Συνεχείς αποκαλύψεις για το «Αγία Ζώνη» - Αναπάντητα ερωτήματα για την ολιγωρία στην αντιμετώπιση της ρύπανσης

 
Συνεχείς αποκαλύψεις για το «Αγία Ζώνη» - Αναπάντητα ερωτήματα για την ολιγωρία στην αντιμετώπιση της ρύπανσης

Ενημερώθηκε: 15/09/17 - 08:48

Ανατροπή στο θέμα της πετρελαιοκηλίδας στον Σαρωνικό. Mε ανακοίνωσή του αργά το βράδυ, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος γνωστοποιεί ότι έδωσε εντολή και ελήφθησαν δείγματα τόσο από τα καύσιμα του πλοίου Αγία Ζώνη ΙΙ όσο και από τα καύσιμα του Blue Star Patmos το οποίο τις ίδιες ημέρες έφτασε στην περιοχή του Περάματος για να επισκευασθεί. Σκοπός, όπως αναφέρει, να διαπιστωθεί από ποιο πλοίο προέρχεται η ρύπανση.

Νωρίτερα εχθές, ο ιδιοκτήτης του πλοίου Αγία Ζώνη, Θόδωρος Κουντούρης, είχε υποστηρίξει ότι η ρύπανση προέρχεται από την διαρροή καυσίμων από το Blue Star Patmos κατά τη διάρκεια ρυμούλκησης του προς πλωτή δεξαμενή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.

Εν τω μεταξύ, υπόνοιες για την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου "Αγία Ζώνη 2", η βύθιση του οποίου προκάλεσε τη ρύπανση στο Σαρωνικό, διατύπωσε μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Όπως είπε, έχουν κατασχεθεί στο παρελθόν δύο πλοία της για λαθρεμπόριο καυσίμων. Ωστόσο το μεσημέρι ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, Σταμάτης Ράπτης, είχε αναφέρει ότι η εταιρεία είχε απασχολήσει και στο παρελθόν τις αρχές αλλά απαλλάχθηκε με βουλεύματα.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία Fos Petroleum είχε απασχολήσει τις λιμενικές αρχές και στο πρόσφατο παρελθόν, καθώς είχε αποτελέσει αντικείμενο έρευνας το 2012 και το 2013 για λαθρεμπόριο καυσίμων, αλλά τελικά απαλλάχθηκε με βούλευμα. Οσον αφορά στο πετρέλαιο που παρέλαβε και είχε στις δεξαμενές του το πλοίο, προοριζόταν για τον εφοδιασμό, μεταξύ άλλων, τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς ο επικεφαλής της εταιρείας, Θεόδωρος Κουντούρης, ήταν και έμπορος και διανομέας.

Αναπάντητα Ερωτήματα

Την ίδια ώρα, πληθαίνουν μέρα με τη μέρα τα αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με τους λόγους που προκάλεσαν το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», τα ξημερώματα της προηγούμενης Κυριακής. Αυτό όμως που μοιάζει να είναι ξεκάθαρο είναι τα εγκληματικά λάθη, οι παραλείψεις των ιθυνόντων, ακόμα και η ελαστικότητα ορισμένων υπηρεσιακών παραγόντων απέναντι στον έλεγχο του πλοίου και την εν γένει αντιμετώπιση της πλοιοκτήτριας εταιρείας, η οποία, όπως και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, ισχυρίζεται ότι όλα ήταν καλώς καμωμένα και ότι επί της ουσίας, η... κακιά η ώρα προκάλεσε το ναυάγιο.

από έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας, που αποκαλύπτει το πόρταλ «902.gr»

Όπως αποδεικνύεται , το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου είχε λήξει στις 27 Ιουλίου και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες.

Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουλιου δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου. Στη συνέχεια, ακολούθησε και άλλη παράταση μέχρι τις 27 Σεπτεμβριου. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπετμβρίου, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό.

Ηταν ανασφάλιστο

Χθες, επιχειρώντας να επιρρίψει αλλού τις ευθύνες (στο πλήρωμα ίσως;), ο κ. Κουντούρης, επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης Fos Petroleum, ανέφερε κατ' αρχάς ότι το πλοίο ήταν ανασφάλιστο, κάτι που σημαίνει ότι δεν προβλέπεται να εισπράξει κάποια αποζημίωση. Ασφαλώς το πλοίο ήταν ασφαλισμένο για την κάλυψη ζημιών υπέρ τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, επισήμανε ότι είχε τηρήσει όλα όσα ορίζει ο νόμος, είχε εκδώσει τα σχετικά πιστοποιητικά (έστω και με δίμηνη παράταση που παρέλειψε να αναφέρει), ενώ άφησε να εννοηθεί ότι το πετρέλαιο που έφτασε μέχρι τις ακτές της Γλυφάδας και της Βούλας ίσως και να μην είναι μόνο από το δικό του πλοίο, αλλά και από το «Blue Star Patmos», το οποίο ρυμουλκήθηκε στον Πειραιά και όπως αναφέρει το Λιμενικό Σώμα υπήρξε διαρροή καυσίμων σε έκταση 350 τ.μ. περιμετρικά της πλωτής δεξαμενής όπου επιχειρήθηκε να ανελκυστεί. Ωστόσο, όπως τονίζεται, το εν λόγω περιστατικό ήταν πολύ μικρότερης έκτασης και αντιμετωπίστηκε πολύ ευκολότερα, μέσω της άμεσης πόντισης πλωτού φράγματος. Θα ακολουθήσουν δειγματοληψίες.

Επερώτηση στη Βουλή από την ΝΔ

Την απόδοση ευθυνών και τη δημόσια απολογία των αρμόδιων κυβερνητικών στελεχών επιδιώκει η Νέα Δημοκρατία φέρνοντας το όλο ζήτημα στη Βουλή με επίκαιρη επερώτησηπου υπογράφουν περισσότεροι από 20 βουλευτές του κόμματος, μεταξύ των οποίων εν ενεργεία αντιπρόεδροι αλλά και δύο πρώην πρόεδροι. (Ευάγγελος Μεϊμαράκης, Κωστής Χατζηδάκης και Άδωνις Γεωργιάδης, οι τομεάρχες Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας, και οι βουλευτές Άννα Ασημακοπούλου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, Γιώργος Βλάχος, Μάκης Βορίδης, Σοφία Βούλτεψη, Γεράσιμος Γιακουμάτος, Νίκος Δένδιας, Νικήτας Κακλαμάνης, Άννα Καραμανλή, Κώστας Κατσαφάδος, Όλγα Κεφαλογιάννη, Βασίλης Κικίλιας, Γιώργος Κουμουτσάκος, Γεωργία Μαρτίνου, Ντόρα Μπακογιάννη, Αθανάσιος Μπούρας, Κατερίνα Παπακώστα και Γιάννης Τραγάκης).

Όλοι μαζί υπογραμμίζουν ότι, ενώ από την επομένη του ναυαγίου κοντά στη Σαλαμίνα ο κ. Κουρουμπλής δήλωνε ότι η κατάσταση είναι υπό πλήρη έλεγχο και έχει περιοριστεί η διαρροή και η ρύθμιση, «η εξέλιξη όχι απλώς δεν τον δικαίωσε, αλλά αντιθέτως οδήγησε σε μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή στην περιοχή».

Από την επομένη ημέρα, αναφέρουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, «στις ακτές της Σαλαμίνας εμφανίστηκαν τα πρώτα σημάδια της τεράστιας θαλάσσιας ρύπανσης και αντί, να επέμβετε και να αντιμετωπίσετε, έστω και αργά, την καταστροφή, εσείς αντιθέτως διαβεβαιώσατε ψευδώς το πανελλήνιο ότι όλα είναι υπό έλεγχο, ενώ η οικολογική καταστροφή επεκτάθηκε στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή, στον Πειραιά, την Γλυφάδα και τη Βούλα».

Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας επισημαίνουν ότι οι περιφερειακοί σταθμοί καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης που λειτουργούν στον Πειραιά και την Ελευσίνα «από την έως τώρα διαχείριση της κρίσης αποδεικνύονται εκ της πράξεως αναποτελεσματικοί και ότι υπολειτουργούν».

Και προσθέτουν: «Όπως γνωρίζετε, η χώρα μας έχει υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με την EMSA (European Maritime Safety Agency), η οποία διαθέτει, σε κατάσταση αναμονής, εξειδικευμένα πλοία τα οποία δύνανται να επιχειρήσουν σε παρόμοια περιστατικά. Ενώ, λοιπόν, βρισκόταν ελλιμενισμένο στην περιοχή, πέραν των άλλων σκαφών απορρύπανσης και το πλοίο ΑΚΤΑΙΑ OSRV, το οποίο εκτός του αντιρρυπαντικού εξοπλισμού, είναι εφοδιασμένο με ραντάρ κατάλληλο να παρέχει πληροφορίες διεύθυνσης κίνησης της πετρελαιοκηλίδας δεν ζητήθηκε έγκαιρα η συνδρομή του στην αντιμετώπιση της καταστροφής».

Καταλήγοντας, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας θέτουν τον υπουργό ενώπιον των ευθυνών του, τονίζοντας: «Επειδή η εγκληματική ολιγωρία, η έλλειψη συντονισμού και η παντελής άγνοια της διαδικασίας διαχείρισης εκ μέρους σας ως Υπουργού της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ της κρίσης στην βύθιση του δεξαμενόπλοιου "ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ" οδήγησε δυστυχώς σε μία τεράστια οικολογική και οικονομική καταστροφή, ερωτάσθε:

1. Ποια είναι τα αίτια του ναυαγίου;
2. Το δεξαμενόπλοιο ήταν αξιόπλoο ή είχε πράγματι ρήγμα;
3. Πότε είχε ελεγχθεί το αξιόπλoο του από το Υπουργείο Ναυτιλίας;
4. Σε ποιο χρόνο άρχισε να υλοποιείται το σχέδιο έκτακτης ανάγκης του Υπουργείου Ναυτιλίας;
5. Ποιος ή ποιοι είναι υπεύθυνοι για την ενεργοποίησή του;
6. Πότε ενημερώθηκαν για το ναυάγιο;
7. Πότε ανταποκρίθηκαν για την διαχείριση της κρίσης;
8. Ήταν επαρκή τα μέσα που είχαν στη διάθεσή τους;
9. Πότε ενημερώθηκαν οι τοπικές Αρχές;
10. Γιατί επεκτάθηκε η ρύπανση;».

Οι δικαιολογίες Κουρουμπλή

Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό την Πέμπτη, ο υπουργός Ναυτιλίας επανέλαβε τον ισχυρισμό του ότι δεν υπήρξε καμία ολιγωρία από τον ίδιον και τον κρατικό μηχανισμό και αντεπιτέθηκε στη Νέα Δημοκρατία με οξύτητα. Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής είπε ότι «δεν είναι απλό γεγονός, βυθίστηκε ένα πλοίο στα καλά του καθουμένου. Το ζήτημα που έχει τεθεί είναι αν υπήρξε η απαραίτητη κινητοποίηση. Το πλοίο βυθίστηκε στις 2:30 τα ξημερώματα της Κυριακής. Στις 3:30 ήταν εκεί πλοίο του λιμενικού. Στις 4 ήταν το πλοίο που διέσωσε τους ναυτικούς. Στις 6:14 έγινε η ανάθεση στην εταιρεία για τη στεγανοποίηση του πλοίου. Τη νύχτα δεν γίνεται ο καθαρισμός. Δεν είναι εύκολη υπόθεση αυτή. Το πλοίο βυθίστηκε. Για να γίνει η επιχείρηση, πρέπει να ξέρεις πού είναι το πλοίο. Στις 9:40 μπήκαν οι φράκτες. Στις 10 άρχισε η στεγανοποίηση. Ο Μητσοτάκης, που ζητάει την παραίτησή μου, πιάστηκε αδιάβαστος. Αν λέω ψέματα, τότε θα παραιτηθώ».

Εν συνεχεία ο υπουργός αναφέρθηκε στο Sea Diamond, προσπαθώντας να προσάψει εμμέσως ανεπάρκεια στη Νέα Δημοκρατία, για ένα περιστατικό που συνέβη προ δεκαετίας: «Όταν θα ρθει η ώρα και θα τελειώσει η επιχείρηση, όλα θα απαντηθούν. Το μαζούτ που χύθηκε δεν είναι απλή ιστορία. Το Sea Diamond το ξέρετε ότι δεν έχει στεγανοποιηθεί ακόμα; Στόχος μας ήταν να το στεγανοποιήσουμε και σήμερα άρχισε η άντληση του πετρελαίου. Αν είχαμε 40 αντιρρυπακτικά σκάφη, μπορεί το αποτέλεσμα να ήταν άλλο. Η χώρα επιστράτευσε όλα τα πλοία του ιδιωτικού τομέα και τα 7 σκάφη του λιμενικού σώματος, με τρεις στόχους. Ό,τι υπάρχει στη θάλασσα και ό,τι έχει καλύψει τις παραλίες, θα καθαριστεί. Το πλοίο έχει πιστοποιηθεί. Εκείνη τη στιγμή είχε πάνω δύο ανθρώπους και έπρεπε να είχε παραπάνω. Δεν είχε ρήγμα. Το ότι βυθίστηκε τόσο γρήγορα, είναι ένα ερωτηματικό. Μας βάζει σε υποψίες. Την άλλη Τρίτη έχω καλέσει τους δημοσιογράφους και τους εκπροσώπους των κομμάτων να πάμε σε αυτά τα σημεία και να δούμε τι έχει καθαριστεί. Με την εταιρεία αυτή έχω πληροφορίες ότι υπήρχαν και παλιότερα προβλήματα. Ότι είχαν κατασχεθεί δύο πλοία».

Όσο για το ζήτημα της παραίτησής του, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής επανέλαβε για άλλη μία φορά ότι στην πραγματικότητα το πρόβλημα της πετρελαιοκηλίδας έχει σχεδόν λυθεί και πως «ο πρωθυπουργός έχει το δικαίωμα να ζητήσει ανά πάσα στιγμή την παραίτηση κάθε υπουργού. Αν δείτε τώρα στη Σαλαμίνα, δεν υπάρχει πρόβλημα. Σε έναν μήνα θα δούμε τι αποτέλεσμα θα έχουμε. Έχουμε ήδη ζητήσει να γίνουν μετρήσεις».

Ο υπουργός Ναυτιλίας μάλιστα, μιλώντας στο δελτίο του Σκάι, προκάλεσε αίσθηση, απαντώντας σε ερώτηση για το αν ο κόσμος θα πρέπει το επόμενο διάστημα να μην κάνει μπάνιο ή να μην ψαρεύει στις περιοχές που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα.

«Γιατί να μην κάνει μπάνιο ο κόσμος;» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: «Άμα πάτε τώρα και δείτε στη Σαλαμίνα, δεν υπάρχει πρόβλημα», αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι ακτές στην περιοχή έχουν καθαρίσει.

Στη συνέχεια δέχθηκε ανάλογη ερώτηση και για τις ακτές του Αλίμου, του Παλαιού Φαλήρου και της Γλυφάδας, για να απαντήσει: «Σε ένα μήνα από τώρα, ήδη εδώ και δύο-τρεις μέρες έχουμε ζητήσει από το Ινστιτούτο Θαλάσσιου Περιβάλλοντος να ξεκινήσει τις μετρήσεις, γιατί τα έχουμε προβλέψει όλα. Στο τέλος του μήνα θα δούμε τι αποτέλεσμα θα έχουμε και τότε θα με φωνάξετε και θα μου πείτε κ. Κουρουμπλή, αυτά είναι τα στοιχεία».