ως πλοίο του εκάστοτε Αρχηγού ΓΕΝ για την εκτέλεση πλόων σε κοντινά νησιά του Αργοσαρωνικού, όταν φιλοξενεί ξένο ομόλογό του, καθώς και τα ΠΓΥ «ΑΤΛΑΣ», «ΗΡΑΚΛΗΣ» και «ΑΙΑΣ», πρόκειται να δωρίσει το πέμπτου και μεγαλύτερο πλοίο προς το Π.Ν.με το όνομα «ΠΕΡΣΕΥΣ», συνολικού μήκους 105 μέτρων, που διαθέτει ενσωματωμένες πλήθος σημαντικών τεχνολογικών καινοτομιών που θα υποστηρίξουν τις επιχειρησιακές ικανότητες του Στόλου μας σε μεγάλο βαθμό.
Το σκάφος ναυπηγήθηκε ως “Factory Stern Super Τrawler” το 1993 από τα Ναυπηγεία “Naval Gijon” στη Χιχόν της Ισπανίας, με κλασική διάταξη των υπερκατασκευών στην πρώρα του, ώστε να υπάρχει χώρος εργασίας στην πρύμνη του, τριπλό Α-Frame(‘Π’), υποστηρικτικές χαλύβδινες κατασκευές και «οπίσθια ράμπα» (Stern Ramp), σε σχεδιασμός που ανήκει στο ρώσικο τύπο "Sotrudnichestvo" ή D1305 Freezer Super Τrawler.
Το 1997, ενώ βρισκόταν στην αποβάθρα του Esquimalt για συνήθεις επισκευές, εξερράγη και έπιασε φωτιά όταν ένας σπινθήρας από ένα φλόγιστρο έπεσε σε μια δεξαμενή πετρελαίου. Μετά την κατάσβεση, το πλοίο έδεσε στον προβλήτα, όπου παρέμεινε ανέγγιχτο για αρκετά χρόνια.
Το σκάφος άλλαξε σημαία/ιδιοκτήτη (Νορβηγία) και μετονομάστηκε “Sara II, Vosjon”, ξανά “Sara II”, ώσπου το 2007 υπέστη εκτενέστατο και εκ βάθρων ανακατασκευή για να μετατραπεί στο ερευνητικό “Veritas Vision” και λίγο μετά “Viking Vision”, που είναι και η σημερινή του ονομασία, πριν γίνει ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΥΣ».
Το 2007, ως προελέχθη, το πλοίο πέρασε από ριζική ανακατασκευή, καθώς είχε υποστεί σημαντικές ζημιές από φωτιά ενώ βρισκόταν για εργασίες συντηρήσεως στη δεξαμενή, κόστους 50 εκατομμύρια δολαρίων ΗΠΑ.
· Μεταξύ των νεοτερισμών που προστέθηκαν τότε στο σκάφος και το έχουν κάνει αγνώριστο σήμερα, προσδίδοντάς του νέες επιχειρησιακές δυνατότητες, είναι:
· Υβριδική προωστήρια εγκατάσταση.
· Ηλεκτροπρόωση με ελάχιστη ακουστική υπογραφή που του επιτρέπει να πλέει δίχως να γίνεται αντιληπτό.
· Υπερπλεονάζουσα ηλεκτρική ισχύ 11MW (ικανή να τροφοδοτήσει ένα μεσαίου μεγέθους νησί).
· Μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβων
· Δυνατότητα μεταφοράς και παραδόσεως εν πλω καυσίμου F-76 περίπου 3.000 κυβ. μέτρων.
· Ελικοδρόμιο στην πρώρα του, στο οποίο μπορούν να προς/απονηωθούν ΟΛΑ (επαναλαμβάνουμε: ΟΛΑ) τα ελικόπτερα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (και όχι μόνο του Π.Ν.
· Πλήρη εξοπλισμό για σεισμικές και γεωφυσικές ερευνητικές αποστολές.
Το σκάφος διαθέτει επίσης δύο πολύ μεγάλα καλυμμένα καταστρώματα και κεκλιμένη πρύμνη από την οποία μπορούν να καθαιρεθούν και να ανελκυστούν φουσκωτά ταχέα σκάφη, καθώς και τρεις πολύ ισχυρούς γερανούς ικανότητας 10 τόνων σε έκταμα 10 μέτρων.
Το σκάφος μπορεί να μεταφέρει μεγάλο αριθμό στρατιωτικού προσωπικού και βαρέoς εξοπλισμού στα προστατευμένα και καλυμμένα καταστρώματά του, ο δε εξοπλισμός μπορεί να καθαιρεθεί και να ανακτηθεί σε ελάχιστο χρόνο.
Στον καιρό της ειρήνης, το σκάφος, με τις πολύ μεγάλες ενδιαιτήσεις του, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πλοίο νοσοκομείου, πλοίο παροχής εξειδικευμένης ιατρικής φροντίδος στα νησιά μας, αλλά και για τα μεγάλα ετήσια εκπαιδευτικά ταξίδια των μαθητών της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων ή/και της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών.
Ασφαλώς, το Π.Ν., που έχει συναινέσει στην προαναφερθείσα δωρεά του ευπατρίδη εφοπλιστή – Υποναυάρχου ε.τ., θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει το σκάφος σε μια σειρά σημαντικών πολεμικών και ειρηνικών αποστολών, συμφώνως με τα επιχειρησιακά του σχέδια, όπως ασφαλώς και το ΓΕΕΘΑ.
Επισημαίνεται ότι το ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΥΣ» θα έχει ικανότητα εκτελέσεως αποστολών υποστηρίξεως, όπως ανεφοδιασμού και μεταφοράς ύδατος, ερεύνης – διασώσεως, κατασβέσεως πυρκαγιάς, ρυμουλκήσεως, ειδικών επιχειρήσεων, ναρκοθηρίας-ναρκοθετήσεως, ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί επίσης ως υδρογραφικό ή εκπαιδευτικό.
Αυτή τη στιγμή το ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΥΣ» βρίσκεται στην Νορβηγία και θα καταπλεύσει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνος για να τεθεί άμεσα σε διαδικασία παράδοσης στο Π.Ν και επισήμου εντάξεώς του στον Ελληνικό Στόλο.
Πως «μεταφράζονται» όλα τα ανωτέρω σε καθαρώς επιχειρησιακό επίπεδο σε ΓΕΝ και ΓΕΕΘΑ;
Πρώτο, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους 2023, το Π.Ν. θα έχει εντάξει στη δύναμή του, εντός χρονικού διαστήματος μόλις 3 ετών, τέσσερα πολιτικού τύπου ΠΓΥ συνολικού μεγίστου εκτοπίσματος 30.000 τόνων, μέσω δωρεών του Ιδρύματος Αικατερίδης Λασκαρίδη.
Δεύτερο, η ένταξη όλων των προαναφερθέντων σκαφών στη δύναμη του Στόλου, δεν αναιρεί την ανάγκη παρουσίας για ένα ΠΓΥ, όπως το «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» (Α-374), που σημειωτέον έχει ναυπηγηθεί στην Ελλάδα, στα Ναυπηγεία Ελευσίνος, και αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη μονάδα του Στόλου μας, και το ΠΓΥ «ΑΛΙΑΚΜΩΝ» (Α-470), ωστόσο όμως θα μπορούν να αποδεσμευτούν από τις περισσότερες αποστολές Γενικής Υποστηρίξεως (Γ.Υ.) του Στόλου.
Τρίτο, το πιο σημαντικό ίσως είναι ότι τα τέσσερα ΠΓΥ – δωρεές του Π.Λασκαρίδη, θα μπορούν να εκτελέσουν ορισμένες άλλες σημαντικότατες βοηθητικές αποστολές υποστηρίξεως, οι οποίες ως τώρα είτε εκτελούνταν ανεπαρκώς από παλαιά πλοία, είτε προορίζονταν να εκτελεστούν σε περίοδο συρράξεως από επίτακτα πλοία του Εμπορικού Ναυτικού, είτε δεν εκτελούνταν καθόλου, (ειδικά σε ανοικτή θάλασσα).
Τέτοιες αποστολές ήταν/είναι:
--- Κατάσβεση πυρκαγιάς πλοίου, μετά από ατύχημα ή προσβολή.
--- Έρευνα και διάσωση πληρωμάτων υποβρυχίων και πλοίων. Να σημειωθεί ότι σε ολόκληρη τη Μεσόγειο τέτοια πλοία διαθέτει το ιταλικό Ναυτικό, με το οποίο συνεργάζεται το Π.Ν., και το, σωστά μαντέψατε, Τουρκικό Ναυτικό!
--- Αποστολή ενισχύσεων και αποθεμάτων υπέρ Στρατού Ξηράς και Πολεμικής Αεροπορίας.
--- Ρυμούλκηση πλοίου με βλάβη ή μετά από προσβολή, από το αρχικό σημείο μέχρι κάποια προκεχωρημένη βάση για περαιτέρω επισκευές.
--- Δράση ως «μητρικό πλοίο» (“Mother Ship”) για αποστολές Ειδικών Επιχειρήσεων, με τους κομάντος της Διοικήσεως Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ.
--- Υλοποίηση αποστολών ναρκοθηρίας και ναρκοθετήσεω, όπου λόγω μεγάλου χώρου, μπορούν να μεταφέρουν πολύ μεγάλο αριθμό ναρκών.
--- Αποστολές επιτηρήσεως και παρακολουθήσεως εχθρικής δραστηριότητος, είτε με τους δικούς του αισθητήρες, είτε με ταχύπλοα σκάφη (ΜΕΑ/ΜΕΣ).
--- Διεθνή εκπροσώπηση και παρουσία της χώρας και των Ενόπλων Δυνάμεων αυτής σε ασκήσεις
--- Σημαντική συμβολή σε φυσικές καταστροφές.
--- Αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας.
Συμπερασματικά, τα σκάφη αυτά κατ’ ουδένα τρόπο δεν αντικαθιστούν την ανάγκη για νέο ΠΓΥ, ναρκοθηρευτικά, περιπολικά ή δεξαμενόπλοια, παρέχουν ωστόσο στο ΠΝ με ελάχιστο – συγκριτικώς – κόστος τη δυνατότητα να πλεύσει μακριά από τη βάση του σε περισσότερες περιοχές ενδιαφέροντος, με πλήρεις δυνατότητες υποστηρίξεως και, αν αυτό απαιτηθεί για επιχειρησιακούς λόγους, με εναλλαξιμότητα.
Με την ευκαιρία και κάτι σχετικό – άσχετο.
Προ μερικών ημερών, στις 27 Μαΐου 2023, κατέπλευσε για τελευταία φορά στο μεγάλο ναύσταθμο της Τουλών, στη νότια Γαλλία, το ΠΓΥ “MARNE” (A-630), το οποίο σύντομα θα αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία. Το προαναφερθέν σκάφος έχει ηλικία 30 ετών, αλλά σε σχέση με το ΠΓΥ «ΑΛΙΑΚΜΩΝ» για παράδειγμα, που εξακολουθεί να προσφέρει τις πολύτιμες υπηρεσίες του στο Στόλο και είναι ηλικίας …57 ετών, τότε είναι «νεότατο»!
Εμείς δεν λέμε κάτι περισσότερο, ούτε και θα μπορούσαμε άλλωστε ως μη ειδικοί. Σίγουρα όμως το Π.Ν., που ξέρει καλύτερα, μπορεί να έλθει σε επαφή με τους Γάλλους, με τους οποίους άριστες σχέσεις και να μάθει περισσότερες «λεπτομέρειες» ή κάποιοι άνθρωποί του να το επισκεφθούν και να το επιθεωρήσουν, ώστε – αν απαιτηθεί – να εκδηλωθεί σχετικό ελληνικό ενδιαφέρον!