«Βόμβα» στα θεμέλια της κυβέρνησης και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων έσκασε την Παρασκευή, αποδεικνύοντας στην πράξη πως η κάθοδος Σαββίδη στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καλύπτεται από πέπλο μυστηρίου.
Όπως έγινε γνωστό, η ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, εκδότης της εγγυητικής επιστολής, τέθηκε την Παρασκευή σε καθεστώς προσωρινής διαχείρισης αναγκάζοντας το ΤΑΙΠΕΔ να αναβάλει την υπογραφή της μεταβίβασης για τις 21 Δεκεμβρίου 2017. Αν και εφόσον πάντα βρεθεί λύση.
Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, αναβολή για τις 21 Δεκεμβρίου έλαβε η υπογραφή της μεταβίβασης του 67% των μετοχών του ΟΛΘ προς την κοινοπραξία DieP – CMA – Belterra, καθώς ο εκδότης της εγγυητικής επιστολής της συναλλαγής (τράπεζα Promsvyazbank) με απόφαση της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας τέθηκε σήμερα (Παρασκευή) υπό καθεστώς προσωρινής διαχείρισης. Κατόπιν τούτου, όπως ανακοίνωσε το , η υπογραφή της μεταβίβασης αναβλήθηκε για τις 21 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 18:00.
Η κοινοπραξία Deutsche Investment (Diep) 50%, η Γαλλική Cma (35%) και η Beklterra (15%) του ομογενή κ. Ιβάν Σαββίδη προσέφερε 231 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 67% των μετοχών. Προ ημερών, επίσης, ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ είχε αφήσει αιχμές για την προέλευση των χρημάτων ενός από τους μετόχους της κοινοπραξίας.
Όπως είχε γράψει τότε η «Α», ο Αμερικανός παράγοντας είχε επισημάνει ότι υπάρχουν περιπτώσεις επενδύσεων στην Ελλάδα που προβληματίζουν, όπως είναι η ιδιωτικοποίηση του λιμένος Θεσσαλονίκης, που είναι ακόμη ασαφές ποιοι είναι οι επενδυτές, όπως είπε.
Χρήζει πλέον ιδιαίτερης αναφοράς το γεγονός ότι σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της στις 27 Οκτωβρίου η εφημερίδα «Axia News» τόνιζε: «Το βέτο των ΗΠΑ τινάζει στον αέρα την σχέση Σαββίδη – Μαξίμου», με αποτέλεσμα ο Ιβάν Σαββίδης να κινδυνεύει με έξωση από το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Δεν είχαν πάρει... μυρωδιά στο Μαξίμου
Πάντως ο και πριν από λίγες ημέρες αναφέρθηκε σε αυτή την αποκρατικοποίηση. Ερωτώμενος σχετικά σημείωσε πως «το λιμάνι της Θεσσαλονίκης –βεβαίως και με τον τρόπο με τον οποίο προχωρήσαμε σε μία σύμβαση παραχώρησης, η οποία αναμένεται να υπογραφεί τις επόμενες ημέρες– αποκτά μία εξαιρετικά σημαντική αναπτυξιακή δυναμική για όλη την Βόρεια Ελλάδα. Αναμένονται επενδύσεις μέχρι το 2021 ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ.
Είναι η σιδηροδρομική Εγνατία, η συμφωνία την οποία υπέγραψα στην Καβάλα με τον Βούλγαρο ομόλογό μου, που είναι ένα έργο πνοής, συνολικά για την Μακεδονία, την Θράκη και την Βόρεια Ελλάδα, όπου αναβαθμίζει τα τρία μεγάλα λιμάνια, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη και με την σιδηροδρομική διασύνδεση, τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής και την επέκταση από Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρουσέ (η πόλη η βουλγαρική στις όχθες του Δούναβη) αλλά και προς το Βουκουρέστι, πλέον συνδέουμε το Αιγαίο με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη, με τον Δούναβη και με ολόκληρη την Βαλκανική και με την Μαύρη Θάλασσα».
Γίνεται έτσι εύκολα αντιληπτό πως και ο πρωθυπουργός δεν είχε την παραμικρή ιδέα για τα όσα θα ακολουθούσαν.
Θα εθνικοποιηθεί και θα λαμβάνει στήριξη ρευστότητας
Η κεντρική τράπεζα της Ρωσίας δήλωσε την Παρασκευή ότι θα εθνικοποιήσει την Promsvyazbank, τον ένατο μεγαλύτερο δανειστή της χώρας, για να σώσει την τράπεζα από την κατάρρευση. Πρόκειται για την τράπεζα που είχε εκδώσει την εγγυητική επιστολή για την εξαγορά του ΟΛΘ από κοινοπραξία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη.
Σύμφωνα με τους «Financial Times», πρόκειται για την τρίτη αντίστοιχη κατάρρευση τραπεζικού ιδρύματος σε λιγότερο από τέσσερις μήνες. Η τράπεζα θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά και θα λαμβάνει επιπλέον στήριξη ρευστότητας.
Η Promsvyazbank, η οποία ανήκει στους αδελφούς Dmitry και Alexei Ananiev, έχει χαρακτηριστεί από την κεντρική τράπεζα της Ρωσίας ως «too big to fail», καθώς θεωρείται συστημική τράπεζα για την ρωσική οικονομία.
Πηγή