«Μικτή εικόνα εμφάνισε η ευρύτερη αγορά των τεχνολογικών αγαθών, το 2015, καθώς το πρώτο εξάμηνο η ζήτηση για τις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων τονώθηκε.
Ωστόσο, η επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών το δεύτερο εξάμηνο, είχε αρνητική επίδραση στην ψυχολογία των καταναλωτών, με συνέπεια να επιβραδυνθούν οι ρυθμοί ανόδου στο σύνολο του έτους». Αυτό δήλωσε ο Αλέξης Νικολαΐδης, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, με αφορμή τη μελέτη της Infobank Hellastat ΑΕ, στην οποία εξετάζεται ο εγχώριος κλάδος του λιανικού εμπορίου οικιακών συσκευών.
Αναλυτικότερα, οι μεγάλες οικιακές συσκευές κατέγραψαν άνοδο 8,7%, στο ύψος των 423 εκατ. ευρώ, τάση η οποία προέκυψε από το τελευταίο, κυρίως, τρίμηνο. Η ενίσχυση της αγοράς προήλθε από τις λευκές συσκευές, και ιδίως τα ψυγεία μεγάλων διαστάσεων και χωρητικοτήτων. Θετικό πρόσημο εμφάνισαν και οι μικρές συσκευές, με αύξηση 3,7%, στα 149 εκατ. ευρώ.
Αντιθέτως, όπως προκύπτει από τα ευρήματα της μελέτης, τα ηλεκτρονικά προϊόντα υπέστησαν υποχώρηση 9,9%, στα 333 εκατ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται, κυρίως, στη μείωση της ζήτησης για τηλεοράσεις. Σύμφωνα με την GfK, «δυσμενή παράμετρο για την αγορά, αποτέλεσε η αλλαγή του αναλογικού σήματος στην επαρχία, η οποία ολοκληρώθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2014. Εξάλλου, η διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου είχε οδηγήσει τις πωλήσεις του προηγούμενου έτους σε αρκετά υψηλά επίπεδα».
Αναφορικά με το πρώτο εξάμηνο του 2016, τα έσοδα στις μεγάλες οικιακές συσκευές εξακολούθησαν να αυξάνονται με 6,4%, κυρίως, λόγω των προϊόντων ψύξης. Οι μικροσυσκευές εμφάνισαν τάσεις σταθεροποίησης, με τον κύκλο εργασιών να παραμένει στα 69 εκατ. ευρώ. Οι ηλεκτρονικές συσκευές υπέστησαν νέα μείωση 5,2% στα 149 εκατ. ευρώ. Πάντως, οι τηλεοράσεις, το δεύτερο τρίμηνο, ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 8,4%, λόγω του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου.
Σύμφωνα με τον Πέτρο Μπουρούτη, Marketing & Business Affairs Manager της Infobank Hellastat, «τα τελευταία χρόνια, εκδηλώνεται στροφή των καταναλωτικών προτιμήσεων σε προϊόντα ανώτερων τεχνολογικών χαρακτηριστικών και λιγότερης κατανάλωσης ενέργειας και τάση αντικατάστασης των παλαιότερων συσκευών, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία».
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 76 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν, συνοψίζονται στα εξής: