Φωτιά» βάζει στις τσέπες των καταναλωτών το πετρέλαιο θέρµανσης, η διάθεση του οποίου ξεκινάει στα µέσα Οκτωβρίου. Η τιµή του αναµένεται να κινηθεί περί το 1,15 ευρώ το λίτρο στα µεγάλα αστικά κέντρα, περίπου 1,18-1,20 ευρώ το λίτρο στην ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ στη νησιωτική (πλην της Κρήτης) εκτιµάται πως θα σπάσει το «φράγµα» του 1,20 ευρώ το λίτρο.
Αξιοσηµείωτο είναι πως πέρυσι στην… πρεµιέρα της διάθεσης του πετρελαίου θέρµανσης (13.10.2017) η τιµή του, σύµφωνα µε στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιµών Υγρών Καυσίµων του υπουργείου Οικονοµίας και Ανάπτυξης, διαµορφωνόταν σε 0,932 ευρώ το λίτρο. Χαρακτηριστικά επισηµαίνεται πως στα δύο µεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας κυµαινόταν κατά µέσο όρο σε 0,914 ευρώ το λίτρο (Αθήνα) και 0,930 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα Θεσσαλονίκη).
Με άλλα λόγια, ήταν κατά 0,22-0,24 λεπτά οικονοµικότερο από τις τιµές που αναµένεται να προσεγγίσει φέτος. Οι εκτιµήσεις για τις φετινές τιµές του πετρελαίου θέρµανσης προκύπτουν από τις τρέχουσες εξελίξεις και, κυρίως, από το γεγονός πως η τιµή του αργού τις τελευταίες ηµέρες υπερβαίνει τα 80 δολάρια το βαρέλι.
«Αν διατηρηθούν οι διεθνείς τιµές του αργού στα ίδια επίπεδα και βεβαίως αν έχουµε και την ίδια ισοτιµία, δηλαδή ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ, αντιλαµβάνεται κανείς πως θα αυξηθεί η τιµή του πετρελαίου θέρµανσης», τόνισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Πρατηριούχων Εµπόρων Καυσίµων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασµάτογλου, µιλώντας στον «Ε.Τ.» .
Οικονοµικοί αναλυτές της αγοράς καυσίµων εκφράζουν την άποψη πως οι διεθνείς συγκυρίες που επηρεάζουν τη διαµόρφωση της τιµής του αργού και κατ’ επέκταση και αυτές της ελληνικής αγοράς δεν αναµένεται να εκτονωθούν άµεσα. Πρακτικά αυτό σηµαίνει πως οι τιµές του αργού θα εξακολουθήσουν για πολύ καιρό, ακόµη, να… καίνε.
Οι ίδιες πηγές εξήγησαν στον «Ε.Τ.» πως η ανοδική πορεία που διανύει η τιµή του αργού αποδίδεται, µεταξύ άλλων, στην επαναφορά των κυρώσεων από τις ΗΠΑ εις βάρος του Ιράν, παρότι σε πρώτη φάση δεν αφορούν στο πετρέλαιο αλλά σε χρηµατοοικονοµικές συναλλαγές, εισαγωγές πρώτων υλών, τοµείς της αυτοκινητοβιοµηχανίας και της πολιτικής Αεροπορίας. Από τις 4.11.2018, που θα επιβληθούν κυρώσεις στην αγορά πετρελαίου του Ιράν, εκτιµάται πως θα επηρεαστούν περαιτέρω οι εξαγωγές της πέµπτης χώρας που παράγει τις µεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου παγκοσµίως, µε άµεσο αντίκτυπο στις διεθνείς τιµές του αργού. Ταυτόχρονα, πρωταγωνιστικό ρόλο στο ράλι του πετρελαίου έχει η απόφαση του Οργανισµού Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC) και της Ρωσίας να µη ρίξουν επιπλέον βαρέλια στην αγορά.
Μάλιστα, υπάρχουν και κάποιοι διεθνείς οίκοι (π.χ.η Mercuria Energy και η Trafigura) οι οποίοι βλέπουν την επιστροφή των τιµών του πετρελαίου στα 100 δολάρια το βαρέλι, για πρώτη φορά από το 2014. Λαµβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, οι φορείς της εγχώριας αγοράς καυσίµων ζητούν για ακόµη µία χρονιά από την κυβέρνηση να µειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) εκτιµώντας πως είναι ο µόνος τρόπος να κρατηθεί η τιµή του πετρελαίου σε «λογικά» επίπεδα.
Για να γίνει ακόµη πιο αντιληπτή η βαρύτητα που έχει η φορολογία στην τιµή των καυσίµων αναφέρεται ενδεικτικά πως η µέση τιµή πετρελαίου θέρµανσης (0,9320 ευρώ το λίτρο) την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου του 2017 διαµορφώθηκε κατά 41,95% από την τιµή του διυλιστηρίου (0,3910 ευρώ το λίτρο), κατά 50,28% από τους φόρους, τα τέλη και τις λοιπές επιβαρύνσεις (0,4686 ευρώ το λίτρο) και κατά 7,76% από το εκτιµώµενο περιθώριο εταιριών εµπορίας και πρατηριούχων (0,0723 ευρώ το λίτρο). Ο κ. Ασµάτογλου έχει ζητήσει συνάντηση, επανειληµµένως, προκειµένου να συζητήσουν για το θέµα του ΕΦΚ, µε τον επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής ∆ηµοσίων Εσόδων (ΑΑ∆Ε), Γιώργο Πιτσιλή, καθώς επίσης και µε την υφυπουργό Οικονοµικών, Κατερίνα Παπανάτσιου, χωρίς να υπάρχει ακόµη ανταπόκριση από το οικονοµικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Ανακοίνωση από ΟΒΕ
Την ίδια ώρα, η Οµοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, κάλεσε την κυβέρνηση «να τηρήσει την εξαγγελία που έγινε τον Ιούλιο του 2015, από τον τότε αναπληρωτή υπουργού Οικονοµικών, ∆ηµήτρη Μάρδα, στη Βουλή ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη µείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρµανσης, στα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο (6 λεπτά το λίτρο) και θα ίσχυε από 15 Οκτωβρίου του 2015.
"Φυσικά, όχι µόνο δεν µείωσε το φόρο, αλλά αντίθετα τον αύξησε", όπως επισηµαίνεται χαρακτηριστικά.
Κατά τους βενζινοπώλες η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρµανσης επέδρασε καταστροφικά τόσο στον κλάδο τους, αφού συνετέλεσε σε σηµαντικό βαθµό µαζί µε τα άλλα µέτρα του Μνηµονίου στο κλείσιµο 2.500 πρατηρίων, όσο και στη θέρµανση των ανθρώπων, στο περιβάλλον και στα έσοδα του κράτους.
Αµεση µείωση ΕΦΚ
Στο ίδιο µήκος κύµατος κινήθηκε και η τοποθέτηση της Ενωσης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίµων και Σταθµών Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης. Εκτιµώντας πως η τιµή θα είναι ενισχυµένη σε σχέση µε πέρυσι τουλάχιστον κατά 16-17% θεωρεί αυτονόητο ότι η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει άµεσα τη µείωση του ΕΦΚ «ώστε το αγαθό της θέρµανσης να µην είναι απαγορευτικό, τώρα µάλιστα που έχουµε εξέλθει των Μνηµονίων», όπως υπογραµµίζεται.
Τέλος, η συγκεκριµένη Ενωση επανέφερε το αίτηµα του κλάδου για την κατάργηση του συστήµατος «Ηφαιστος», το οποίο κατά τα λεγόµενά της «λειτουργεί ως βιοµηχανία προστίµων για απλά τυπογραφικά λάθη, αφού ο έλεγχος διακίνησης του πετρελαίου θέρµανσης γίνεται απόλυτα µέσω του συστήµατος εισροών-εκροών που διαθέτουν τα πρατήρια».
Πηγή: Εφημερίδα "Ελέυθερος Τύπος"