Η άρνηση του Βερολίνου να εγκρίνει την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoοn στην Τουρκία προκαλεί τριγμούς στις σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών.
Από τη μια η πρόθεση της Άγκυρας να βελτιωθούν περαιτέρω οι σχέσεις με την Ελλάδα, από την άλλη ο εκνευρισμός της απέναντι στη Γερμανία. Κάπως έτσι μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς τη συνέντευξη του Τούρκου υπουργού Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ στο τουρκικό κανάλι NTB λίγα 24ωρα μετά την επίσκεψή της τουρκικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα.
Και ενώ τα ελληνοτουρκικά θέματα φαίνεται ότι οδεύουν σε μια διαδικασία οικοδόμησης εμπιστοσύνης, οι σχέσεις με τη Γερμανία σκαλώνουν στην άρνηση του Βερολίνου να εγκρίνει την πώληση 40 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoοn στην Τουρκία. Πρόκειται για αεροσκάφη, τα οποία κατασκευάζονται ως κοινοπραξία μεταξύ Γερμανίας, Ισπανία, Ιταλίας και Ηνωμένο Βασιλείου. Στη συνέντευξη στο ΝΤ, ο υπουργός Άμυνας, προβάλλοντας την ιδιότητα της Τουρκίας ως νατοϊκό σύμμαχο δήλωσε ότι δεν μπορεί να εξηγηθεί το γιατί ένα συμμαχικό κράτος αρνείται την πώληση των αεροσκαφών αυτών, όταν τα υπόλοιπα μέλη της κοινοπραξίας το εγκρίνουν. Παρόλα αυτά, ο Γκιουλέρ εξέφρασε τη γνώμη ότι τελικά τα άλλα μέλη της κοινοπραξίας του Eurofighter θα μπορούσαν να πείσουν τη Γερμανία να υποχωρήσει.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καρδιά του προβλήματος βρίσκεται στις ΗΠΑ. Η καθυστέρηση του Αμερικανικού Κογκρέσου να εγκρίνει την πώληση των μαχητικών F16 στην Τουρκία έχει περιπλακεί ακόμα περισσότερο, καθώς η Τουρκία συνδέει ευθέως πλέον τα F16 με την έγκριση της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ από την Τουρκική Εθνοσυνέλευση. Αυτό συζήτησε πριν από 3 ημέρες ο Τούρκος υπ. Εξωτερικών Χακάν Φιντάν με τον ομόλογο του Τονι Μπλίνκεν στην Ουάσιγκτον. Και εφόσον το παζάρι του Φιντάν δεν έχει ακόμα φέρει αποτέλεσμα, το ευρωπαϊκό Eurofighter είναι η μόνη εναλλακτική λύση για το κενό στην αεροπορική άμυνα της Τουρκίας.
Επενδύσεις στην τουρκική πολεμική βιομηχανία
Στην ίδια συνέντευξη ο Τούρκος υπ. Άμυνας ρωτήθηκε και για το άλλο επίμαχο θέμα, του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400 και το γεγονός ότι το σύστημα αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι στιγμής από την Τουρκία. Ο Γιασάρ Γκιουλέρ απάντησε ότι το σύστημα είναι ένα αμυντικό όπλο και ότι «αν κάποιος σκεφτεί να μας επιτεθεί, θα δει πολύ καλά τι μπορούν να κάνουν οι S-400 ή άλλα αμυντικά συστήματα».
Όμως, πέρα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τουρκία στην αναβάθμιση του πολεμικού της οπλοστασίου, επενδύει πολλά στην εγχώρια πολεμική της βιομηχανία. Άλλωστε το στρατηγικό δόγμα του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στοχεύει στην δημιουργία μιας ανεξάρτητης αμυντικά Τουρκίας. που δεν θα χρειάζεται να καλύπτει τις ανάγκες της μέσω τρίτων.
Στο πνεύμα αυτό, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, στην ίδια συνέντευξη NTV, αναφέρθηκε στο εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς Kaan, που αποτελεί το πιο εξελιγμένο μαχητικό τουρκικής παραγωγής. Το TAI KAAN, το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος είναι τύπου stealth, διπλού κινητήρα, παντός καιρού και κατασκευάστηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI) και την BAE Systems. Το Κaan όπως είναι ευρέως γνωστό προορίζεται να αντικαταστήσει τα αεροσκάφη F-16 Fighting Falcon της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας. Μάλιστα, ο Γιασάρ Γκιουλέρ, επίσης πρώην Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων από το 2018 ως το 2023, κατά τη συνέντευξή του στο NTV αποκάλυψε και την ημερομηνία της παρθενικής πτήσης του Κaan, που έχει οριστεί στις 27 Δεκεμβρίου.
Πηγή: Deutsche Welle