Την προσεχή Δευτέρα 7 Νοεμβρίου ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, πρόκειται να επισκεφθεί για μία ακόμα φορά τις εγκαταστάσεις της Naval Group στο Λοριάν της γαλλικής Βρετάνης, στον Ατλαντικό, προκειμένου να παραστεί στην τελετή της καθέλκυσης της πρώτης φρεγάτας Belh@rra του Γαλλικού Ναυτικού, μετά από σχετική πρόσκληση του Γάλλου ομολόγου του Σεμπαστιάν Λεκορνύ, με τον οποίο θα έχει και κατ’ ιδίαν συνομιλία, στο περιθώριο της τελετής.
Αντικείμενο της επαφής αυτής, σύμφωνα με πληροφορίες της γαλλικής πλευράς (www.letelegramme,fr της 3ης Νοεμβρίου 2022), πρόκειται να είναι η ενεργοποίηση του «δικαιώματος προαίρεσης» (option») και για τέταρτη φρεγάτα, που διατηρεί η ελληνική πλευρά, ως απόρροια της υπογραφής της αρχικής σύμβασης για τη ναυπήγηση τριών φρεγατών FDI-HN, τύπου Belh@rra. Η πληροφορία αυτή της έγκυρης γαλλικής ιστοσελίδας δεν επιβεβαιώνεται αλλά και δεν διαψεύδεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, τουλάχιστον ως τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές.
Ας δούμε πως έχουν τα γεγονότα.
Στις 7 Νοεμβρίου πρόκειται να πραγματοποιηθεί η καθέλκυση της πρώτης φρεγάτας FDI για το Γαλλικό Ναυτικό, η οποία θα είναι και η επικεφαλής της κλάσης, που φέρει την ονομασία του Γάλλου “Admiral Ronarc’h”. Πρόκειται δηλαδή το σκάφος, όπως έχουν συναρμολογηθεί τα εννέα οριζόντια τμήματά του, να «αποχωρήσει» για πρώτη φορά τη ναυπηγική κλίνη, που βρίσκεται σε κλειστό χώρο (υπόστεγο) και να «πέσει» στο νερό, όπου θα τοποθετηθεί καθ’ύψος το δέκατο και τελευταίο τμήμα του σκάφους, που περιλαμβάνει ως ένα σώμα το κεντρικό ιστό το πλήρες σύστημα του υπερσύγχρονου ραντάρ του σκάφους, με όλους τους άλλους αισθητήρες, θα τοποθετηθεί ο οπλισμός του και θα ολοκληρωθεί πλήρως η ναυπήγησή του. Όλα αυτά θα γίνουν με το σκάφος στο νερό και δεμένο στον προβλήτα των εγκαταστάσεων της εταιρείας.
Τη θέση του γαλλικού σκάφους, στην άδεια πλέον ναυπηγική κλίνη, θα πάρει η δεύτερη φρεγάτα του όλου προγράμματος ναυπηγήσεων, που είναι και η πρώτη ελληνική FDI-HN, κλάσης «Κίμων», η ομώνυμη φρεγάτα Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ» (F-601). Ήδη έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τμήματος «Νο.5» της φρεγάτας, που είναι το κεντρικό τμήμα της, το οποίοι και θα τοποθετηθεί πάνω στη ναυπηγική κλίνη. Εκεί και προς την πρώρα και την πρύμνη του Τμήματος «Νο.5», θα τοποθετηθούν από τέσσερα τμήματα (Νο.1,2,3,4 προς την πρώρα και Νο.6,7,8,9) προς την πρύμνη, ώστε και αυτή με τη σειρά της να καθελκυστεί στη θάλασσα για την αποπεράτωση των εργασιών της, όπως προαναφέραμε.
τώρα – ελληνική. Όπως είναι γνωστό, οι δύο πρώτες ελληνικές φρεγάτες θα παραδοθούν στο ΠΝ την άνοιξη και προς το τέλος του 2025, ενώ η τρίτη στα μέσα περίπου του 2026.
Όλα αυτά προβλέπονται από τη σχετική σύμβαση που έχει υπογραφεί και φυσικά ισχύει. Στην ίδια σύμβαση υπάρχει η πρόβλεψη και για την άσκηση του «δικαιώματος προαίρεσης», αν και όποτε το θελήσει η (όποια) ελληνική κυβέρνηση. Σε περίπτωση που το δικαίωμα αυτό ασκηθεί μέχρι την άνοιξη του 2023, τότε και η τέταρτη φρεγάτα θα είναι ακριβώς στο ίδιο κόστος που έχει χρεωθεί η κάθε μία από τις πρώτες τρεις φρεγάτες της αρχικής σύμβασης. Αν το «δικαίωμα προαίρεσης» ασκηθεί μετά την ημερομηνία αυτή, τότε η τέταρτη φρεγάτα θα έχει τελείως διαφορετικά (αυξημένη φυσικά) τιμή σε όλους τους τομείς (κατασκευή, μέταλλα, οπλικά συστήματα, αισθητήρες και ηλεκτρονικά κλπ).
Συμφώνως με τις πληροφορίες, για το άλλο πολύ σημαντικό ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, αυτό της ναυπήγησης τεσσάρων (3+1) νέων κορβετών για την κάλυψη των αντίστοιχων επιχειρησιακών αναγκών του Στόλου, μετά τη μείωση από την κυβέρνηση του σχετικού κονδυλίου της ναυπήγησης σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ για δημοσιοοικονομικούς λόγους (500 εκατ.ευρώ ανά κορβέτα) οι Γάλλοι της Naval Group, που συμμετέχουν και σε αυτό το πρόγραμμα με την πρότασή τους την κορβέτα Gowind, έχουν «επανέλθει» με την τελευταία βελτιωμένη πρότασή τους για τη ναυπήγηση της τέταρτης φρεγάτας FDI-HN και δύο κορβετών Gowind στη συνολική τιμή των 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ για τα τρία σκάφη, τους αισθητήρες και τον οπλισμό τους. Το δε εναπομείναν μισό δισεκατομμύριο να διατεθεί για την αναβάθμιση των τεσσάρων παλαιότερων φρεγατών του Στόλου, τύπου MEKO-200HN, κλάσης «Ύδρα».
Οι Γάλλοι «παίζουν» ως το πολύ βασικό χαρτί τους για την ευόδωση του σκοπού τους στον ταχύτατο ρυθμό ναυπήγησης των δύο πρώτων ελληνικών φρεγατών, με την πρώτη να είναι ήδη ένα μήνα νωρίτερα του συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου, όπως πρόσφατα επισήμανε δημόσια, μιλώντας επίσης στο Λοριάν, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης ΠΝ.
Αν υλοποιηθεί τελικώς η νέα βελτιωμένη πρόταση των Γάλλων οι τελευταίοι υποστηρίζουν ότι μέχρι το 2028-29 ο Ελληνικός Στόλος θα διαθέτει 6 υπερσύγχρονες μονάδες πρώτης γραμμής, 4 φρεγάτες και 2 κορβέτες, ίδιας σχεδίαση, φιλοσοφίας, οπλισμού, με τα πληρώματα να μπορούν να εναλλάσσονται χωρίς πρόβλημα σε όλα αυτά τα σκάφη και με τις δύο κορβέτες να έχουν ναυπηγηθεί σε όποιο ελληνικό ναυπηγείο επιλεγεί από την ελληνική κυβέρνηση.
Έτσι έχει η «τακτική κατάσταση» που θα συζητήσει – σύμφωνα πάντα με την έγκυρη γαλλική ιστοσελίδα – οι Υπουργοί Άμυνας Ελλάδας και Γαλλίας στη Λοριάν. Ασφαλώς η συζήτηση έχει διερευνητικό χαρακτήρα και δεν πρόκειται να ληφθεί η οποιαδήποτε απόφαση. Θεωρείται όμως εξαιρετική κρίσιμη, καθώς γίνεται σε υπουργικό επίπεδο και θεωρείται απόλυτα βέβαιο πως ό,τι συζητηθεί, όποια πρόταση τεθεί, θα μεταφερθεί από τον Έλληνα Υπουργό στην κυβέρνηση της χώρας και στον Πρωθυπουργό.
Άλλωστε προ ημερών ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας Θ.Ντόκος δήλωσε ότι η απόφαση για τις κορβέτες αναμένεται να ληφθεί στο τέλος του χρόνου. Ο καιρός πλησιάζει και αποφάσεις πρέπει να ληφθούν. Γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις ο χρόνος δεν είναι μόνο χρήμα, αλλά και ισχύς και ασφάλεια.
«Ιχνηλάτης»