Οι Ηνωμένες Πολιτείες έκαναν πέρυσι σχεδόν 2,2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε εμπορικές συναλλαγές αγαθών -εξαγωγές συν εισαγωγές- με τις χώρες στις οποίες βάζει δασμούς ο Ντόναλντ Τραμπ : 840 δισεκατομμύρια δολάρια με το Μεξικό, 762 δισεκατομμύρια δολάρια με τον Καναδά και 582 δισεκατομμύρια δολάρια με την Κίνα.
Ο Τραμπ κήρυξε οικονομική κατάσταση έκτακτης ανάγκης προκειμένου να δικαιολογήσει τους δασμούς, σηματοδοτώντας την πιο επιθετική χρήση δασμών από τις Ηνωμένες Πολιτείες από τη δεκαετία του 1930. Ισχυρίζεται ότι οι κυρώσεις αποσκοπούν στη μείωση της ροής παράτυπων μεταναστών και παράνομων ναρκωτικών μέσω των αμερικανικών συνόρων.
Ακολουθούν μερικά μόνο από τα εισαγόμενα αγαθά των οποίων οι τιμές ενδέχεται να πληγούν πρώτα:
Σοκ στην παραγωγή αυτοκινήτων
Για δεκαετίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει αλυσίδες εφοδιασμού που διασχίζουν τα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών, του Μεξικού και του Καναδά. Περισσότερα από ένα στα πέντε αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες κατασκευάστηκαν στον Καναδά ή το Μεξικό, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Πέρυσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά αξίας 79 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Μεξικό -πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα- και 31 δισεκατομμύρια δολάρια από τον Καναδά. Άλλα 81 δισεκατομμύρια δολάρια σε ανταλλακτικά αυτοκινήτων προήλθαν από το Μεξικό και 19 δισεκατομμύρια δολάρια από τον Καναδά. Οι κινητήρες στα φορτηγά της σειράς F της Ford και το εμβληματικό σπορ κουπέ Mustang, για παράδειγμα, προέρχονται από τον Καναδά.
«Υπάρχουν κινητήρες και καθίσματα αυτοκινήτων και άλλα πράγματα που περνούν τα σύνορα πολλές φορές πριν μπουν σε ένα τελικό όχημα», δήλωσε ο Scott Lincicome, αναλυτής εμπορικών συναλλαγών στο Ινστιτούτο Cato. «Υπάρχουν αμερικανικά εξαρτήματα που πηγαίνουν στο Μεξικό για να τοποθετηθούν σε οχήματα που στη συνέχεια αποστέλλονται πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες. «Σε όλα αυτά ρίχνεις δασμούς 25% και είναι απλά μια χειροβομβίδα».
Η Κίνα είναι επίσης σημαντικός προμηθευτής εξαρτημάτων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ – αξίας 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι.
Η S&P Global Mobility εκτιμά ότι «οι εισαγωγείς είναι πιθανό να μετακυλήσουν το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, αυτής της αύξησης (του κόστους) στους καταναλωτές». Η TD Economics σημειώνει ότι οι μέσες τιμές των αμερικανικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά περίπου 3.000 δολάρια – αυτό σε μια εποχή που το μέσο νέο αυτοκίνητο κοστίζει ήδη σχεδόν 49.000 δολάρια και το μέσο μεταχειρισμένο 25.000 δολάρια, σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία αξιολόγησης οχημάτων και έρευνας αυτοκινήτων, Kelley Blue Book.

Υψηλότερες τιμές στην αντλία
Ο Καναδάς είναι μακράν ο μεγαλύτερος ξένος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Αμερικής. Το 2024, ο Καναδάς έστειλε στις ΗΠΑ αργό πετρέλαιο αξίας 98 δισεκατομμυρίων δολαρίων – πολύ μπροστά από το No. 2 Μεξικό με 12 δισεκατομμύρια δολάρια.
Για πολλά αμερικανικά διυλιστήρια, δεν υπάρχουν πολλές επιλογές. Ο Καναδάς παράγει το «είδος του αργού πετρελαίου που τα αμερικανικά διυλιστήρια είναι προσανατολισμένα να επεξεργάζονται», δήλωσε ο Lincicome. «Είναι ένα βαρύτερο αργό πετρέλαιο. Όλο το fracking και όλο το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που παράγουμε εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες – ή το μεγαλύτερο μέρος του – είναι ένα ελαφρύτερο αργό πετρέλαιο που πολλά αμερικανικά διυλιστήρια δεν επεξεργάζονται, ιδίως στα μεσοδυτικά».
Σχετικά με τους δασμούς στις εισαγωγές καναδικού πετρελαίου, ο Lincicome δήλωσε: «Πώς στο καλό θα εξελιχθεί αυτό; Η γνώμη μου είναι ότι θα γίνει μόνο μέσω της αύξησης των τιμών της βενζίνης, ιδίως στις μεσοδυτικές πολιτείες».
Υπολογιστές, ρούχα και παιχνίδια
Οι δασμοί στην Κίνα θα μπορούσαν να επηρεάσουν μια μεγάλη ποικιλία καταναλωτικών αγαθών από τα οποία εξαρτώνται οι Αμερικανοί. Τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές ήταν μεταξύ των κορυφαίων εισαγωγών από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν επίσης περισσότερα από 32 δισεκατομμύρια δολάρια σε «παιχνίδια και αθλητικά είδη» από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Και οι Αμερικανοί εισάγουν δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε είδη ένδυσης από την Κίνα. Αυτό περιλαμβάνει περισσότερα από 7,9 δισεκατομμύρια δολάρια σε υποδήματα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου.
Τι θα γίνει με τις τιμές σε τεκίλα και ουίσκι
Οι δασμοί θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές σε τεκίλα και ουίσκι από τον Καναδά. Το 2023, οι ΗΠΑ εισήγαγαν τεκίλα αξίας 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και μεσκάλ αξίας 108 εκατομμυρίων δολαρίων από το Μεξικό, σύμφωνα με το Συμβούλιο Αποσταγμένων Αλκοολούχων Ποτών των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι ΗΠΑ εισήγαγαν αλκοολούχα ποτά αξίας 537 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Καναδά, εκ των οποίων ουίσκι αξίας 202,5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Καναδάς και το Μεξικό ήταν επίσης ο δεύτερος και ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αντίστοιχα αμερικανικών αλκοολούχων ποτών το 2023, πίσω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, δήλωσε το Συμβούλιο.
Το Συμβούλιο δήλωσε ότι οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν ήδη έναν δυνητικά καταστροφικό δασμό 50% στο αμερικανικό ουίσκι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος πρόκειται να αρχίσει τον Μάρτιο. Η επιβολή δασμών στο Μεξικό και τον Καναδά θα μπορούσε να συσσωρεύσει ακόμη περισσότερα αντίποινα στη βιομηχανία.
Ο Chris Swonger, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Συμβουλίου, δήλωσε ότι εκτιμά τον στόχο της προστασίας των αμερικανικών θέσεων εργασίας. Όμως η τεκίλα και το καναδέζικο ουίσκι -όπως το μπέρμπον του Κεντάκι- έχουν χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα προϊόντα που μπορούν να παρασκευάζονται μόνο στη χώρα προέλευσής τους.
«Στο τέλος της ημέρας, οι δασμοί στα προϊόντα οινοπνευματωδών ποτών από τους βόρειους και νότιους γείτονές μας θα πλήξουν τους Αμερικανούς καταναλωτές και θα οδηγήσουν σε απώλειες θέσεων εργασίας σε ολόκληρη τη βιομηχανία φιλοξενίας των ΗΠΑ, καθώς οι επιχειρήσεις αυτές συνεχίζουν τη μακρά ανάκαμψή τους από την πανδημία», δήλωσε ο Swonger.
Οι δασμοί θα πλήξουν τα μεξικανικά αβοκάντο
Για τους Αμερικανούς καταναλωτές που εξακολουθούν να είναι εξοργισμένοι από τις υψηλές τιμές των τροφίμων, ένας εμπορικός πόλεμος με τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα θα μπορούσε να είναι οδυνηρός. Το 2024, οι ΗΠΑ αγόρασαν περισσότερα από 49 δισεκατομμύρια δολάρια σε γεωργικά προϊόντα από το Μεξικό – συμπεριλαμβανομένου του 47% των εισαγόμενων λαχανικών και του 40% των φρούτων. Οι εισαγωγές γεωργικών προϊόντων από τον Καναδά ανήλθαν σε 41 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένας δασμός 25% θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω.
«Τα παντοπωλεία λειτουργούν με πολύ μικρά περιθώρια κέρδους», δήλωσε ο Lincicome. «Δεν μπορούν να φάνε τους δασμούς … ειδικά όταν μιλάμε για πράγματα όπως τα αβοκάντο που ουσιαστικά όλα – το 90% – προέρχονται από το Μεξικό. Μιλάμε για δασμούς στο γουακαμόλε».
Οι Αμερικανοί αγρότες είναι νευρικοί, επίσης, ότι ο Καναδάς και το Μεξικό θα προβούν σε αντίποινα χτυπώντας δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα όπως η σόγια και το καλαμπόκι. Αυτό συνέβη στην πρώτη κυβέρνηση Τραμπ. Η Κίνα και άλλοι στόχοι των δασμών του Τραμπ αντεπιτέθηκαν στοχοποιώντας τους υποστηρικτές του προέδρου στην αγροτική Αμερική. Οι εξαγωγές σόγιας και άλλων αγροτικών προϊόντων μειώθηκαν, οπότε ο Τραμπ ξόδεψε δισεκατομμύρια των Αμερικανών φορολογουμένων για να αποζημιώσει τους αγρότες για τις χαμένες πωλήσεις.
«Ο πρόεδρος Τραμπ κράτησε το λόγο του», δήλωσε ο Mark McHargue, αγρότης από τη Νεμπράσκα, ο οποίος καλλιεργεί καλαμπόκι, σόγια, ποπ κορν και εκτρέφει γουρούνια. Αλλά θα προτιμούσε να δει την κυβέρνηση να πιέζει για να ανοίξουν οι ξένες αγορές στις αμερικανικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων. «Θα προτιμούσαμε να παίρνουμε τα χρήματά μας από την αγορά», δήλωσε ακόμα και πρόσθεσε δεν είναι ωραία αίσθηση να παίρνεις μια κυβερνητική επιταγή.
Πηγή: Associated Press