Στις 12.000 έφθασαν οι αιτήσεις αποζημίωσης προς την «Αττική Οδό» για εγκλωβισμό στον αυτοκινητόδρομο κατά την κακοκαιρία «Ελπίς» του περασμένου Ιανουαρίου, όμως μόλις περίπου 3.500 εξ αυτών μπορούν να αποδείξουν με κάποιον τρόπο ότι όντως ήταν εκεί τη συγκεκριμένη ημέρα και ότι όντως αποκλείστηκαν, ενώ οι υπόλοιποι 8.500 δεν θα αποζημιωθούν.
Οι «Αττικές Διαδρομές», διαχειρίστρια εταιρεία της Αττικής Οδού, ξεκίνησαν ηλεκτρονικά να δέχονται από τις 5 Φεβρουαρίου αιτήσεις αποζημίωσης.
Για τον έλεγχο των αιτήσεων, η εταιρεία χρησιμοποίησε ως σύμβουλο την Deloitte. Οι αιτούντες έπρεπε να αποδείξουν ότι αποκλείστηκαν στην Αττική Οδό στις 24 Φεβρουαρίου: δηλώνοντας την ώρα και ημέρα εισόδου και εξόδου του οχήματος, καταθέτοντας την απόδειξη των διοδίων (αν είχαν εισέλθει όσο ακόμη ζητούνταν η καταβολή διοδίων), δηλώνοντας αν συνομίλησαν με εκπροσώπους της εταιρείας (καθώς οι κλήσεις καταγράφονται) και στέλνοντας έως τρεις φωτογραφίες που τράβηξαν εκείνη την ημέρα από το σημείο όπου αποκλείστηκαν. Οι πολίτες μπορούσαν να επικαλεστούν επίσης οποιοδήποτε άλλο στοιχείο ενδεχομένως θα μπορούσε να υποστηρίξει την περίπτωσή τους.
Τόσο η εταιρεία όσο και το υπουργείο Υποδομών υπολόγιζαν ότι, βάσει της εικόνας που διέθεταν, τα οχήματα που εγκλωβίστηκαν ήταν περίπου 3.500-4.000. Ωστόσο, ο αριθμός των αιτήσεων που κατατέθηκε ήταν τελικά υπερτριπλάσιος, προσεγγίζοντας τις 12.000. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η επεξεργασία τους; Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε η εταιρεία στο υπουργείο Υποδομών, έως τις 13 Απριλίου:
• Είχαν εγκριθεί 2.984 αιτήσεις, ενώ ακόμη 545 βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο διερεύνησης, προς έγκριση. Επομένως, μέχρι στιγμής ο συνολικός αριθμός των δικαιούχων της αποζημίωσης είναι 3.529 ευρώ.
• Η εταιρεία μέχρι στιγμής έχει ειδοποιήσει μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου 1.557 από τους 2.984 πολίτες των οποίων οι αιτήσεις εγκρίθηκαν. Σύμφωνα με την εταιρεία μέχρι στιγμής ανταποκρίθηκαν οι 1.195, ποσοστό 77%.
• Την αποζημίωση των 2.000 ευρώ έλαβαν 480 άτομα, ενώ ακόμη 106 επρόκειτο να πληρωθούν έως το τέλος της εβδομάδας.
• Οι υπόλοιπες 8.500 αιτήσεις υποστηρίζονται από ανεπαρκή (ή καθόλου) στοιχεία και το πιθανότερο είναι ότι θα απορριφθούν.
Πάντως, υπάρχουν αρκετά παράπονα τόσο για την ταχύτητα διεκπεραίωσης των αιτήσεων προς καταβολή αποζημίωσης και την ενημέρωση των πολιτών, όσο και για προβλήματα στη λειτουργία της πλατφόρμας.
Το δεύτερο θέμα που παραμένει σε εκκρεμότητα είναι η πληρωμή του προστίμου που αποφασίστηκε στα τέλη Φεβρουαρίου να επιβληθεί στις δύο εταιρείες («Αττική Οδός» και «Αττικές Διαδρομές»). Χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά διάταξη του ν.4663/20, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να επιβάλει το ανώτατο δυνατό πρόστιμο, δηλαδή 1 εκατ. ευρώ σε καθεμία, καθώς το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης απέδωσε σε αυτές την αποκλειστική ευθύνη για τον αποκλεισμό χιλιάδων οδηγών στον αυτοκινητόδρομο.