Είναι γνωστό ότι οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αυξήσει τον τζίρο τους.
Η αύξηση αυτή είναι καθαρά πληθωριστική καθώς ο όγκος των πωλήσεων παραμένει σταθερός ή είναι μειωμένος σε κάποιες περιπτώσεις. Ωστόσο η εικόνα αυτή δεν είναι ίδια για όλους. Κάποια σούπερ μάρκετ, λόγω υψηλού ανταγωνισμού και πολλών προσφορών αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Μάλιστα σφίγγει ακόμη περισσότερο ο κλοιός με εντατικοποίηση των ελέγχων από το κράτος και μείωση των τιμών τουλάχιστον 5% σε βασικά είδη διατροφής στα ράφια, για τουλάχιστον έξι μήνες.
Σε συζητήσεις με Αμερικανούς επενδυτές βρίσκεται εδώ και καιρό μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς. Η πτώση τζίρου της εταιρείας το 2021, η απώλεια μεριδίου της στην αγορά και αρρυθμίες στο μοντέλο λειτουργίας της, είναι οι κύριοι λόγοι που εξετάζεται το ενδεχόμενο πώλησης της εταιρείας. Σύμφωνα μάλιστα με αποκλειστικές πληροφορίες του thepressroom.gr η εικόνα αυτή παρέμεινε καθ' όλη τη διάρκεια του 2022 αλλά συνεχίζεται και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Η συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ να σημειωθεί ότι έχει συμπεριλάβει περισσότερους κωδικούς προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού, συγκριτικά με την πλειοψηφία των εταιρειών του κλάδου. Μολαταύτα υπάρχουν αλυσίδες οι οποίες προσφέρουν χαμηλότερες τιμές και έχουν αυξήσει το μερίδιο αγοράς τους.
Μία από τις βασικές στρατηγικές που υιοθετεί για να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις είναι η επέκταση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Αυτή η κίνηση θεωρείται ως μια προσπάθεια εξυπηρέτησης μιας ευρύτερης καταναλωτικής βάσης και διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προϊόντων της, σε μια περίοδο μάλιστα που είναι γνωστό ότι οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Επιπλέον, η εταιρεία αποφάσισε να μετατρέψει σε franchise εταιρικά καταστήματα της στην Αττική (ένα στο κέντρο και ένα στα νότια προάστια), καθώς η ζήτηση ήταν μικρότερη από την αναμενόμενη. Αυτή η στρατηγική απόφαση στοχεύει στον μετριασμό των πιθανών απωλειών σε αυτές τις τοποθεσίες και επιτρέπει την ευελιξία σε περίπτωση δυσμενών αποτελεσμάτων.
Ταυτόχρονα, το σούπερ μάρκετ διεξάγει αυτό το διάστημα ανοιχτές συζητήσεις με τους εργαζομένους του σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της εταιρικής του κουλτούρας. Υπό το πρίσμα αυτών των πολύπλευρων προκλήσεων, είναι προφανές ότι απαιτείται μια ισχυρή αναμόρφωση του επιχειρηματικού της μοντέλου για να διασφαλίσει την αναβίωση της στην αγορά. Ας εξετάσουμε μερικές στρατηγικές οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν στον κλάδο:
Αντιστροφή Πολιτικής: Η μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise μπορεί να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας, από την άλλη πλευράόμως η επαναφορά ενός franchise σε εταιρικό κατάστημα μπορεί να είναι καταλληλότερη σε περιπτώσεις όπου η εταιρεία θέλει να ανακτήσει τονέλεγχο ή όταν πιστεύει ότι το κατάστημα μπορεί να ξαναβρεί την ανταγωνιστικότητά του με τη σωστή διαχείριση.
Βελτιστοποίηση Διαχείρισης Παραγγελιών: Η εφαρμογή οικονομικών λύσεων, όπως η βελτιστοποίηση των τοποθεσιών αποθήκης και ο εξορθολογισμός της μεταφοράς, μπορεί να μειώσει σημαντικά τα λειτουργικά έξοδα. Στο εν λόγω παράδειγμά μας είναιχαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι παραγγελίες της Ανατολικής Αττικής εξυπηρετούνται από την αποθήκη της εταιρείας στα Νότια Προάστια, ωστόσο τα Νότια Προάστια δεν εξυπηρετούνται από την ίδια αποθήκη αλλά από αποθήκη άλλων προαστίων.
Εταιρική Ταυτότητα: Δεν χρειάζεται να είσαι ο Greenberg για να αντιληφθείς ότι μια εταιρεία για να βελτιώσει την εικόνα της, πρέπει να επαναπροσδιορίσει την εταιρική της ταυτότητα, να προβάλει ότι διαθέτει και εκείνη ανταγωνιστικές τιμές, για να ανακτήσει την θέση της στην αγορά. Στον ανταγωνιστικό κόσμο της επιχειρηματικότητας, η εταιρική ταυτότητα αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα που καθορίζει την επιτυχία μιας επιχείρησης.
*Η Δάφνη Γρηγοριάδη είναι Οικονομική Αναλύτρια