Άμεση ήταν η τηλεφωνική επικοινωνία για τα συγχαρητήρια του Αρχηγού ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη με τον Επισμηναγό (Ι) Αναστάσιο – Σωτήριο Παλαμίδα, για τη σημαντικότατη διάκρισή του που έλαβε στις ΗΠΑ, όπου υπηρετεί ως εκπαιδευτής πτήσεων νέων πιλότων και με την ψυχραιμία, τον επαγγελματισμό, τη σωστή κρίση του και φυσικά τις ικανότητές του και την εμπειρία του, κατόρθωσε να προσγειώσει με ασφάλεια το χτυπημένο αεροσκάφος του από πρόσκρουση με πουλί, διασώζοντας αυτό, τον εαυτό του και τον νεαρό εκπαιδευόμενο πιλότο που πετούσε μαζί του.
Ο Έλληνας πιλότος μαχητικών αεροσκαφών, παλαιός «Φαντομάς» με περισσότερες από 2.500 ώρες πτήσεως στο ενεργητικό του, βραβεύθηκε με το διάσημο βραβείο “Aviation Well Done” της 80ης Πτέρυγος Πτητικής Εκπαιδεύσεως (80th Flying Training Wing/80 FTW) «για την εξαιρετική γενναιότητα και ικανότητα του στη διαχείριση εκτάκτου καταστάσεως», όπως σημειώνεται χαρακτηριστικώς, που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, στο πλαίσιο του «Κοινού ΕυρωΝΑΤΟϊκού προγράμματος Εκπαιδεύσεως Πιλότων Μαχητικών Αεροσκαφών» (“Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program”/ENJJPT), που εδώ και πάρα πολλά χρόνια πραγματοποιείται στην τεράστια Αεροπορική Βάση Σέπαρντ (Sheppard AFB) του Τέξας, από την 80 FTW των Αεροπορικών Δυνάμεων των ΗΠΑ (USAF).
Την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα – για την Ελλάδα και την Πολεμική μας Αεροπορία – αυτή είδηση αποκάλυψε με δημοσίευμά της η ομογενειακή ειδησεογραφική ιστοσελίδα cosmosphilly.com, που αναφέρει τα εξής: «…Ο Επισμηναγός (Ι) Παλαμίδας έχει πετάξει μαχητικά αεροσκάφη υψηλών επιδόσεων για περισσότερες από 2500 ώρες και οι αξιοσημείωτες ικανότητές του στην αεροπορία δοκιμάστηκαν όταν προσγείωσε επιτυχώς ένα αεροσκάφος T-38 μετά από χτύπημα πουλιού, που προκάλεσε βλάβη του (ενός) κινητήρα και δομική βλάβη στην άτρακτο του αεροσκάφους. Η γρήγορη σκέψη, η αποφασιστική δράση και η εξαιρετική του κρίση κατά τη διάρκεια του περιστατικού έσωσαν τις ζωές του πληρώματος και απέτρεψαν ζημιές εκατομμυρίων δολαρίων στην USAF.
To πρόγραμμα ENJJPT, υλοποιείται στην Αεροπορική Βάση Sheppard, στο Wichita Falls, του Τέξας, μία επίλεκτη μονάδα για την εκπαίδευση πιλότων μαχητικών από το ΝΑΤΟ και τα συμμαχικά κράτη. Ως το μοναδικό πολυεθνικό επανδρωμένο και διαχειριζόμενο πρόγραμμα πτητικής εκπαιδεύσεως παγκοσμίως, το ENJJPT δημιουργεί πιλότους μαχητικών τόσο για την ίδια την USAF, όσο και για τις Αεροπορίες, χωρών – μελών του ΝΑΤΟ, που έχουν επιλέξει να εκπαιδεύουν εκεί τους πιλότους τους. Είναι γνωστό για την αυστηρή εκπαίδευσή του, την τεχνολογία αιχμής και την ενθάρρυνση της συναδελφικότητας μεταξύ των χωρών μελών του ΝΑΤΟ.
Η αναγνώριση του Επισμηναγού (Ι) Παλαμίδα υπογραμμίζει τα υψηλά πρότυπα που απαιτούνται από αυτό το αναγνωρισμένου κύρους εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Συμβολίζει τους στενούς δεσμούς μεταξύ Ελλάδος και ΗΠΑ, αναδεικνύοντας το διαμέτρημα των ατόμων που εκπροσωπούν την Ελληνική ΠΑ στη διεθνή σκηνή.
Ο Επισμηναγός (Ι) Παλαμίδας έχει επιδείξει στο παρελθόν εξαιρετικό θάρρος και ικανότητα στην πατρίδα του, την Ελλάδα, ενώ υπηρετούσε ως πιλότος μαχητικών F-4E Phantom. Οι ενέργειές του έχουν εδραιώσει τη φήμη του ως πιλότου μαχητικών με απαράμιλλη ικανότητα και ανδρεία.
Αποτρέποντας μια πιθανή καταστροφή και διασφαλίζοντας την ασφάλεια του εκπαιδευόμενου μαθητή του και του αεροσκάφους, ο Επισμηναγός (Ι) Παλαμίδας αποδεικνύει τη σημασία της συνεισφοράς του όχι μόνο στο πρόγραμμα ENJJPT αλλά και στη διεθνή ασφάλεια της Αεροπορίας συνολικά. Οι ενέργειές του έχουν εμπνεύσει και ανυψώσει όχι μόνο τους συναδέλφους του, αλλά και γενιές επίδοξων αεροπόρων, αφήνοντας ανεξίτηλο σημάδι στην αεροπορική κοινότητα και στις καρδιές όλων εκείνων που εκτιμούν το θάρρος και την ανιδιοτελή υπηρεσία.
Τιμώντας τον Επισμηναγό (Ι) Παλαμίδα, γιορτάζουμε το πνεύμα της γενναιότητος, της αφοσιώσεως και της αριστείας που ενσαρκώνει. Οι ενέργειές του αποτελούν λαμπρό παράδειγμα της εξαιρετικής συνεισφοράς ατόμων στον τομέα της Αεροπορίας, υπενθυμίζοντας σε όλους μας τον βαθύ αντίκτυπο που μπορεί να ελέγξει ένα άτομο στη διασφάλιση της ασφάλειας και της ασφάλειας των άλλων.
Ο λαός της Ελλάδας και η Ελληνική ΠΑ νιώθουν τεράστια υπερηφάνεια για τα επιτεύγματα του Επισμηναγού (Ι) Παλαμίδα, θεωρώντας τα ως έμπνευση για τους επίδοξους πιλότους και ως απόδειξη της εξαιρετικής εκπαίδευσης και των αξιών που ενστάλαξε η Πολεμική Αεροπορία», καταλήγει το δημοσίευμα.
Από την πλευρά μας να συνεισφέρουμε με μερικά επιπλέον ενδιαφέροντα (πιστεύουμε) στοιχεία, που αντλήσαμε από το διαδίκτυο (wikipidia.org και ιστοσελίδα της 80 FTW).
Η 80η Πτέρυγα Πτητικής Εκπαιδεύσεως συγκροτήθηκε τον Ιανουάριο του 1942, ως 80η Σμηναρχία Μαχητικών, ανήκοντας τότε στις Αεροπορικές Δυνάμεις του Στρατού, αφού δεν υπήρχε την εποχή αυτή η USAF ως ξεχωριστός Κλάδος των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ. Σε όλη τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, επιχειρούσε στο θέατρο του πολέμου στον Ειρηνικό και ήταν η πρώτη αεροπορική μονάδα του Στρατού που μεταστάθμευσε και επιχειρούσε στην Μπούρμα, γι’ αυτό και έχει το υποκοριστικό “Burma’s Bunchees”. Με το τέλος του Β’ΠΠ η Σμηναρχία «ανέστειλε την επιχειρησιακή της δραστηριότητα», καθώς στην Αεροπορία ΠΟΤΕ μία Μονάδα δεν «διαλύεται», που έχει άλλη έννοια, αλλά «αναστέλλει τη λειτουργία της».
Η Μονάδα επανήλθε σε επιχειρησιακό καθεστώς το 1972, στις τάξεις πλέον της USAF, ως 80th Flying Training Wing, προκειμένου να εκπαιδεύσει σε βασική, αρχική, και προκεχωρημένη πτητική εκπαίδευση τους νέους πιλότους για την Πολεμική Αεροπορία της τότε Ομοσπονδιακής (Δυτικής) Γερμανίας και της Δημοκρατίας του Νοτίου Βιετνάμ, τους τελευταίους μέχρι και το 1974. Μετά συνέχισε μόνο με τους Δυτικογερμανούς και στη συνέχεια (από τον Οκτώβριο του 1981) μέχρι σήμερα με υπό εκπαίδευση πιλότους από διάφορες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ. Η Ελλάδα και η ΠΑ δεν στέλνουν εκεί υπό εκπαίδευση πιλότους, καθώς στην Ελλάδα έχουμε πλήρη πτητική εκπαίδευση στο πλαίσιο της Σχολής Ικάρων, αλλά στέλνουμε εδώ και πολλές δεκαετίες εκπαιδευτές, εμπειρότατους πιλότους μας.
Σήμερα, η 80 FTW επιχειρεί έχοντας υπό τις διαταγές της επτά Μοίρες αεροσκαφών:
• Την 80η Μοίρα Επιχειρησιακής Υποστηρίξεως (80 OSS)
• Την 88η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (88 FTS) με δικινητήρια, αεριωθούμενα, μαχητικά αεροσκάφη T-38C Talon.
• Την 89η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (89 FTS) με μονοκινητήρια, ελικοφόρα, turbo-prop εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6A Texan II.
• Την 90η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (90 FTS) με δικινητήρια, αεριωθούμενα, μαχητικά αεροσκάφη T-38C Talon. Στη Μοίρα, που έχει ως διακριτικό της μία λωρίδα κίτρινο/μπλε στο κάθετο σταθερό των αεροσκαφών της, υπηρετεί και ο Επισμηναγός (Ι) Παλαμίδας.
• Την 97η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (97 FTS).
• Την 459η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (459 FTS) με μονοκινητήρια, ελικοφόρα, turbo-prop εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6A Texan II.
• Την 469η Μοίρα Εκπαιδεύσεως Μαχητικών (469 FTS) με δικινητήρια, αεριωθούμενα, μαχητικά αεροσκάφη T-38C Talon, με διακριτικό μία πράσινη λωρίδα στο κάθετο σταθερό των αεροσκαφών της.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η 80 FTW παρέχει όλο το φάσμα της πτητικής εκπαιδεύσεως σε νεαρούς πιλότους, ελεγκτές ελέγχου αεροπορικής κυκλοφορίας (air controllers) κλπ, σε 256 υποψήφιους πιλότους και 110 υποψήφιους για εκπαιδευτές πιλότων, κυρίως στην εκπαίδευσή τους πάνω στους δύο τύπους εκπαιδευτικών αεροσκαφών της Μονάδος, τα ελικοφόρα T-6A Texan II και τα αεριωθούμενα T-38C Talon, οι οποίοι στη συνέχεια με τη σειρά τους θα παραμείνουν στη βάση και θα εκπαιδεύσουν τους νέους πιλότους.